• Äldre 6 Jan 09:55
    3470 visningar
    8 svar
    8
    3470

    Vad hade DU velat ha av detta? Samt tips på alkoholfritt?

    Hej!

    Vi ska bjuda till sommarbröllop, med lunch och tårta. Maten ska vara fisk-skaldjur.

    Skulle du helst vilja ha varmrökt laxfilé eller halstrad röding? - Eller en lokal fisk (gös från Hjälmaren, då vi bor i Örebro)?

    Vad skulle du vilja ha till fisken? - Färskpotatis med dill, eller rotfrukter med timjan i ugn? (Två-tre olika sallader kommer att finnas; en lite matigare med ost och oliver, samt en lite mer "vanlig", samt ev en väldigt enkel).

    Sedan har vi detta med förrätt. Jag skulle helst se att gästerna fick en fördrink med snittar med olika skaldjur, löjrom, osv på. Funkar det? Att de liksom minglar runt med varann, dricker fördrink och äter snittar, i väntan på oss (vi ska fotas direkt efter vigseln). - Det blir max 20 gäster, närmsta släkt och närmsta vänner, skall tilläggas.

    HAR NI NÅGOT TIPS PÅ EN GOD, FESTLIG, ALKOHOLFRI FÖRDRINK?

    Vad vill ni helst dricka till fisken? Både jag och min blivande make är nykterister, men vin känns festligare än bubbelvatten. (Är alkoholfritt vin gott? Tips på något sådant isf?).

    Efter maten blir det kaffe och bröllopstårta. (Är kaffe med avec standard?, skulle helst skippa alkohol helt, eller iaf begränsa det till max två glas vin till maten. Kan man göra så? Vad ser gästerna helst att man gör?).

    Jag vet att det är vår dag och vårt bröllop. Men jag vill ändå att våra gäster ska känna sig nöjda och glada hela eftermiddagen (bröllopet är alltså från strax innan tolv på dagen, fram till kanske 6-7 på kvällen. Så ingen röjarfest eller så, utan endast en trevlig middag med lite dans efter maten).

    Jag skulle vara jättetacksam om någon tar sig tid att svara. - Svara från hjärtat - vad skulle DU vilja ha om du som gäst fick bestämma? (Du kan svara anonymt).

  • Svar på tråden Vad hade DU velat ha av detta? Samt tips på alkoholfritt?
  • Äldre 6 Jan 14:31
    #1

    Hej Radhuspinglan.


    Slänger iväg ett litet svar till dig{#emotions_dlg.flower}

    Jag är en stor lax älskare. Så för mig hade det blivit varmrökt laxfilé med färskpotatis. Vilket också är roligt att bjuda på då ni ska ha ett sommar bröllop. Till fisken tar jag gärna ett glas vin. Eller nåt finare mousernade vitt vin. Bubbel till fisk kan vara riktigt gott.


    Snittar och fördrink tycker jag passar toppen. Det är nästan standard här hemma när jag och sambon bjuder på fest. Och har kollat runt med våra vänner så dom inte tyckte det var för tråkigt, med dom verkligen gillar det för ingen annan brukar bjuda på sånt. Så kör hårt på det tycker jag Skrattande


    På nyår hade vi en alkoholfri drink som bestod av (alkoholfri) Cider med smak av äpple & lingon. Som jag sen hällde i en matsked flädersaft  (outspädd)i och sen la i massa små fruktbitar och krossad is. Blev super gott. Nästan som ett alkoholfritt bål. Vilket uppskattades av våra köranade vänner på nyår.


    Avec tycker jag är lite hur man själv vill göra. Men personligen hade jag nog skippat just avecen och bjudit på 2 glas vin till matenSkål


    Kram på dig

  • Äldre 6 Jan 18:33
    #2

    Hej! Och tack så jättemycket för ditt svar med alla fina tips och råd! :)

    Vad gäller den alkoholfria fördrinken, så snor jag din drink rakt av - den låter verkligen supergod!!! Tack så jättemycket för den! <3

    Har du tips på goda snittar? Jag tänkte att allt skulle gå i fisk- och skaldjurstema, - har du något förslag? :)

    Jag är också tokig i lax. Men jag är som sagt nykterist, - men du menar på att vitt vin (ev. med bubblor) är vad som passar till lax? Har du något förslag på olika goda vita viner? :) Är förresten två glas vin snålt, eller borde det räcka till en lunch? Åh, förlåt, men en vinfråga till; hur många glas vin får man ur en flaska? Haha, kan verkligen ingenting om alkohol! :S

    Till varmrätten hade du helst fått färskpotatis alltså? Inte potatis, morot, palsternacka, osv i ugn, med salt och kryddor?

    Än en gång; superstort tack! <3

  • Äldre 7 Jan 11:07
    #3

    Hej 


    Så glad jag blev att du gillade mitt svar Glad


    Snittar med tex kräftstjärtar blandat med majonnäs. (Man kan ju finhacka stjärtarna.)  Sen så är ju röd rom eller svart rom med rödlök blandat i Creme fraiche gott.  Man kan också göra en röra på Creme fraiche och pepparrot och sen ha i gravad lax som man finhacka och göra en blandning på.


    Ja, oj förlåt. Såg att jag glömde skriva Vitt vin. Men annars vitt (bubblor) mousserande vin är jätte gott till just fisk/skaldjur. Just nu står det helt stilla för mig när det gäller vin sorter och namn. Men Kolla med Systemet för mera tipps. Dom som jobbar där är superkunniga och jag brukar ge dom en pris klass och så ge dom mig jätte fina förslag på det.


    Två glas vin till lunchen borde bli helt ok Skål Glöm bara inte att ha vatten till gästerna. Vanligt vatten med is i en stor kanna. Eller flask-vatten. Det vill jag gärna ha. Dricker nästan 1-2 glas vatten till mitt vin.


    Och när det gäller en vinflaska så tror jag man brukar säga 4 glas/flaska.


    Helst färskpotatis. I love färskpotatis. Är så himla svensk sommar för migSoligGlad


    Hmm?? Tror jag svarat på allt. Hör bara av dig igen om det är nåt. Lycka till{#emotions_dlg.flower}


     


    kram
  • Äldre 10 Jan 23:21
    #4

    Jag skulle bli helt såld på halstrad röding med rotfrukter i ugn. MissJones förrätt med kräftstjärtar lät också frestande.

    Generellt sett tycker jag att äppelmust, lingonsaft och flädersaft gör sig bra till mat. Har inte testat att grogga dem, men receptet kan ju inte bli helt fel. Skrattande Man kan lyxa till vilken lämplig saft som helst genom att späda den med bubbelvatten istället för vanligt.

    Som fördrink på mitt eget bröllop blandade jag flädersaft, litchijuice (alternativ stavning lychee) och citronläsk (typ Sprite). Kommer inte ihåg proportionerna, men den milda och fylliga litchin blir oväntat dominant.

    De flesta i min släkt är nykterister, och för de övriga verkade det inte vara särskilt viktigt. Svärmor hade dock svårt att känna att något var festligt utan ett trevligt vin till. (Finns sådana verkligen? Tungan ute). Vi gick till Systemet och bad om ett gott råd, och kom hem med en flaska. Syrran och svärmor delade på den. Glad

  • Äldre 11 Jan 00:29
    #5
    MissJones skrev 2016-01-07 11:07:09 följande:

    Hej 

    Så glad jag blev att du gillade mitt svar

    Snittar med tex kräftstjärtar blandat med majonnäs. (Man kan ju finhacka stjärtarna.)  Sen så är ju röd rom eller svart rom med rödlök blandat i Creme fraiche gott.  Man kan också göra en röra på Creme fraiche och pepparrot och sen ha i gravad lax som man finhacka och göra en blandning på.

    Ja, oj förlåt. Såg att jag glömde skriva Vitt vin. Men annars vitt (bubblor) mousserande vin är jätte gott till just fisk/skaldjur. Just nu står det helt stilla för mig när det gäller vin sorter och namn. Men Kolla med Systemet för mera tipps. Dom som jobbar där är superkunniga och jag brukar ge dom en pris klass och så ge dom mig jätte fina förslag på det.

    Två glas vin till lunchen borde bli helt ok  Glöm bara inte att ha vatten till gästerna. Vanligt vatten med is i en stor kanna. Eller flask-vatten. Det vill jag gärna ha. Dricker nästan 1-2 glas vatten till mitt vin.

    Och när det gäller en vinflaska så tror jag man brukar säga 4 glas/flaska.

    Helst färskpotatis. I love färskpotatis. Är så himla svensk sommar för mig

    Hmm?? Tror jag svarat på allt. Hör bara av dig igen om det är nåt. Lycka till

     

    kram


    Men!!! Detta svaret skrev du ju för flera dagar sedan!? Hur har jag kunnat missa det!? Jag har inte sett någon notis om nya svar förrän nu. Sorry! :/

    Snittarna kapar jag också rakt av! ;) Vad tycker du det ska vara för bröd inunder? Vitt eller mörkt grovt? Eller såna där runda "brödkex" (vad är det de heter nu igen? Crostini???).

    Flaskvatten ser trevligast ut. Men ska det vara med eller utan kolsyra när det dricks till vin (guh, haha, man kan tro att jag är 10 år eller nått - kan ingenting om såntdär!).

    Kan man anlita dig förresten? ;D

    Tack än en gång för alla tips och idéer! <3
  • Äldre 11 Jan 00:38
    #6
    Lenblo skrev 2016-01-10 23:21:36 följande:

    Jag skulle bli helt såld på halstrad röding med rotfrukter i ugn. MissJones förrätt med kräftstjärtar lät också frestande.

    Generellt sett tycker jag att äppelmust, lingonsaft och flädersaft gör sig bra till mat. Har inte testat att grogga dem, men receptet kan ju inte bli helt fel. Man kan lyxa till vilken lämplig saft som helst genom att späda den med bubbelvatten istället för vanligt.

    Som fördrink på mitt eget bröllop blandade jag flädersaft, litchijuice (alternativ stavning lychee) och citronläsk (typ Sprite). Kommer inte ihåg proportionerna, men den milda och fylliga litchin blir oväntat dominant.

    De flesta i min släkt är nykterister, och för de övriga verkade det inte vara särskilt viktigt. Svärmor hade dock svårt att känna att något var festligt utan ett trevligt vin till. (Finns sådana verkligen? ). Vi gick till Systemet och bad om ett gott råd, och kom hem med en flaska. Syrran och svärmor delade på den.


    Jag funderade en sväng till på detta. Egentligen är jag helt inne på lax, men jag är laxgalen. Jag fullkomligt älskar lax! Men alla kanske inte känner som jag. Detta bröllop kommer ju att vara väldigt litet och de vi ska bjuda känner vi väl. Jag funderar på om man kanske kan fråga i förväg vad var och en vill ha? De kan välja mellan två-tre olika fiskar, och sedan gör vi dubbel uppsättning av både rotfrukter och potatis, så kan man ta det man själv vill ha av det.

    Kan man göra så? Eller blir det helknasigt? ;O

    Ja, fläder blir det! Det är så somrigt och gott! :)

    Jag får testa era olika drinktips. Fast den MissJones tipsa om fick det att vattnas i munnen. Känns som rätt drink för oss! Men jag ska testa båda era tips, vem vet, kanske det blir en kombo? ;)

    Men precis! Det är just för de personernas skull som vin öht kommer fram till lunch-middagen. De finns ju de som inte kan äta utan att förhöja smaken med lite vin. Hm.

    Tack även till dig, som tog dig tid att läsa och svara i tråden! <3
  • Äldre 11 Jan 16:48
    #7
    Radhuspinglan skrev 2016-01-11 00:29:21 följande:
    Men!!! Detta svaret skrev du ju för flera dagar sedan!? Hur har jag kunnat missa det!? Jag har inte sett någon notis om nya svar förrän nu. Sorry! :/

    Snittarna kapar jag också rakt av! ;) Vad tycker du det ska vara för bröd inunder? Vitt eller mörkt grovt? Eller såna där runda "brödkex" (vad är det de heter nu igen? Crostini???).

    Flaskvatten ser trevligast ut. Men ska det vara med eller utan kolsyra när det dricks till vin (guh, haha, man kan tro att jag är 10 år eller nått - kan ingenting om såntdär!).

    Kan man anlita dig förresten? ;D

    Tack än en gång för alla tips och idéer! <3
    Haha, sånt som händer.

    Jag brukar köra göra mina snittar på Dansktrågbröd.Tycker man det blir för grovt/mörkt. Så tar jag nåt lättare. Lingongrova funka toppen.
    Krustader i olika former och storlekar finns ju oxå. Men tänk bara på att om man väljer den mindre modellen (som oftast är tunnare) så kan den lätt bli geggig och inte hålla formen lika bra. Kan max stå med fyllning i, i nån timme.

    Flaskvatten både med och utan bubbel. Så har gästerna nåt att välja mellan. Skulle jag tycka va roligt. Finns jätte fina större glasflaskor på Ikea. För billig peng. Skulle vara mysigt med nån sån på bordet Skrattande

    Haha, klart du kan anlita mig ;) Tycker sånthär är super kul. Älskar att planerar och göra listor. Så min tjänst finns här på sidan om du vill ha mera hjälp{#emotions_dlg.flower}Hjärta

    kram
  • Äldre 12 Jan 13:11
    #8
    Radhuspinglan skrev 2016-01-11 00:38:14 följande:
    Jag funderar på om man kanske kan fråga i förväg vad var och en vill ha? De kan välja mellan två-tre olika fiskar, och sedan gör vi dubbel uppsättning av både rotfrukter och potatis, så kan man ta det man själv vill ha av det.

    Kan man göra så? Eller blir det helknasigt? ;O
    Om man bara har lite marginal för den som ändrar sig så har jag aldrig varit med om  att någon klagar över att man får välja själv. Skrattande
Svar på tråden Vad hade DU velat ha av detta? Samt tips på alkoholfritt?