• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 1 Jul 21:40
    7948 visningar
    8 svar
    8
    7948

    Inga att bjuda på bröllop

    Så jag och sambon ska gifta oss. Är jätte glad över detta. Men har ångest över själva bröllopet..

    Tillsammans kan jag och sambon skrapa ihop 12 personer att bjuda. Varav 8 är min familj och släkt, 3 är vänner till mig. Min sambo har en att bjuda, en familjemedlem.

    Tycker det känns pinsamt att ha så få att bjuda. Har så få vänner och ingen stor släkt att väga upp det med. Tycker även det är pinsamt att min sambo har en enda person att bjuda.. just nu lutar det åt att bara ha en vigsel med allra närmsta familjen, så med 4 personer. Men vill så gärna ha ett riktigt bröllop. Det hemska är att jag börjar bli irriterad på min sambo för att han inte har någon att bjuda..

    Alla andra verkar ha stora släker, eller en blivande med stor släkt. Eller så har man massa vänner. Har någon att litet bröllop verkar det bara självvalt.. känner att vi är misslyckade, vet att bröllopet handlar om oss men önskar att vi hade fler nära att fira det med :(

  • Svar på tråden Inga att bjuda på bröllop
  • Anonym (blueb­alloon­)
    Äldre 1 Jul 23:11
    #1

    Tycker inte alls att du ska känna så! Vi kommer att vara 20 personer på vårt bröllop och det tycker jag känns alldeles lagom. Det är de personerna vi vill ha där, det är ju vad det handlar om i slutändan :)

  • Äldre 1 Jul 23:50
    #2

    Tycker inte heller du ska skämmas, det blir ju mkt mer personligt och mysigt med mindre antal gäster. Kanske kan ni ha er fotografering lite mera centralt där det finns lite liv o rörelse, om du känner för att få stå lite extra i centrum o att folk ska se er lite, jag tyckte det var häftigt när det stod massor av folk i entren på vårt hotell när jag kom ner (okända folk för oss) då kändes det ändå som man fick vara lite i centrum

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 2 Jul 00:27
    #3

    Min kille ska bjuda 8, vilka är hans närmsta familj. Han vill inte bjuda några kompisar. Jag har 3 nära familemedlemmar + en släkt på 60 pers + kanske 20 kompisar inkl deras respektive...MEN jag vill inte bjuda hela släkten o kompisar. Vi kör därför fotografering på morgonen (så vi får lite känsla, minnen o något mer än bara vigseln). Sen blir det vigsel. Här har vi lagt till dop för våra barn. Efteråt ska vi (oss + 11 gäster) till en fin restaurang.

    Min kille tjatar på att jag ska bjuda släkten. Isf vill jag bara bjuda på kaffe o tårta på kvällen, dvs ingen stor fest. Det andra alternativet är att jag o min kille tar in på ett hotell lite tidigare på kvällen. Då tänkte vi kanske hänga i baren lite med bröllopskläder (för att förlänga firandet :). Det känns onödigt att åka till ett hotell sent på kvällen bara för att sova.

    Tar gärna emot tips på hur ni med färre gäster har lagt upp era bröllop.

  • Äldre 3 Jul 00:20
    #4

    Du ska inte känna dej dum! Jag har det likadant har bjudit mamma pappa min bror farmor och 2 kompisar. Och lin sambo typ 40 Pers till haha så inget dåligt samvete. Jag har själv bara en bra tjejkompis sen sambons systrar som jag kommit nära o dom är ju redan bjudna:) njut av era lilla bröllop isf. När ni är lite färre kan ni om ni har lite mer pengar bjuda på kuvert. :) med övernattning på nå mysigt ställe :) va glad över att du ska gifta dej o bli inte arg på sambon för han inte har fler att bjuda. Bjuder han en person så är det kanske just den personen han vill ha med på era bröllop som ska vara med att fira eran dag:) lycka till

  • Anonym (a)
    Äldre 16 Jul 10:48
    #5

    Släkt - Föräldrar? Syskon med resp.? Syskonbarn? Kusiner? 
    Vänner- arbetskamrater? Föreningsfolk? Grannar? 
    Lite förslag på bröllopsgäster

  • Äldre 16 Jul 15:22
    #6

    Vi hade 25 gäster bara. Och då var hälften respektive till min mans vönner. Mina var typ 4 pers. Men vet du, det var alldeles underbart. Intimt och vi hann prata och kalasa med varenda en. Det är ingen dålig grej att bara ha ett fåtal att bjuda. Mindre bök med placeringar och vilka man ska bjuda dessutom!

  • Äldre 17 Jul 12:55
    #7

    Jag tycker 12 pers är ganska många för att vara "inga" :)

  • Anonym (ROLA)
    Äldre 17 Jul 21:10
    #8

    Kanske ligger det andra känslor bakom det än själva gästantalet till ert bröllop. Är du orolig för att din sambo inte har några vänner att bjuda? Varför har han inte det tror du? Att ha ett litet eller stort bröllop är inget kvitto på hur älskad man är, men detta gör dig uppenbarligen ledsen och nu när ni räknar gäster så kanske det blev så uppenbart för dig. Vad är det du egentligen oroar dig för och är rädd över?

Svar på tråden Inga att bjuda på bröllop