• Äldre 24 Apr 23:14
    11857 visningar
    3 svar
    3
    11857

    Gästlista - jag får krupp i huvudet

    I veckor har jag skjutit upp att slutgiltigt spika "min" halva av gästlistan. Nu måste det ske. Hjälp mig! Jag har en lista med namn efter prio i Excel, och jag har en radda med gäster som jag känner mig säker på.


    Dock tycker jag att det är jättesvårt med mina gamla pluggkompisar. Vi blev klara med universitetet för tre år sedan och jag har många vänner från den tiden som jag tycker är lite oklart om jag ska bjuda. Det är ett ganska stort bröllop, vi tror att vi blir ca 100 gäster. På den "säkra" delen av gästlistan har jag några kompisar från plugget som jag fortfarande träffar någon gång i månaden.

    Här är en typisk person som hänger lite löst på gästlistan. Hjälp mig med hur jag ska tänka:


    Sedan vi tog examen för tre år sen har vi setts en gång på en fest och en gång bjöd han mig på en födelsedagsfest (tänk chipsskålar, bag in box och mingel).

    Jag uppskattar honom men vi ses väldigt sällan. Vi skulle ses för att käka lunch för ett halvår sen, men det blev inte av. Bjuda eller ej?

    Det känns som att jag inte riktigt kan skilja på bröllop och klass-återträff...

  • Svar på tråden Gästlista - jag får krupp i huvudet
  • Äldre 25 Apr 14:00
    #1

    Jag kan ju bara svara för mig och mina åsikter, men jag hade inte bjudit honom. Jag hade i hans fall även tackat nej till ett bröllop för en så avlägsen bekant. 

    Fast behöver du honom för att fylla ut så ni verkligen har möjlighet att bli många så bjud in du.

    På vårat bröllop bjuder jag 10personer och min sambo 50personer. Nu är ju många våra gemensamma vänner men från början ser det ut så, jag tycker inte det behöver vara lika många på båda sidorna. 

  • Äldre 25 Apr 21:26
    #2

    Tydligt svar! Fick mig att tänka till!


    Vi  pratade och umgicks en hel del under studietiden. Nu bor vi fortfarande nära varandra men ses sällan. Han försökte få med mig på en jobblunch för ett halvår sen men det blev inget.


    Nu arrangerar jag en stor fest (bröllopsfesten alltså) och en del av mig tycker att det är ett bra läge att vara generös och bjuda alla jag kan tänka mig. En annan del av mig tycker att det kanske är lite konstigt att bjuda folk man inte faktiskt umgås med (förutom släktingar som man känt sedan man var barn men av någon anledning sällan träffar).

  • Äldre 27 Jun 15:22
    #3

    Tycker du helt ska gå på magkänslan vill du bjuda honom eller ej?


    Om ja klart du ska oavsett hur mycket ni ses. Men du behöver däremot verkligen inte bjuda honom.


    Här är ett ganska bra svar på dina funderingar (/ har haft liknande själv massor :))


    https://www.blogg.confettiquette.se/se/blog/2018/6/26/vilka-ska-ni-bjuda-p-ert-brllop

Svar på tråden Gästlista - jag får krupp i huvudet