• Äldre 13 Jun 10:32
    4425 visningar
    9 svar
    9
    4425

    Vilka Måste man bjuda?

    Hej!

    Vi sitter och funderar på människor man ska bjuda in nu, och det kör ihop sig lite.

    Vi har vissa som man "måste" lite för fridens skull inom släkten.
    Så som min moster + man, kusiner + partners.
    Sen så klart närmaste som far + partner, mor + partner. syskon, min mans mor, syskon + partners och far. 
    Barndoms vänner och så klart vänner till min mor som figurerat i mitt liv sen jag var barn och så klart farbror och farfar.

    Men nu till dem vi inte vet hur vi gör med, min sambos far har ett syskon som har 6 barn med respektive och dem i sin tur har egna barn. 

    Min sambo har träffat detta syskon en gång när han var typ 6. han har inte träffat någon av sina kusiner på den sidan eller haft någon kontakt med dem sen den gången då han var  6 år, jag har aldrig heller träffat dem under våra 13 år tillsammans. Dem finns på hans Facebook men dem skriver aldrig till varandra och så.

     Vi har aldrig varit bjudna på deras barns dop eller studenter eller så. Vore det då fel att inte bjuda dem?
    Eller faller dem in i kategorin bjud in för husfridens skull?
    vi blir inte riktigt kloka på detta. 

    Så vad tycker ni? 

  • Svar på tråden Vilka Måste man bjuda?
  • Äldre 13 Jun 15:00
    #1

    gällande gäster, det finns INGA måsten när det gäller vilka man ska bjuda
    jag har en drös kusiner och mostrar osv, men ingen av dom är bjudna, av den enkla anledningen att vi inte träffas annat än typ när farmor fyller år...
    så jag bjuder de jag faktiskt umgås med, snarare än släkten

  • Äldre 13 Jun 17:24
    #2

    [quote=4430047][quote-nick]sharkski skrev 2016-06-13 15:00:02 följande:[/quote-nick]

    gällande gäster, det finns INGA måsten när det gäller vilka man ska bjuda

    jag har en drös kusiner och mostrar osv, men ingen av dom är bjudna, av den enkla anledningen att vi inte träffas annat än typ när farmor fyller år...

    så jag bjuder de jag faktiskt umgås med, snarare än släkten

    [/

    Det är lite så vi tänker också, att vi vill ha folk vi umgås med och känner oss bekväma med, men sen dök ju tanken upp att tänk om dessa som inte blir bjuda tar illa vid sig och kanske blir sura.

    Men jag tror mer på att vi kör närmaste och dem vi gillar, det är ju ändå vår dag för att fira oss och då väger våran lycka mer :)

  • Äldre 13 Jun 17:27
    #3

    blir dom sura så får dom väl bli det då, varför dom nu ska bli det när man inte ses i "vanliga fall" liksom...
    annars kan man alltid säga "lokalen rymmer XX personer, och vi prioriterade vänner vi ser ofta" eller liknande

  • Äldre 13 Jun 21:24
    #4

    Så länge ni har två vittnen så finns det inga man måste bjuda. Så det är helt upp till er vilka ni vill ha med på er dag.

  • Äldre 14 Jun 12:47
    #5
    Kattungevin skrev 2016-06-13 21:24:55 följande:

    Så länge ni har två vittnen så finns det inga man måste bjuda. Så det är helt upp till er vilka ni vill ha med på er dag.


    jo det är klart, är bara svårt att säga i från när det kommer från föräldrar och dylikt som anser att man borde bjuda vissa.
    vill ju gärna att dagen ska bli bra och inte ha massa bråk/tjafs omkring sig
  • Äldre 14 Jun 12:49
    #6
    sharkski skrev 2016-06-13 17:27:36 följande:

    blir dom sura så får dom väl bli det då, varför dom nu ska bli det när man inte ses i "vanliga fall" liksom...
    annars kan man alltid säga "lokalen rymmer XX personer, och vi prioriterade vänner vi ser ofta" eller liknande


    jo det klart, men vill gärna inte starta släkt fejder pga av en fest, vi har väldigt svåra släkter..tyvärr. 
    men det där är en bra ursäkt dock :D får boka en liten lokal och skylla på det :)
  • Äldre 14 Jun 17:52
    #7

    Vi bjöd svärfar och min mans syskon med familjer. Min sida bjöd vi ingen då vi vet att dom totalt förstört allt

  • Äldre 15 Jun 11:01
    #8
    Anna600 skrev 2016-06-14 17:52:45 följande:

    Vi bjöd svärfar och min mans syskon med familjer. Min sida bjöd vi ingen då vi vet att dom totalt förstört allt


    Det är det jag är lite rädd för också att folk ska bli otrevliga eller skämma ut en eller något. vi har problematisk släkt.

    men tyvärr om vi inte bjuder dem så speglas det av på våra andra släktingar och då blir det som deras fel, och det vill man ju inte heller. i bland är släkten komplicerad.
  • Äldre 15 Jun 14:17
    #9

    Jag skulle aldrig bjuda ett eventuellt problem till vårt bröllop oavsett vem det var. bjud bara dem du känner du vill ha där och som inte kommer föstöra tillfället


    Live free, ride free
Svar på tråden Vilka Måste man bjuda?