• alexan­drathe­rese
    Äldre 3 Nov 16:42
    1705 visningar
    4 svar
    4
    1705

    Glasögon - ja eller nej?

    Hej!

    Jag har jättedålig syn och har använt linser i perioder och sen tröttnat. Sen oktober 2014 har jag använt glasögon dagligen och jag älskar det. MEN, jag kan tycka att dom ibland ser skeva ut på bilder. T.ex. när man fotas i en särskild vinkel och glasögonkanten "skär av" ögonen osv. Tänker också på blänk från ljuskällor som kan reflekteras i glasögonen på bilder. Jag vill inte heller ha glasögon men ta av mig dom när man ska ta såna där typiska bröllopsfoton, för folk kommer ju fota en under kvällen också. Funderar på om jag istället ska ha linser på bröllopet. Det tråkiga är ju bara att man måste vänja ögonen vid att ha i linser, så då får jag gå med linser i några veckor innan bröllopet.

    Ni som dagligen använder glasögon - hade ni det på ert bröllop också? 

  • Svar på tråden Glasögon - ja eller nej?
  • Äldre 3 Nov 18:23
    #1

    Jag planerar att bära linser, hade det nu i helgen då jag var utklädd och hade innan inte haft linser på säkert ett halvår så att vänja ögonen är väldigt individuellt men det kan vara en bra idé att göra om man aldrig tidigare haft med linser o göra :) .

    Personligen tycker jag att du inte ska tänka så mycket kring hur glasögonen påverkar foton osv utan mer tänka vad du känner är mest dig själv med eller utan glasögon, för det är ju trots allt dig och din partner dagen handlar om. Och du ska känna dig bekväm och känna dig som dig själv :) 

  • Äldre 3 Nov 18:37
    #2
    +1

    Hur ser du dig själv? 


    Som en glasögontjej - eller en tjej utan glasögon?
    Var dig själv på bröllopsdagen, det är mindre risk att du blir missnöjd med bilderna i efterhand då :) 

  • crs
    Äldre 4 Nov 10:25
    #3
    +1

    Jag hade glasögon när jag gifte mig. Har i perioder använt linser, men är numera inte så förtjust i det, och har därför dagligen glasögon. Utan något ser jag typ inte alls.

    Jag valde att ha glasögon av två anledningar:
    1. Det är mest jag. Jag har dem alltid, alla är vana vid att se mig så, jag är van vid det, osv.
    2. Eftersom linser inte alltid är så himla bekvämt kändes det inte alls värt att riskera krånglande ögon på min bröllopsdag. Det är ju superdrygt om linserna "har en dålig dag", och jag var inte beredd att ta en sån risk. Synen påverkar mig så himla mycket, mtp att jag ser så dåligt, och jag ville kunna se och vara bekväm. 

    Tänkte faktiskt inte alls på bilderna, kanske för att jag alltid har glasögon på alla foton av mig. Försök att tänka bort det, och fokusera på hur du vill uppleva dagen istället! :) 

  • Plätti­s
    Äldre 4 Nov 13:49
    #4

    Jag har glasögon till vardags men kan lägga undan dem och vara utan (till exempel när jag drullat bort eller inte orkat tvätta dem). Linser har aldrig funkat på mig eftersom jag har väldigt känsliga ögon. 

    I förväg funderade jag en del på om jag skulle ha glasögonen på mig eller inte, och när bröllopsdagen kom så hade jag alldeles för bråttom för att ens tänka på det. De låg kvar hemma och jag klarade mig finemang utan. (Jag hade ont i huvudet dagen efter, men jag kan tyvärr inte skylla det på glasögonen...) 

    Det var någon som skickade massa bilder på brudar med glasögon när jag funderade som mest, och om du googlar på "brides with glasses" så ser du att det kan vara suuuuperfint! Jag ångrar nästan att jag glömde mina glasögon hemma istället för att ha dem på mig. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Glasögon - ja eller nej?