• Aline83

    Tullverket?

    Hej

    Är det någon som vet om man köper en kinaklänning på REA pris betalar man tull/moms på reapriset eller är det fullpriset som gäller?

    Någon som vet?
  • Svar på tråden Tullverket?
  • Anna 2016

    Man ska betala till på värdet av de man köper. Står det tex 2 000 kr + frakt 100 kr så räknar du nomalt med att det ä det de går på och du ska då betala tull på 2 100 kr och sedan moms på det toala beloppet inkl tullen.

    Om man får gåvor som är gratis så brukar tullverket värderaom värdet så att du får betala tull på beloppet som gåvan är värd, men jag har inte hört att de har gått in och ändrat värdet på saker man köper till "rimliga priser".

     

  • MaxiMusDM
    jag tror man betalar tull på det man betalar för varan. Är du osäker så är det nog bara att ringa och fråga på tullverket. Och har du redan beställt klänningen hur gjorde du med tullen då? Funderar på att göra samma sak nämligen.
  • Aline83

    Hej!!! Har ringt Tullverket och de tar endast betalt för det du betalt, så om du köpt en vara för 70% rabatt är oväsentligt eftersom du betalar tull/moms på den summan du gett. De värderar inte om ngt så d e juh perfekt :) har shoppat lite redan och fick hem en faktura på 209:- då ja handlade för 1100:- :)

  • MaxiMusDM

    Skulle precis själv ringa men tänkte att jag kollar om någon svarat! Tack så mycket för hjälpen det är ju kanon. Blir en del måndags-shopping nu med andra ord :) 

  • Aline83

    Jag fick hem min brudklänning för 1 vecka sedan och fick hem en faktura från dhl 2 dagar efter de, har inte blitt fel en enda gång =) 

Svar på tråden Tullverket?