• Äldre 17 Mar 15:18
    21391 visningar
    3 svar
    3
    21391

    Dubbelt efternamn

    Hej!

    Vi funderar mycket på efternamn nu och måste snart bestämma oss. Det hela blev ju ännu svårare med den nya namnlagen som börjar gälla den 1 juli i år då man får börja ta dubbla efternamn.

    Är det någon mer än vi som överväger att ta dubbla efternamn och som i sådana fall har koll på hur man får tillväga om man gifter sig före 1 juli men ändå vill ha dubbelt efternamn? :)

  • Svar på tråden Dubbelt efternamn
  • Äldre 30 Mar 13:02
    #1

    Jag ringde nyss och frågade Skatteverket (gifter mig nästa helg) och fick besked att man kan lösa det med mellan namn så att båda får samma namnkombination redan nu. Man kryssar i rutan för gemensamt efternamn på anmälan om efternamn i samband med vigsel-blanketten och skriver i att den ena ska ha mellannamn. I mellanrummet under mellannamnsrutan kan man sen skriva den andres personuppgifter och samma mellannamn. Sen anmäler man byte från mellannamn till efternamn i juli!

  • Äldre 22 Apr 11:25
    #2

    Tack för att ni skriver om detta och tack logaritm som kollat upp! Vi gjorde precis så nu - skrev som du skrivit ovan på blanketten och skickade in! Vi kunde helt enkelt inte enas, så det får bli dubbelt! :)

  • Äldre 22 Apr 11:30
    #3

    Oj fast nu såg jag, inte exakt som du för vi gifter oss i augusti så jag kryssade i "gemensamt efternamn" och skrev båda namnen och gjorde sen en egen notering att "Vi önskar dubbla efternamn då vigsel sker efter lagändring 1 juli 2017" - hoppas att dom köper det! Annars får man väl hoppas att dom ringer eller mailar. :)

Svar på tråden Dubbelt efternamn