• Äldre 8 Feb 20:49
    42390 visningar
    2 svar
    2
    42390

    Gäller inbjudan bara mig?

    Fick förra veckan inbjudan till bröllop i juli av en vän (inte jättenära vän men vi hörs titt som tätt). Tyckte det var kul och tänkte inte mer på det.

    Såg idag att endast mitt för och efternamn står på kuvertet, inbjudan är tryckt (samma till alla) och ingens namn står där. Ska jag tolka det som att bara jag är inbjuden? Har sambo sedan 9 år, är förlovade och har barn. Hon har träffat min sambo flera ggr och de kommer bra överens! Hennes blivande man är ganska ny så honom har vi träffat ett par gånger.

    Vet att jag kan fråga, men det känns lite pinsamt.. Likabra att anta att den bara gäller mig och svara "Jag kommer gärna etc etc" och se vad dom säger? Känns dock tråkigt att gå utan sambon, inte för att vi sitter ihop men ni förstår!

  • Svar på tråden Gäller inbjudan bara mig?
  • Äldre 9 Feb 10:17
    #1

    Det är svårt att bilda sig en uppfattning om man inte har sett själva inbjudan och får en känsla för hur det som ska gifta sig har tänkt.
    Men rent generellt så skriver man alltid ut de namn som man bjuder på inbjudan.
    Exempelvis:
    - Anna Anderson & Erik Eriksson
    - Sven & Eva Svensson
    alternativt:
    - Familjen Hansson (om alla boende på andressen avses, inklusive barn).

    I det här fallet finns det ju inga 'bortförklaringar' till att inte skriva ut båda era namn. Alltså att de inte vet vad din sambo heter osv. Så min gissning är att inbjudan avser enbart dig.
    Sen vad jag tycker om det är en helt annan sak...

  • Äldre 9 Feb 13:51
    #2

    Ja det är svårt att tolka inbjudan faktiskt.. får nog fråga ändå... för alla som jag frågar vad de tror säger olika. De flesta säger dock att det är underförstått att min sambo är bjuden eftersom det är etikett och en självklarhet (typ). Men jag är osäker! Kan iof höra med en gemensam vän om båda dom blivit bjudna, men hade å andra sidan varit superkonsrigt om den vännens man inte är bjuden då de umgås en del som par. Kul om hon får ha sin man med men inte jag :/

Svar på tråden Gäller inbjudan bara mig?