• alexan­drathe­rese
    Äldre 11 Jan 01:27
    4311 visningar
    9 svar
    9
    4311

    Pläterad vigselring

    Hej!

    Tänkte höra här om det är någon som har erfarenhet av pläterade ringar? Jag har hittat en hel del fina på etsy, bland annat en vitguldspläterad ring med moissanitstenar och priserna skiljer ju sig enormt från en ring i bara rent guld. Jag har från början velat ha en ring i vitguld och med diamanter, men känner personligen att diamanter inte känns helt okej samt att de ringar i vitguld med diamanter ligger över vår budget. Tänkte att jag kanske fick nöja mig med zirkoner istället men blev tipsad av någon på forumet att moissaniter ser ut som diamanter och har hårdhet 9,5 på Moh's skala, till skillnad från zirkoner som verkar slitas ned med tiden.

    Men hur bra håller en pläterad ring? Läste någonstans att de kan hålla 10-30 år, vilket låter ganska diffust. Är det någon här som har en sån ring och kan berätta hur den har blivit med tiden?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-11 01:44
    Det kanske ska tilläggas att ringen jag hittade är fylld med silver, om det spelar roll med slitning osv.

  • Svar på tråden Pläterad vigselring
  • Äldre 11 Jan 07:16
    #1

    Enligt min erfarenhet så slits dom ner mycket fort vid daglig användning. Jag har en pläterad vardagsring som jag får lämna in en gång om året. Det är en gultguld ring som är pläterad med vitt guld. Den börjar se lite dassig ut redan efter 8-9 månader, men den har ett emotionellt värde så jag fortsätter kämpa med den.

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 11 Jan 09:21
    #2
    Jeanettewikander skrev 2016-01-11 07:16:28 följande:

    Enligt min erfarenhet så slits dom ner mycket fort vid daglig användning. Jag har en pläterad vardagsring som jag får lämna in en gång om året. Det är en gultguld ring som är pläterad med vitt guld. Den börjar se lite dassig ut redan efter 8-9 månader, men den har ett emotionellt värde så jag fortsätter kämpa med den.


    Åh, så det är så pass ofta alltså? Då kanske det inte är exemplariskt att använda det som en vigselring heller. Vad får du betala för at lämna in den? Går du till en guldbutik då (Guldfynd osv) eller guldsmed?
  • alexan­drathe­rese
    Äldre 11 Jan 09:49
    #3

    Några av ringarna jag kollat på går även att göra i titan. Är ute efter att ha en så hållbar ring som möjligt, men vet inte alls hur färgen kommer se ut på en titanring. Har mest sett titanringar med gråaktig färg vilket jag inte riktigt vill ha eftersom min förlovningsring är i silver och jag tycker om färgen som silver och vitguld har.

  • Äldre 11 Jan 09:59
    #4

    Det kanske inte är så farligt med slitningen om den är fylld med silver, skillnade blir ju inte så stor och oxiderar silvret där det kommer fram är det ju bara att putsa :)

  • Äldre 11 Jan 12:52
    #5
    alexandratherese skrev 2016-01-11 09:49:48 följande:

    Några av ringarna jag kollat på går även att göra i titan. Är ute efter att ha en så hållbar ring som möjligt, men vet inte alls hur färgen kommer se ut på en titanring. Har mest sett titanringar med gråaktig färg vilket jag inte riktigt vill ha eftersom min förlovningsring är i silver och jag tycker om färgen som silver och vitguld har.


    Min make har en titanring som ser riktigt fin ut. Den har hållet sig silverfärgad en längre tid.

    Annars skulle jag hellre välja en helt i silver än en silverring pläterad i vitt guld. Hellre helt silverfärgad än fläckig i två olika nyanser av silver :)
  • Äldre 11 Jan 12:53
    #6
    alexandratherese skrev 2016-01-11 09:21:55 följande:

    Åh, så det är så pass ofta alltså? Då kanske det inte är exemplariskt att använda det som en vigselring heller. Vad får du betala för at lämna in den? Går du till en guldbutik då (Guldfynd osv) eller guldsmed?


    Jag går till en guldsmed och betala 500kr/tillfälle.
  • Äldre 14 Jan 10:53
    #7

    Vill man få ned priset kan man också köpa 14 k guld. Ännu hållbarare än renare guld.

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 16 Jan 19:46
    #8
    Jeanettewikander skrev 2016-01-11 12:52:34 följande:
    Min make har en titanring som ser riktigt fin ut. Den har hållet sig silverfärgad en längre tid.

    Annars skulle jag hellre välja en helt i silver än en silverring pläterad i vitt guld. Hellre helt silverfärgad än fläckig i två olika nyanser av silver :)
    Funderar på en titanring nu! Några andra av ringarna från samma smed gick att göra i titan. Fick se bild på hur titaniumet (hur böjer man ordet?) ser ut och det var silvrigt, vilket är bra! :)
  • Äldre 21 Jan 19:17
    #9

    Titan - titanet

    Hållbart och billigt val! Se bara till att det blir rätt storlek från början, svårt att storleksändra.

Svar på tråden Pläterad vigselring