• Äldre 22 Aug 18:25
    16303 visningar
    17 svar
    17
    16303

    Dyra ringar hos t ex Vanbr**n? Dumt?

    Ja, som rubriken lyder, om man har tänkt lägga en mindre förmögenhet på sin ring, är det korkat att köpa den via, t ex, nätet? Man får ju ganska mycket mer för pengarna, men hur är det med säkerhet och garantier osv? 

    Med en mindre dyr ring är det ju lättare att chansa. Det kanske är dumt att bli girig och vilja ha så mycket för summan, kanske smartare att köpa från ett välkänt företag som man vet kommer finnas kvar även i framtiden, om t ex problem skulle uppstå? 

    Tacksam för era synpunkter! :) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-22 20:54
    Rubriken bör vara "Är det dumt att köpa en dyr ring hos t ex Vanbruun? Bör man lägga pengarna på ett äldre, mer känt och etablerat företag, även om man inte får lika mycket för samma summa?". Jag påstår alltså inte att Vanbruun har dyra ringar, tvärtom! :)

  • Svar på tråden Dyra ringar hos t ex Vanbr**n? Dumt?
  • Äldre 22 Aug 19:59
    #1

    Förstår inte riktigt hur du menar.

    Köper du via nätet är det samma garantier och regler där som för andra svenska företag och återförsäljare.

    Jag köpte damens ring via Vanbrun och de var sjukt bra och priset var verkligen inte så dyrt som det låter. Man får ju vad man betalar för. Tusen gånger hellre Vanbrun än guldfynd och stora kedjor som inte bryr sig om en kund som är en droppe i havet. Ett seriöst mindre företag är oftare nogrannare med sin kundrelation.


    Live free, ride free
  • Äldre 22 Aug 20:23
    #2

    Ah jag kanske skrev lite otydligt. :)

    Jag har kollade lite hos Vanbruun idag, och de har ju väldigt bra priser på diamanter.  Jag är ju dock så oinsatt, så jag vet inte riktigt vad som skiljer en bra diamant från en sämre, och hos en större, välkänd kedja, likt Tiffanys, Cartier eller W. A. Bolin, eller något annat liknande, så känns det ju som att man "vet vad man får", även om man betalar en hel del för servicen och dyra lokaler, osv, indirekt genom ringpriset.

    Och jag menade att just Vanbrun är väldigt billiga, guldfynd osv är jag inte intresserad av att handla ifrån, då de, inte direkt osar bra kvalitet och service om dem. Plus att jag inte tror att de, och liknande kedjor, har det jag söker i sitt sortiment.

    Jag hade ju tänkt lägga förhållandevis mycket pengar på ringen, och jag har egentligen aldrig övervägt att handla på nätet, då jag känner mig osäker på det, utan hade tänkt köpa hos en mer välkänd kedja, där man vet att deras garantier och löften kommer hållas, och att de inte kommer ha konkat från en dag till en annan, utan jag kommer kunna gå tillbaka och få ringen putsad även om 50 år. haha. Men jag kan inte påstå att jag inte blir intresserad av att ta reda på mer, då man får avsevärt mycket "mer" för pengen om man handlar genom nätet.

    Men jag tänkte då att det kanske bara är girigt att försöka få ut så mycket som möjligt från summan, när jag ändå känner mig osäker och inte litar på företaget på samma sätt som jag gör på ett äldre och mer "etablerat" företag, eller hur jag nu ska uttrycka mig. 

    Det låter väldigt flummigt nu när jag läser igenom mitt inlägg, men hoppas att jag kan göra mig någorlunda förstådd iaf. :) Jag är helt enkelt osäker på om det är korkat att lägga så väldigt mycket pengar på en ring man får hemskickad via ett internetföretag, och funderar på om det är klokare att lägga summan hos en, vad jag vet, seriös juvelerare, och då medvetet betala en del för själva säkerheten, inte bara maxa på ringen, som jag inte ens kommer veta om den kommer motsvara det jag betalar för, eller om jag kommer kunna få hjälp av företaget i framtiden om t ex en fattning pajar, etc.

    Jag vet t ex att Tiffany's och Cartier har en viss standard på sina slipningar, jag vet att det finns olika certifikat osv som kan visa hur bra slipning en diamant har, men för det första förstår jag mig inte på sådana, och för det andra så känner jag att risken att bli blåst av ett internetföretag är större, att jag inte får den sten som utlovas, osv. Ja man kan ju säkert kolla att den stämmer mot certifikatet hos någon som bedömer stenar, men, jag känner mig väldigt osäker på hela internethandeln med värdefullare stenar. Och jag vet inte om jag litar på deras hantverk på samma sätt som jag litar på att fattningen på en Cartier eller Tiffany's kommer att hålla. Man blir ju ledsen om stenen trillar av. :) 


     


    Men hela kruxet var ju då att jag såg att jag kan få en, på pappret iaf, betydligt antingen större eller finare sten för samma summa via internet. Därav min fundering här! :) 

  • Äldre 22 Aug 20:35
    #3

    Korkat är ett dåligt ordval av mig, frågar egentligen om det vore mindre genomtänkt ur ett långsiktigt perspektiv. Är inte så riskbenägen av mig när det kommer till sådana här frågor. :) 

  • Äldre 22 Aug 21:07
    #4

    Nu har jag inte just så mycket ringköp att jämföra med men jag är mycket nöjd med det jag fick av dem. Bäde intygsmässigt, kvalite, bemötande osv osv

    Ringen blev väldigt bra och det var ju ingen enkel design direkt

    Ring och fråga dem om allt sådan och se vad du tycker.


    Live free, ride free
  • AVC
    Äldre 22 Aug 21:50
    #5

    Hej!

    Jag har aldrig hört talats om vanbrun förut och vet inget om det företaget. Vad gäller att köpa från nätet generellt borde det väl vara ok om företaget har goda reviews och inte är skumt. Däremot är det viktigt att vara medveten om att diamantindustrin baseras på förtroende. Om du köper sight unseen, oavsett om det är på nätet eller hos guldfynd, medför det en stor risk. Cert från tex gia kan underlätta, men du måste ju naturligtvis kontrollera att allt stämmer.

    Läs på om diamantkvalitet! Kvalitet på slipning etc. Om du ska köpa utan att se en diamant personligen tycker jag själv att det kanske tex är olämpligt att köpa si1, beroende på storlek, men det är bara min åsikt.

  • AVC
    Äldre 22 Aug 21:51
    #6

    Ja, en annan aspekt är att om du köper från en fysisk butik kan du också lättare gå tillbaka och klaga. Köp sten på nätet, låt tillverka i fysisk butik?

  • Äldre 25 Aug 14:47
    #7

    Jag köpte våra ringar på internet hos just vanbruun. Det visade sig att vi hade beställt fel storlek och de var oerhört hjälpsamma och trevliga att ha att göra med och löste snabbt och smidigt problemet.


    Jag tyckte det kändes tryggt.Glad

  • Äldre 26 Aug 01:08
    #8

    Tack för era svar och goda råd! Jag är nog öht nervös över att köpa ring någonstans, hur dumt det än må låta. Känner mig, utöver diamantkvalitén, osäker på om företag gör nog bra fattningar för att hålla en diamant på plats i 100 år, antar att Vanbruun gör lika bra fattningar som alla andra, och att de inte kan blåsa en på diamantkvalitén, bara man kollar upp att allt stämmer. Men det känns som att t ex de största och mest kända företagen i världen, t ex Cartier och Tiffany's, mfl, borde veta vad de gör, och att deras klassiska, väl beprövade, designer håller, och att de därmed är ett säkert kort.

    Och hur stora diamanter är svenska guldsmeder vana att jobba med?

    Känns bara läskigt att lägga så mycket pengar på en sådan liten pyttegrej som en ring, samtidigt som jag är beredd att lägga alla pengar jag har, då den ju faktiskt ska sitta där i en oändlighet. :) 

  • Äldre 26 Aug 01:09
    #9
    Kolan skrev 2015-08-25 14:47:45 följande:

    Jag köpte våra ringar på internet hos just vanbruun. Det visade sig att vi hade beställt fel storlek och de var oerhört hjälpsamma och trevliga att ha att göra med och löste snabbt och smidigt problemet.


    Jag tyckte det kändes tryggt.Glad


    Sådant betyder ju mycket! :) 
  • Äldre 26 Aug 01:15
    #10
    AVC skrev 2015-08-22 21:50:14 följande:

    Hej!

    Jag har aldrig hört talats om vanbrun förut och vet inget om det företaget. Vad gäller att köpa från nätet generellt borde det väl vara ok om företaget har goda reviews och inte är skumt. Däremot är det viktigt att vara medveten om att diamantindustrin baseras på förtroende. Om du köper sight unseen, oavsett om det är på nätet eller hos guldfynd, medför det en stor risk. Cert från tex gia kan underlätta, men du måste ju naturligtvis kontrollera att allt stämmer.

    Läs på om diamantkvalitet! Kvalitet på slipning etc. Om du ska köpa utan att se en diamant personligen tycker jag själv att det kanske tex är olämpligt att köpa si1, beroende på storlek, men det är bara min åsikt.


    Menar du att det skulle vara olämpligt för att risken är stor att jag får en sämre sten, eller? Jag vill ha en så bra slipning som möjligt, det är något som oroar mig en del, oavsett var jag köper. Men jag antar att det också är något jag kan kolla upp, hur bra stenen är slipad. Kan man kolla det även om en sten som sitter i en ring, eller måste man ta ut den? 


     


    Har du någon aning om de Amerikanska kedjorna (Tiffany's och Cartier) använder samma slipteknik som i Sverige, har läst någonstans att många ställen i USA använder en annan teknik för att få en större yta av mindre carat, vet inte om det till och med var en annan standard(?), vilket resulterar i sämre lyster, etc, jag har bara antagit att de ej gäller de större kedjorna, då de ju iaf trycker mycket på att deras stenar har så hög kvalitet på sin slipning som det bara kan bli, och förutsatt att det mer handlar om mindre kända handlare. Jag kanske har fel.

  • Äldre 26 Aug 01:18
    #11
    Nightrod skrev 2015-08-22 21:07:30 följande:

    Nu har jag inte just så mycket ringköp att jämföra med men jag är mycket nöjd med det jag fick av dem. Bäde intygsmässigt, kvalite, bemötande osv osv

    Ringen blev väldigt bra och det var ju ingen enkel design direkt

    Ring och fråga dem om allt sådan och se vad du tycker.


    Vill du dela med dig av en bild? :) Minns ej om jag sett den tidigare. 


    Skönt att höra att så många blivit nöjda iaf, men det är klart, hade de fått dåligt rykte hade det nog blivit företagets död rätt fort.

  • Äldre 26 Aug 08:02
    #12
    Pess skrev 2015-08-26 01:18:20 följande:

    Vill du dela med dig av en bild? :) Minns ej om jag sett den tidigare. 


    Skönt att höra att så många blivit nöjda iaf, men det är klart, hade de fått dåligt rykte hade det nog blivit företagets död rätt fort.



    Nej du har ej sett dem tidigare.
    Men här kommer bild, obs endast damringen som är gjort hos Vanbruun
    Live free, ride free
  • Äldre 26 Aug 08:04
    #13
    Pess skrev 2015-08-26 01:18:20 följande:

    Vill du dela med dig av en bild? :) Minns ej om jag sett den tidigare. 






    Här har du också 3D modellen de gjorde
    Live free, ride free
  • Äldre 26 Aug 10:52
    #14

    Superfin! :) hur kom ni fram till modellen? Beskrev ni och de ritade upp, eller visade ni en bild, eller föreslog de den? Har ingen aning om hur det går till, som du hör:) hehe


    Nightrod skrev 2015-08-26 08:04:26 följande:

    Här har du också 3D modellen de gjorde


  • Äldre 26 Aug 10:58
    #15
    Pess skrev 2015-08-26 10:52:43 följande:

    Superfin! :) hur kom ni fram till modellen? Beskrev ni och de ritade upp, eller visade ni en bild, eller föreslog de den? Har ingen aning om hur det går till, som du hör:) hehe


    Vi hade en liknande som förebild.
    Vi hade bara en bild från nätet på den som de utgick ifrån. och bad dem göra något i samma stil (liknande)

    Sedan skickade de förslaget som vi godtog.
    Du kan nog rita, visa bilder och allt mellan himmel och jord, bara man diskuterarrunt bilderna i tele när båda ser på bilderna brukar det bli bra.
    Förklarar du bara med ord så är ju det samma sak, de gör en modell i 3D som de visar och du kan säga bu eller bä och ändra på ditt eller datt.

    Ring dem och fråga, de är väldigt lättsamma

    Live free, ride free
  • AVC
    Äldre 28 Aug 22:51
    #16
    Pess skrev 2015-08-26 01:15:26 följande:

    Menar du att det skulle vara olämpligt för att risken är stor att jag får en sämre sten, eller? Jag vill ha en så bra slipning som möjligt, det är något som oroar mig en del, oavsett var jag köper. Men jag antar att det också är något jag kan kolla upp, hur bra stenen är slipad. Kan man kolla det även om en sten som sitter i en ring, eller måste man ta ut den? 

     

    Har du någon aning om de Amerikanska kedjorna (Tiffany's och Cartier) använder samma slipteknik som i Sverige, har läst någonstans att många ställen i USA använder en annan teknik för att få en större yta av mindre carat, vet inte om det till och med var en annan standard(?), vilket resulterar i sämre lyster, etc, jag har bara antagit att de ej gäller de större kedjorna, då de ju iaf trycker mycket på att deras stenar har så hög kvalitet på sin slipning som det bara kan bli, och förutsatt att det mer handlar om mindre kända handlare. Jag kanske har fel.


    F

    Hej igen! :)

    Jag förstår helt din osäkerhet.

    Vad jag vet har alla slipföretag i alla tider i alla länder behövt bestämma sig för vad de tycker är en ok kompromiss mellan att slipa för att maximera carat eller cut. Det är naturligtvis också upp till dig att bestämma vad du prioriterar när du väljer mellan stenar. Om du tycker att det är viktigt, se till att köpa en sten med certifikat från tex gia, där framgår kvaliten på slipningen. Normalt har en sådan sten en inskription som gör att du kan identifiera den (förhoppningsvis utan att ta ur den, men det beror på fattningen). Detta om slipning gäller oavsett tiffanys eller vad det kan vara. Vi i Sverige är verkligen inte bättre än amerikanarna på att slipa stenar!! Men man får ju det man betalar för så att säga. Det finns ju dåligt slipade stenar både här och där. ;)

    Vad jag menade med diamanter med si klarhet är att alla inte är "eye clean". Om du inte kan se stenen så skulle jag själv undvika lägre klarhet. Alla människor har olika smak och prioriterar de olika c:na olika, jag ville bara uppmärksamma dig på det. Själv har jag haft en si som jag har uppgraderat till vs1 eftersom jag är en total galning på klarhet, men däremot har jag lägre färg på min nya sten eftersom jag inte alls tycker att färgen spelar någon större roll så länge den är "vit" i mina ögon. Du ser, olika prioriteringar, olika val. Vissa vill ha både hög klarhet och hög färg.

    Säg till om du har fler frågor. :)
  • AVC
    Äldre 28 Aug 22:54
    #17

    Ok, jag får ta tillbaka det, jag är ingen total galning på klarhet! Det finns ju bättre klarhet på skalan än det jag har. ;) Och det finns fina si också! Ville bara varna för att så inte alltid är fallet.

Svar på tråden Dyra ringar hos t ex Vanbr**n? Dumt?