• Äldre 11 Nov 11:24
    5031 visningar
    5 svar
    5
    5031

    bröllopsbudget

    Hej! 
    Nu börjar jag försöka komma igång ordentligt med planeringen av vårt bröllop som skall äga rum i maj 2016.
    Vi kommer att bli ca 60 gäster och har en sammanlagd buget på 50000. Och det skall räcka till allt.
    Jag skulle behöva tips på hur jag skall få pengarna till att räcka. Hur mycket bör jag lägga på varje post som tex mat, dryck, kläder, hår, blommor mm.
    Alla tips är välkomna.Glad 

  • Svar på tråden bröllopsbudget
  • Äldre 11 Nov 15:43
    #1

    Hej!

    Gör en budget och fundera över vilka poster är viktigast för er, vilka vill ni lägga mer pengar resp. mindre pengar på. Framförallt vad som är viktigast just för er :) Fyll i varefter vad ni sedan lägger på varje post så hinner ni se om ni håller på att överskrida budgeten. 

    Börja fråga runt om prisförslag på maten, tårtan, lokalen etc. så ni kan se vilka alternativ som finns. 

    Det finns mycket man kan göra själv i form av dekorationer, köpa in dryck själv (jämför med vad cateringen tar och vad det kostar att köpa det själv), efterrätt osv. 

    Lycka till! 

  • Äldre 11 Nov 15:45
    #2

    Glömde skriva att maten kommer bli en av de största posterna om ni ska ha catering :) 

  • Äldre 12 Nov 03:01
    #3

    Bra planering håller nere kostnaderna. Börja i god tid med bokningar/inköp/om ni behöver hyra saker, försök att undvika impulsköp och gör en ordentlig budget!
       Det kan vara bra att man är ganska noga när man gör budgeten och försöker räkna med småsaker, det är oftast där pengarna flyger iväg.

    T.ex. om man skriver budget på inbjudningarna, att man räknar med frimärken, kuvert och eventuella småsaker.
    På våra inbjudningar hade vi småsaker som: sidenband, randig tejp att försluta kuverten med och vi skickade med karameller till dem inbjudna. De sakerna var inte så dyra men det är ju ändå pengar. Många bäckar små... :)

    Ett annat tips är att börja köpa saker redan nu så att man sprider ut kostnaderna lite. Om man är ute i god tid så har man lite tid att hitta billiga allternativ. Vi har hittills lyckats köpa och hyra allt billigare än vi räknat med i vår budget!

    Att göra saker själv är oftast billigare än att köpa/hyra allting. Det beror ju på hur mycket tid man vill/orkar/har tid att lägga ner på bröllopet och om man vill göra saker själv eller har råd att köpa allting.
    Lycka till! 

     

     

  • Äldre 12 Nov 03:04
    #4

    Och så klart att prioritera det ni tycker är viktigast! Om det är underhållning/vigsel/festen/maten/dekorationerna eller annat. Då vet ni vad ni kan lägga ner lite extra pengar på och var ni ska hålla igen lite. :)

  • Äldre 12 Nov 12:36
    #5

    skriv en prioriteringslista, vad som är viktigast för er. är det ringar, eller mat, eller lokal eller vad det nu är som är viktigt för ER. utgå från den listan, och bestäm vad som är "lämpligt och rimligt" att lägga på varje post
    tex "lokalen är jätteviktig, då är det rimligt att lägga 10.000 på den, men ringar är inte lika viktigt, så då kan vi lägga 3000 där" osv

Svar på tråden bröllopsbudget