• Äldre 11 Dec 10:08
    7484 visningar
    10 svar
    10
    7484

    Borglig vigsel Umeå

    Hej

    Jag skickade den 3e december ett mail till umeå kommun om borglig vigsel.
    Fyllde i alla uppgifter enligt hemsidan: www.umea.se/umeakommun/omsorgochhjalp/giftasigpartnerskap.4.4391f0101f44c70178000559.html

    Vigselförrättar måste man välja sådan eller får man bara någon?
    För oss spelar det ingen roll vem vi får.

  • Svar på tråden Borglig vigsel Umeå
  • Plätti­s
    Äldre 11 Dec 10:52
    #1

    Ni måste välja själva och ta kontakt med vigselförrättaren själv.

    Jag och min man vigdes borgerligt i Umeå i somras, och det var ett elände att hitta någon som kunde viga oss en lördag i juli. Vi ville inte ha en politiker eftersom vi har personer i vår närmaste omgivning som är aktiva politiker inom olika partier och inte ville ha en diskussion om det på vår bröllopsdag, och alla de "vanliga människorna" sa nej. Utom en som sa kanske och en som sa ja. 

    Ett tips är att bara ringa hela listan och kolla vem som har möjlighet ert datum. Vi bokade in en träff med hon som hade sagt ja, och när vi pratade så visade det sig att hon var fantastisk och helt perfekt för oss och vårt upplägg. (Vi hade ett rätt stort borgerligt bröllop. 60 gäster, diktläsning, sång och musik under vigseln.)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 11 Dec 11:13
    #2

    Jaha. För på kommunens hemsida står det ju inget om det. Bara att man bokar vigseln genom att skicka meil med personuppgifter osv.

    Står en lista med vigselförrättare men inga telefonnummer :(

  • Äldre 11 Dec 11:15
    #3

    Tilläggas att vi ska ha det på rådhuset och bara vi 2 plus 2 vittnen.

  • Plätti­s
    Äldre 11 Dec 11:38
    #4

    Man skulle mejla in datum, tid, plats och personnummer till kommunen, då får man en lista med namn och telefonnummer tillbaka. Och så hör man av sig igen när man pratat med vigselförrättaren och de lägger den slutgiltiga bokningen. Eventuellt går det till på något annat sätt när man vigs i rådhuset, vi hade vigseln i lokalen där vi hade middagen efteråt. 

    Jag kan kolla min mejl och se vad jag har kvar sedan jag bokade vigseln om du vill veta mer, annars är det bara att mejla kommunen och fråga. De är supertrevliga, de som jobbar med vigselbokningen Glad


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 11 Dec 11:41
    #5

    Jaha, jo jag meilade den 3 dec och inte fått något mail till svar ännu.
    Så får väl skicka ett till eller ringa dem.

  • Plätti­s
    Äldre 11 Dec 13:02
    #6

    Oj, det lät konstigt. Har du kollat skräpposten så det inte hamnat fel? Jag fick svar samma dag. Och det verkar bara vara om man vigs på annan plats än rådhuset som man måste hitta en egen vigselförrättare. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 11 Dec 15:28
    #7

    Försökte ringa kontaktpersonen enligt hemsidan men hon var på semester tom måndag.

    Okej. Jag kopierade e post adressen  på hemsidan och skrev från gmail istället för att skriva i deras kontaktformunlär.. Men det borde väl inte spela någon roll?

  • Plätti­s
    Äldre 14 Dec 11:01
    #8

    Nej, jag gjorde samma sak.

    Jag hoppas att du får tag på dem idag, annars kan du ringa kommunens växel och be dem om hjälp. De är fantastiska och har koll på allt. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 14 Dec 12:05
    #9

    Skrev ett nytt mail via kontaktformuläret i fredags.
    Fick svar efter någon timme. :)

  • Plätti­s
    Äldre 14 Dec 14:34
    #10

    Så bra! Skrattande


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Borglig vigsel Umeå