• Anonym (Snurr­ig brud)
    Äldre 13 Jun 00:13
    3930 visningar
    6 svar
    6
    3930

    Hjälp! Bröllop

    Hej

    Jag och min sambo är i start groparna med vårt bröllop, då det är första gången för oss båda och ingen i vår närmaste familj är gifta, så är vi lite förvirrade med hur vi ska ställa oss till olika saker. Så tänkte höra lite här hur ni tycker och tänker om det :).

    Here we go.

    Vi har lite olika alternativ:

    1. Vi gifter oss i en kyrka några dagar före själva festen, och skriver i inbjudan att dem som vill får gärna komma till kyrkan men det är inget måste. Är detta upplägg konstigt? ( detta är dock ett upplägg som kan fungera bäst för mig, bruden. Då jag har en sjukdom som inte gör att jag orkar fullt ut en hel dag)

    2. Vi hittar ett ställe som även har en plats där man kan viga sig och gifter oss med alla samlade där. Dock behöver detta ställe då ha en stuga/hotell rum som vi kan hyra/va i.

    Sen undrar jag också när vi väll bestämt oss så långt hur vi vill ha det, måste vi stå för bostad åt gäster som kommer långt i från? Eller kan man en srt bjuda in dem och sen får de lösa sov platse själv? (Närmaste familj kan vi nog ordna sov plats åt)

    Bröllopet är tänkt att vara i slutet av september/ början på oktober och i Stockholm

    Sen undrar jag lite också ang bröllops festen vi funderar på att ta catering eller boka herrgård/resturang/lokal med mat. Men underhållning och sådant måste man ha lekar? Verken jag eller min sambo är så bekväma med att sådant.

    Vi tänkte mest bjuda på mat/ kaffe och tårta och sen duka upp med snacks och ha musik med lite disko ljus. Eller låter det jätte tråkigt?

    Så, ge mig era synpunkter och gärna lite mer tips om vad jag ska tänka på/ ändra på.

    Tack!

    // blivande fru

  • Svar på tråden Hjälp! Bröllop
  • Anonym (Snurr­ig brud) Trådstartaren
    Äldre 13 Jun 09:35
    #1

    Puff Puff

  • Äldre 13 Jun 10:10
    #2

    För det första det är bara ni som kan avgöra hur ni vill ha ert bröllop.

    Kanske bjuda alla till kyrkan, sen bara ta de närmsta och gå ut och äta på restaurang efteråt?

    Gifta er på EM/kväll och sen anordna lättsammare bjudning Brunch typ dagen efter, eller bara kak/tårtkalas.

    Ni behöver inte ha lekar osv, men är där många som inte känner varann så tycker jag det är att föredra ngt som de kan prata om, vi hade bröllopsbingo för våra gäster, och sen ett fest program med info om varje person, och så visste du detta om brudparet .

    Om du inte orkar med för mkt under samma dag, så se till så det inte bor ngr gäster hemma hos er, om ni också ska bo där.

    Gift er på ngn båt, typ finlandsfärjan eller nått.. då kan gästerna underhålla sig väldigt bra själva..

    Och ni har ingen skyldighet att ordna boende.. vi gifte oss ca 80 mil från vårt hem, vi stod för boende för prästen (vi ville ha en med från vårt jobb) och för de två som skulle sjunga o även för toastmastern. De 3 bodde tillsammans.

  • Anonym (Snurr­ig brud) Trådstartaren
    Äldre 13 Jun 10:25
    #3
    Strassbruden2016 skrev 2016-06-13 10:10:21 följande:

    För det första det är bara ni som kan avgöra hur ni vill ha ert bröllop.

    Kanske bjuda alla till kyrkan, sen bara ta de närmsta och gå ut och äta på restaurang efteråt?

    Gifta er på EM/kväll och sen anordna lättsammare bjudning Brunch typ dagen efter, eller bara kak/tårtkalas.

    Ni behöver inte ha lekar osv, men är där många som inte känner varann så tycker jag det är att föredra ngt som de kan prata om, vi hade bröllopsbingo för våra gäster, och sen ett fest program med info om varje person, och så visste du detta om brudparet .

    Om du inte orkar med för mkt under samma dag, så se till så det inte bor ngr gäster hemma hos er, om ni också ska bo där.

    Gift er på ngn båt, typ finlandsfärjan eller nått.. då kan gästerna underhålla sig väldigt bra själva..

    Och ni har ingen skyldighet att ordna boende.. vi gifte oss ca 80 mil från vårt hem, vi stod för boende för prästen (vi ville ha en med från vårt jobb) och för de två som skulle sjunga o även för toastmastern. De 3 bodde tillsammans.


    Vi hade tänkt finlandsfärjan faktiskt :) det hade varit simplet so to say, att alla kommer dit och dem bor i egna hytter ( vi i egen = jag får egen tid) maten är klar man behöver inte städa osv och så kan dem som vill festa hela natten göra det, 
    Dock så läste jag att dem inte viger folk på båtarna längre. så det gick i krash den tanken.

    Det där med att bjuda alla till kyrkan och sen gå ut och äta kanske dagen efter eller så med dem närmaste hade också varit en bra ide om det inte varit för att vi måste bjuda släktingar som kan komma från andra länder. samt att hela sambos familj + vänner kommer långt i från. så det känns som om vi måste ha något mer än vigseln. därför tänkte vi lite så där att kanske viga oss med dem närmaste. och sen ha fest senare. men vet inte om det är bra nog heller för folk, kanske dem inte kommer då. 

    Ska verkligen se till så det är bara jag och min blivande som är hemma hur vi än gör, så att jag iaf får ta det lungt före och efter. blir ju lite mer jobb om man har massa släktingar som bor hos en och ska ha mat och sov plats, som man måste vara social med. 
  • Äldre 13 Jun 12:14
    #4
    Anonym (Snurrig brud) skrev 2016-06-13 10:25:58 följande:

    Vi hade tänkt finlandsfärjan faktiskt :) det hade varit simplet so to say, att alla kommer dit och dem bor i egna hytter ( vi i egen = jag får egen tid) maten är klar man behöver inte städa osv och så kan dem som vill festa hela natten göra det, 

    Dock så läste jag att dem inte viger folk på båtarna längre. så det gick i krash den tanken.

    Det där med att bjuda alla till kyrkan och sen gå ut och äta kanske dagen efter eller så med dem närmaste hade också varit en bra ide om det inte varit för att vi måste bjuda släktingar som kan komma från andra länder. samt att hela sambos familj + vänner kommer långt i från. så det känns som om vi måste ha något mer än vigseln. därför tänkte vi lite så där att kanske viga oss med dem närmaste. och sen ha fest senare. men vet inte om det är bra nog heller för folk, kanske dem inte kommer då. 

    Ska verkligen se till så det är bara jag och min blivande som är hemma hur vi än gör, så att jag iaf får ta det lungt före och efter. blir ju lite mer jobb om man har massa släktingar som bor hos en och ska ha mat och sov plats, som man måste vara social med. 


    Ja o gå inte på det där med att folk säger, men om vi bor hos er så hjälper vi er osv.. min kompis lät ca 8 pers från hennes släkt bo hos de, o de sa att de skulle hjälpa till osv... men icke, sen stod hon där dagen innan o fick steka tacos åt hela sällskapet.. hon har svårt o säga nej o vill gärna vara alla till lags.

    har

    Spontant så hade jag lagt vigseln o sen middag, bjudning max dagen efter. Om gästerna ska bo över osv så kan säkert ngn säga nej om de ska behöva ta massor av övernattningar mellan vigsel och fest.

    Alt ni lägger vigseln så tidigt som kl 11? (Blir en tidig morgon men det blir det nästan oavsett, har inte hört ngn brud som sovit ordentligt natten innan) kanske kan det komma frisör o den som ska sminka hem till dig, kanske hitta ngn som gör båda delar? Det är i alla fall ett moment som är jobbigt om man inte har massa energi i överflöd. Att åka runt... efter vigseln kan gästerna mingla, kanske göra ngn tipsrunda om er? kräver dock ngn som leder detta. De kan skriva önskemusik som ngngör en spotify lista. Ha lite mingel med lättare tilltugg... ni två kan avvika från kyrkan och vara ngn stans där du kan vila, blir dock lite jobbigt o lägga sig raklång med klänning osv, kanske klänningsbyte?

    Nu vet jag inte anledningen till att du inte orkar en hel dag, kan rullstol underlätta? Eller att du får sitta skönt under perioder av festen?

    Jag var gravid när vi gifte oss (testa plus på bröllopsnatten, men hade mått illa i 3 dagar innan och kräkts) plus min man halka o skada armen kvällen innan så natten innan bröllopet satt vi på aukten.. vi var inte i vår bästa form (var inte i form alls) jag har dessutom lågt blodtryck, men detta visste vi ju sen innan med blodtrycket. Vi hade stolar i kyrkan som vi satt på mellan varven... sen höll vi på från ca kl 6-23 och trodde aldrig jag skulle orka.. men man får extra energi en sån dag.
  • Anonym (Snurr­ig brud) Trådstartaren
    Äldre 13 Jun 14:18
    #5
    Strassbruden2016 skrev 2016-06-13 12:14:46 följande:
    Ja o gå inte på det där med att folk säger, men om vi bor hos er så hjälper vi er osv.. min kompis lät ca 8 pers från hennes släkt bo hos de, o de sa att de skulle hjälpa till osv... men icke, sen stod hon där dagen innan o fick steka tacos åt hela sällskapet.. hon har svårt o säga nej o vill gärna vara alla till lags.

    har

    Spontant så hade jag lagt vigseln o sen middag, bjudning max dagen efter. Om gästerna ska bo över osv så kan säkert ngn säga nej om de ska behöva ta massor av övernattningar mellan vigsel och fest.

    Alt ni lägger vigseln så tidigt som kl 11? (Blir en tidig morgon men det blir det nästan oavsett, har inte hört ngn brud som sovit ordentligt natten innan) kanske kan det komma frisör o den som ska sminka hem till dig, kanske hitta ngn som gör båda delar? Det är i alla fall ett moment som är jobbigt om man inte har massa energi i överflöd. Att åka runt... efter vigseln kan gästerna mingla, kanske göra ngn tipsrunda om er? kräver dock ngn som leder detta. De kan skriva önskemusik som ngngör en spotify lista. Ha lite mingel med lättare tilltugg... ni två kan avvika från kyrkan och vara ngn stans där du kan vila, blir dock lite jobbigt o lägga sig raklång med klänning osv, kanske klänningsbyte?

    Nu vet jag inte anledningen till att du inte orkar en hel dag, kan rullstol underlätta? Eller att du får sitta skönt under perioder av festen?

    Jag var gravid när vi gifte oss (testa plus på bröllopsnatten, men hade mått illa i 3 dagar innan och kräkts) plus min man halka o skada armen kvällen innan så natten innan bröllopet satt vi på aukten.. vi var inte i vår bästa form (var inte i form alls) jag har dessutom lågt blodtryck, men detta visste vi ju sen innan med blodtrycket. Vi hade stolar i kyrkan som vi satt på mellan varven... sen höll vi på från ca kl 6-23 och trodde aldrig jag skulle orka.. men man får extra energi en sån dag.
     jag skulle göra exakt samma sak som din vän gjorde, även om de säger att de kan klara sig själv är jag lite väl av ett kontroll freak så jag skulle passa upp, vilket inte skulle gynna mig. så de blir helt klart nej till övernattningar hos oss iaf.

    Vi tänkte ju som så att om vi gifter oss först så blir det nog på stadshuset och sen bjuder vi in för att fira giftermålet helgen efter eller så. då blir det ju inte som så att de måste välja (vi skrotar iden med kyrkbröllop känns lite väl mycket meckande om vi tar det. ) Eller om vi hyr in en borgerlig vigsel förrättare och har en kort ceremoni på 5-10 min på fest platsen. och sen då bjuder på middag och fest. 
    Det känns också lite svårt att planera allt då vi inte helt vet hur många som faktiskt kommer oavsett hur vi gör, just nu när vi suttit med listor och grejer är vi ungefär 33. var av 19 personer är personer vi lutar mer åt att dem faktiskt kommer tacka nej. vilket gör att vi är enbart 14 personer. då känns ju också kyrkbröllop lite tomt. blir ju inte ens två fulla rader, och hyr man då en lokal och catering så känns det lite väl överdrivet för enbart 14 personer, då kunde vi ju hellre viga oss i stadshuset och sen gå ut och äta och bjuda på kaffe och kaka hemma eller så. blir kanske till och med lite billigare på det sättet än att hyra lokal, catering , dj osv osv. ursh dessa beslut! :P 

    Orsaken att jag inte skulle orka är mer att jag har en fysisk sjukdom som har perioder då det är sämre, där av har vi lagt iden på gifte mål runt oktober för jag brukar må som bäst i efter sommaren när man haft ledigt och så. och sen så kommer jag inte kunna äta något innan verken festen eller vigseln så hade vi haft kyrkbröllop tex som är minst 30 min och sen ta oss från kyrkan till festen och fotografering i mellan så hade ju mitt blodsocker kraschat helt och jag hade blivit yr och inte så glad brud, sen i och med nervositet så skulle jag även ha jobbigt och behöva ha närhet till en toa. vilket kan vara svårt om det är mycket folk eller typ av bryta vigselförrättaren för att kuta ut kyrkan till en toa. skulle nog kännas rätt pinsamt där, samt att jag skulle bli lätt trött när väl middagen/lunchen kommer i gång.

    hår/smink funderade jag på att skippa helt då jag aldrig använder smink i vanliga fall plus att som du skrev det tar lite mer av mig än vad jag är villig att ge, jag vill ju helst bara bli Fru åt min karl liksom :P men håret kan nog min syrra hjälpa mig med om jag vill ha likt lockar. 

    oj vilken otur ni hade, men grattis till pluset :) vilken bröllops present det vart :).
  • TFA
    Äldre 30 Jul 09:13
    #6

    Hej!

    Er bröllopsfråga är nu kanske redan löst.  

    Utifrån beskrivningarna låter det annars rimligast att med skaplig framförhållning planera in en middag, eller varför inte en bara en lite utökad fika, tillsammans med era närmaste. Då kan vigseln på fem minuter helt enkelt bli ett litet inslag i denna sammankomst, som ju kan genomföras på hemmaplan eller restaurang.

    En vigsel bör väl kunna vara trevlig och minnesvärd, men helst inte förknippad med något övermäktigt och panikartat, utan anpassad till den livssituation man befinner sig i.

    Jag är vigselförrättare i Nynäshamn, men bor i Stockholm och hjälper gärna till med själva vigselakten om det passar i tid och kan underlätta.

    Om vi inte hörs så vill jag här passa på att önska all lycka och välgång i ert äktenskap.

    Hälsningar!
    Tommy, 0727-075700

Svar på tråden Hjälp! Bröllop