• Äldre 18 Dec 10:03
    1617 visningar
    2 svar
    2
    1617

    Dj, band eller spotify...

    Den här klassiska frågan om man vad för slags musikutövare till dansen man skall ha.

    Jag tror att det är rätt alla tre. Spotify funkar nog om gästerna har disciplin att inte springa att byta låt och om man har lite skrat i kassan och samtidigt tycker att dansen inte är det viktigaste som händer den dagen. Band är bra för känslan - musik som skapas i ögonblicket är det någon speciellt med. De har ofta en spellista för kvällen med begränsade möjligheter till önskningar. Ett bra coverband kostar också en slant. En Dj kan kanske vara kompromissen. Kostar inte så mycket, man får en direkthet i önskelåtar, någon styr anläggning och låtval så det inte bara blir 30 sekunders snuttar på bra låtar.

    Här är bara på skoj en listning om hur jag tycker det känns.
    Ju högre poäng desto bättre.

    1.Kostnad:
    Hur mycket utgifter ger det. Musikanläggning, discoljus kommer det med?
    2."Ordning och reda":
    Behöver jag oroa mig över något när dansen börjat?
    3.Ögonblicklig respons på önskemål:
    Ofta triggar musiklyssning önskemål på andra låtar. Kan jag på kvällen önska den där låten?
    4.Känsla:
    Hur är känslan för musiken som spelas? Känns det inte för sterilt?
    5.Drag:
    Hur är möjligheten att få igång folket - allsång - spela rätt låt vid rätt tillfälle?
    6.Personligt:
    Kontakten med musikutövaren, känns det rätt, sköter den sig utan attitydproblem?

    Spotify:
    Kostnad - 10p (om man har egen "gratis" musik- och discoljusanläggning)
    "Ordning och reda" - 4p
    Ögonblicklig respons på önskemål. - 0p
    Känsla - 2p
    Drag - 5p
    Personligt - 0p

    Band:
    Kostnad - 3p
    "Ordning och reda" - 10p
    Ögonblicklig respons på önskemål. - 4p
    Känsla -10p
    Drag - 10p
    Personligt - 8p

    Discjockey:
    Kostnad - 6p
    "Ordning och reda" - 10p
    Ögonblicklig respons på önskemål. - 8p
    Känsla -7p
    Drag - 8p
    Personligt - 8p (om dj:n snackar, annars lägre poäng)


    Kommentera gärna!

  • Svar på tråden Dj, band eller spotify...
  • madmox­xi1177
    Äldre 18 Dec 19:11
    #1

    Vi kommer skapa en Spotify lista som alla får lägga in den musiken de kommer dansa till.
    Sen vet vi inte, jag var på bröllop där de hade Spotify och det var aslyckat. Riktigt riktigt roligt!!! (till och med mormor:en dansade till Electric med Leila K)

    DJ är ju coolt, har du en vän som är duktig så kan du ju få ner kostnaden.
    Band är ju suuuper roligt, men antagligen det som är dyrast för er.

  • Äldre 21 Dec 12:55
    #2

    Som du säger alla tre är rätt. Allt beror på vad man har för budget, lokalen och vad man värdesätter. Vi kommer att ha en mindre kvartett som spelar (sång, bas, trummor och piano). Eftersom vi känner bandet tar de endast 6 000 kr för ca 3  timmars spelning. Visst kommer de säkert att ha övat in en massa låtar men dessa personer är extremt musikaliska (musiklärare allihopa) så om någon skulle önska en låt är jag övertygad om att de kollar upp ackorden och bara kör Glad Drar kvällen ut ännu mer kommer vi att köra igång Spotify. 

Svar på tråden Dj, band eller spotify...