Hej!
Jag ska också gifta om mig och den här gången känns det mycket mer på riktigt, jag går in med helt andra och mer öppna ögon i äktenskapet.
Jag var väldigt nöjd med allt i mitt förra bröllop, förutom just valet av man. Brudbuketten till exempel, var helt fantastisk. Det känns synd att den är "förbrukad" för jag vill inte ha en likadan nu. Samma sak med klänning. Jag försöker hitta en som inte är för lik min förra (jag har inget sådant kvar, så jag kan inte återanvända och skulle heller inte vilja det) för att jag vill att det ska kännas nytt och fräscht. Det är en annan man, en helt annan relation och därmed vill jag också att bröllopet ska återspegla det. Det viktiga är ju att bröllopet andas "vi" och det gäller att hitta det där som symboliserar oss som par - oavsett om det är en färg, typ av lokal, stil på kläder och ringar och bröllop etc. Jag är ju jag och var det även då, men det är ett helt nytt vi och det vill jag ska märkas.
För mig hade det känts märkligt att använda samma klänning och jag tror säkert att en del gäster kan reagera. Det viktiga är dock vad ni känner! Om det verkligen är helt ok med din blivande så kan du fundera på det, så länge som det känns som att klänningen inte väcker för mycket minnen hos dig. Man vill inte minnas sin förra bröllopsdag på sin nya, då ska det bara vara fokus på det nya äktenskapet. Kanske kan du hitta eller sy upp en liknande efter samma modell? Alternativt ändra den du har så att det ser ut som en ny klänning. Har det gått så många år kanske gästerna inte minns i detalj hur den såg ut ändå.