• Äldre 9 Nov 11:49
    5201 visningar
    6 svar
    6
    5201

    Tvätta brudslöja

    Jag har tänkt använda min mammas brudslöja, som har ungefär 40 år på nacken. Den är av tyll med en spetskant. Den har gulnat litegrann på ett ställe. Vågar man tvätta den i maskin? Ska man bleka den och isf i vad? Någon som har några bra tips? :)

  • Svar på tråden Tvätta brudslöja
  • Äldre 9 Nov 14:22
    #1

    Kan det inte vara värt att ta till kemtvätten, bara för säkerhets skull? Vore väl tråkigt om den gick sönder i maskin.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 9 Nov 16:26
    #2

    Jag skulle ge samma råd

  • Äldre 9 Nov 16:43
    #3

    Definitivt inte i maskin! Möjligtvis handtvätta försiktigt men jag håller med ovanstående, det bästa är nog att lämna in på kemtvätt.

  • Äldre 10 Nov 09:15
    #4

    Ja jag har funderat på det också, men är lite osäker på om en kemtvätt vill ta på sig en sån uppgift? Är det någon som vet vad det kostar med kemtvätt?

  • Äldre 11 Nov 10:30
    #5

    Det brukar inte vara så dyrt. Tvättade en kappa och fick ett hål lagat för 200 kr.

  • Äldre 11 Nov 12:46
    #6

    Jag använde min mammas slöja (tyll) som också hade några år på nacken....Glad Den hade inte gulnat men den såg lite dassig ut. Jag la den i blöt i vatten med tvättmedel i över natten. Jag tyckte att det hjälpte lite. Kan vara värt att testa innan du lämnat den till kemtvätten.

Svar på tråden Tvätta brudslöja