• baller­ina
    Äldre 22 Jul 17:29
    2897 visningar
    4 svar
    4
    2897

    Vin till maten

    I dagarna har vi provdruckit vin och öl, och kommit fram till vad vi ska servera till maten. Vi måste beställa senast på lördag för att med säkerhet få allt innan bröllopet (8/8).

    Vi tänker bjuda på alkohol till maten (ca två glas var), men inte mer. Ingen bar eller så. Alkoholfritt till välkomstdrinken. Vi har räknat att det går ca en halv flaska vin/en 33cl öl på en person. 

    Men vår stora fundering är: vad dricks det mest av? Ska vi köpa en tredjedel av allt, eller satsa mer på något annat? 
    Jag tror det går mest vitt vin, sen öl och sist rött vin. Men sambon tror mest rött, sen vitt och minst öl. 

  • Svar på tråden Vin till maten
  • Plätti­s
    Äldre 22 Jul 21:08
    #1

    Vad har ni tänkt ha för mat?

    Det är väldigt olika vad som går mest, det beror på gästernas önskemål. Vi har ungefär 60 % vindrickare, 20 % öldrickare och resten vill ha alkoholfritt eller cider. Rött eller vitt vin beror på vad som serveras, och vad som erbjuds. Vi har fisk till förrätt och till det ett vitt vin. Varmrätten blir nötkött, och till det en rosé. Mest för att jag får migrän av rödvin, och då tyckte kocken att rosé skulle funka bra.

    Skulle ni köpa vin eller öl som inte går åt får man lämna tillbaka oöppnade förpackningar till systembolaget. Och för oss tog det bara fyra dagar att få det vi beställt, men i butiken rekommenderade de oss att beställa en vecka innan för att hinna få allt.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • baller­ina
    Äldre 23 Jul 09:11
    #2

    Vi har en västerbottenostcheesecake med rökt sidfläsk till förrätt och en buffé till varmrätt. I varmrätten finns bl.a ratatouille, örtbakad forell, fläskkarré och rotsaker. Så det är både kött, fisk och vegetariskt. 

    Vi kommer inte ha ett separat vin till för- och varmrätt, utan kör på samma vin hela tiden. Jag dricker bara vitt vin, och sambon ska ha egen specialöl (Westvleteren XII, för de som vill veta!) och några andra lagrade öler. Men vi vill inte köpa bara vitt för att det är min favorit, utan vi vill att man ska få välja. 

    Vi vet att man får lämna tillbaka på systemet, och det är vår tanke. Men vår tanke är också att köpa ganska lagom mängd så det inte blir "åh, det finns ju kvar 20 flaskor vin, det är bara att dricka!!" som vi vet att några av våra vänner tänker.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 23 Jul 10:54
    #3

    Det är nog väldigt individuellt tror jag

  • Kotten
    Äldre 23 Jul 11:50
    #4

    Systembolagets guide är bra

    www.systembolaget.se/fragor-och-svar/vara-drycker/tips/hur-mycket-dricker-folk/

    Besök ett Systembolag, berätta om antal personer, meny och era tankar kring mängd så får ni hjälp.

Svar på tråden Vin till maten