• Äldre 10 Sep 09:52
    6242 visningar
    3 svar
    3
    6242

    Smekmånad i September?

    Hej!

    Jag och min fästman gifter oss i september nästa år och börjat kolla på lite alternativ. Vi vill helst åka utanför Europa. Men enligt väderappen regnar och åskar det hela tiden i Maldiverna....i Mauritius är det sisådär 24-25 grader. Vi har tittat runt men inte riktigt hittat vilket ställe som är bäst under September månad. Någon som har koll på detta? :)

  • Svar på tråden Smekmånad i September?
  • Äldre 11 Sep 03:45
    #1

    jag har varit på både Mauritius och Maldiverna.

    Båda destinationerna funkar i september, men precis som väderprognoserna säger så finns det risk för skurar i September (och framåt).

    Vad man ska känna till är att vädret mestadels är fantastiskt men att det kan komma perioder av störtskurar. Ibland 3 minuter, ibland någon timme, ibland en hel dag. Detta är lågsäsong för indiska oceanen, vilket har både för och nackdelar.

    Är det inget problem för er att det kan komma en regnskur så skulle jag varmt rekommendera dessa destinationer den här perioden på året.

    Allt som oftast är vädret bra!

    Har ni budget för det skulle jag varmt rekommendera en resa till Kenya med ett par dagar safari och sedan vidare till Seychellerna.

    Hoppas att ni får en fantastisk bröllopsresa oavsätt vart ni väljer att resa.

  • Äldre 11 Sep 08:50
    #2

    Låter ändå bra ju! :) Vilken av Maldiverna och Mauritius föredrar du? Vad är skillnaderna och likheterna med destinationerna?

    Safari låter jättekul, men min fästman är tyvärr inte så förtjust i det :'D

  • Äldre 12 Sep 08:00
    #3
    Jajjsan91 skrev 2016-09-11 08:50:54 följande:

    Låter ändå bra ju! :) Vilken av Maldiverna och Mauritius föredrar du? Vad är skillnaderna och likheterna med destinationerna?

    Safari låter jättekul, men min fästman är tyvärr inte så förtjust i det :'D


    Det var ett antal år sedan jag var på Mauritius, och de resorna jag gjorde dit var fantastiska. Dock har ön blivit (bitvis) överexploaterad. Då pratar jag inte i stil med Thailand, men hotellen tenderar att svälja mycket folk och ger lite "gated community-känsla". Självklart finns undantag bortom de chartrade alternativen. Mauritius erbjuder å andra sidan en myllrande huvudstad, något som du inte får på Maldiverna - där är det strandhäng som gäller.

    Så lite beroende på hur ni vill speldera era dagar får ni välja vart ni åker.
    Maldiverna har tyvärr blivit skadat (korallreven) på senare år och man får välja sin ö med omsorg.
    De billigaste alternativen på Maldiverna har (enligt mig) för många bungalows och kan upplevas som "överbefolkade". Men allt är naturligtvis relativt!

    Mitt spontana tips blir ändå Maldiverna, speciellt med tanke på att det ska vara er smekmånad. :)

Svar på tråden Smekmånad i September?