• Pess

    Ringtrender ?

    Ni som hängt med i ämnet ett tag, eller har gjort lite efterforskningar;

    Hur har ringtrenderna förändrats de senaste åren?
    Varierar stilen mycket? Tänker på allt ifrån vilka metaller som är populära, vilken guldfärg? Vilken modell på stenen/stenarna? Blygsamma eller vräkiga ringar? Storlek på stenar? Om de är släta? Vilken utformning ringarna har, halo osv, andra detaljer? Olika typer av gravyr (utanpå och innanför)? Enstensringar eller flerstensringar? Bredd och höjd på ringarna? Egendesignade? Köpta på nätet? Populära märken/juvelerare?... Ja jag tror att ni förstår frågan :) 

    Ni som redan har bestämt er för, eller till och med köpt, era bröllops eller förlovningsringar, känner ni att ni valde något väldigt tidstypiskt för när de skulle inhandlas? (Både reklam och utbud påverkar ju valen såklart)

  • Svar på tråden Ringtrender ?
  • AVC

    Just det, jag vill bara säga en sak. Jag har haft solitärring sedan jag var 16, i olika storlekar, och nej, de fastnar inte i varken tröjor eller något annat. Den river inte heller små barn och blir heller inte mer smutsig än andra ringar. ;) Smaken är som baken, välj det ni vill ha, men en solitärring är inte mer besvärlig att bära än något annat. Med eller utan vantar.

  • Pess

    Tack för klargörandet i sista inlägget, känns tryggt. Ibland får man nästan känslan av att folk vill avskräcka en från att köpa en solitär för "allt kommer bli så hemskt och förstört"! ;)

    Jag är himla glad att trenden vänder! Det där hårda, kantiga och breda var jag helt förskräckt över när det syntes överallt! :P hoppas den nya, nättare trenden, med mer utstickande stenar, slår igenom i fler sortiment, tycker det är extremt svårt att hitta ringar i min smak, speciellt i Sverige! Och hoppas även att den sedan håller i sig tills att det blir dags för mig att få en, så att utbudet finns kvar ;)

    Jag kan tycka att det har sin charm att man kan avgöra på ett ungefär när ringen är köpt, precis som med andra saker som man kan tidsbestämma, det blir ju en del av ens(och förhållandets) historia :)

  • AVC

    Haha ja, jag håller med, tycker också att det är finare med nätta ringar, men det kanske är ett tecken på att jag (och du) oförlåtligt faktiskt följer exakt trenden. :) Det är väl som en pendel, trender kommer och går och vi inspireras av vad vi ser. När vi köpte våra ringar gjorde jag mitt bästa för att köpa vad jag tyckte var nätta ringar, men de är supergrova jämfört med vad som har dykt upp nu. Min mammas ringar är dock *ännu nättare* än det senaste.

  • AVC

    Ah sorry, såg nu att du ju inte heller gillade det grova när det fanns. Men men. :)

  • Pess

    Ingen fara :) just den trenden gillade jag nog ej, de väldigt breda modellerna samt de "höga" och kantiga, främst, antagligen för att sådana ringar inte klär mig och mina fingrar, snarare än att jag inte skulle tycka de var fina på andra! Men trender inspireras man ju av vare sig man vill det eller ej ;) och som sagt tycker jag ju att sådant bara är roligt! En bra ursäkt till att få uppdatera garderoben inför varje säsong ;) och komplettera den under säsongen... för att sedan fynda under rean i slutet av säsongen.... Men nog om det.

    Som du säger, ens uppfattning om saker ändras ju konstant oavsett vad det handlar om. Ringar, t ex, upplevs ju olika beroende på vad man jämför med. Det är väl därför just ringköpet kan bli en ganska viktig och kanske även känslig fråga för en (läs: mig), då den ska funka år ut och år in. Jag tror ju mig vara ganska säker på vad (ungefär, inom rätt breda ramar;)) jag vill ha, men även om den såklart får ett sentimentalt värde som inte går att mätas med en nyförälskelse för andra ringar, så vill man ju köpa något tidlöst vackert som man skulle älska även om det inte var ens bröllopsring, och hur vet man vad man gillar om 30 år? Jag har ju aldrig varit 55. :) på ett sätt beundrar jag dem som blixtsnabbt vet vad de vill ha, och bara bestämmer sig, medan jag själv älskar hela den långdragna processen med att jämföra, prova och känna efter, tycker nästan lite synd om de som stressar sig igenom det, för det är ju så roligt;) (tar i detta uttalande ingen hänsyn till att människor är olika utan utgår från att alla fungerar som jag :* )

  • AVC

    Jag tror ändå att om du väljer något som du tycker är vackert idag så lär du, när du är 55, se ner på din hand och, även om det inte är dagens mode, älska din ring för vad den är, din vigsel/förlovningsring. ;) och skulle du inte göra det så finns ju alltid möjligheten att ändra! Lite som att svära, men så hemskt är det inte att "uppgradera" till något modernt. Själv är jag fortfarande supernöjd med mina vigsel/förlovningsring... Men jag är inte 55. ;) tror aldrig jag kommer ändra dessa ringar, men solitären lär uppgraderas.

  • Pess

    Jag tror ju att du har rätt, har svårt att tro att jag någonsin skulle ledsna på de ringar jag gillar idag, jag anser ju mig ha en clean och klassisk stil, och förstår inte hur någon skulle kunna INTE älska dem ;) men som sagt så älskar jag detta velandet! ;)

  • Fru Kungsholmen

    Min känsla är att trenden vad gäller stenar går mot större och fler. Större enstensringar och halvallians eller ännu hellre helalliansringar, samt flerstensringar med en stor centersten. Jag tror att trenden är att prioritera att lägga mer pengar på ringarna. Framförallt tar vi nog efter den amerikanska traditionen med blingig förlovningsring. 

    Jag tror också att vitguldstrenden sakta håller på att svänga mot gult och rött guld.  Roséguldstrenden tror jag bara är tillfällig. Platina fortsätter nog vara populärt.

    Jag tror också att trenden går mot allt nättare design på skenor, dvs smalare och tunnare skenor. Breda, kantiga ringar tror jag är på väg bort. 

    Inga vetenskapliga belägg, bara noteringar av en aktiv blivande brud i ringdjungeln.

  • sharkski

    och det är av såna här orsaker jag ska designa min egen ring. eller, nästan iaf
    har en befintlig ring, 4-5mm bred ungefär, rött guld. väldigt klassisk helt enkelt. men tills vi ska gifta oss nästa år så ska jag sätta in 5st stenar i den, lutar åt Peridot (gröna stenar) för att få den mer "mig" helt enkelt
    sen om det matchar eller inte matchar med våra silver-förlovningsringar är mitt minsta problem faktiskt

Svar på tråden Ringtrender ?