• Äldre 1 Jul 19:19
    10056 visningar
    2 svar
    2
    10056

    Talplanering

    Hej!

    Jag ska vara toastmaster på min väns bröllop. Jag undrar om någon annan har haft erfarenhet av detta:

    Det verkar inte som att jag kommet att få några anmälda tal i förväg, utan paret har sagt att de flesta kommer förmodligen bestämma sig om de vill hålla tal på plats och då förhoppningsvis säga till mig.

    Jag har även erbjudit mig att kontakta gästerna i förväg och fråga om de vill hålla tal. Men det ville inte brudparet att jag skulle göra då de menade på att en gäst kanske känner sig tvingad att hålla tal om jag frågar. Ja jag tyckte det var lite konstigt, men det är inte jag som bestämmer.

    Så någon som har några tips på hur jag under festen kan hantera detta?

  • Svar på tråden Talplanering
  • baller­ina
    Äldre 2 Jul 09:59
    #1

    De allra flesta bestämmer sig kanske kvällen innan eller på plats om de verkligen ska hålla talet/spexet. Jag skulle känna mig väldigt påtvingad om jag fick frågan ett bra tag innan, eller iallafall så känslan att det måste vara bra i och med att jag har haft så lång tid på mig.

    Jag har varit värdpar, och vi gjorde som så att vi hade lappar i varje festhäfte (men man kan ha de på bordet, vid ingången, på toan...) där det stod:
    "Jag/vi _____ vill bidra genom:
    - Tal
    - Spex
    - Lek
    - Annat: ___

    Vi beräknar att det kommer ta ____minuter "

    Sen fick alla lämna in lapparna så fort som möjligt (gärna diskret också!), sen så fördelade vi dessa under hela kvällen och såg t.ex till att det inte blev tal, tal, tal, tal, spex, lek, lek, lek, lek...

    Det var väldigt smidigt och uppskattades av alla gäster!

  • Plätti­s
    Äldre 2 Jul 10:34
    #2

    Vi gav våra gäster möjlighet att antingen anmäla tal i förväg eller på plats, och hittills är det (vad vi vet) två gäster som sagt att de ska hålla tal. Det hade självklart varit lättare om man bara kunnat anmäla tal i förväg och därefter kunnat planera in dem mellan rätterna och få ett jämnt flöde, men vår toastmadame ville ta emot talen på bröllopsdagen istället. 

    För oss spelar det egentligen ingen roll, det är ju bara toastmadame som får mer jobb att planera in allt och hålla ordning på vem som är vem av gästerna, prata med köket och se till att de inte börjar servera nästa rätt mitt i ett tal osv. 

    Gör en ungefärlig planering, så långt det är möjligt. Hur många rätter blir det? Hur lång tid är det mellan dem? Kan man be gästerna hålla talen korta eller ska de få prata så länge de vill? Ha med block och penna så du kan skriva upp namn och vilken sida de tillhör, så att det inte blir bara tal från brudens sida ena tillfället och bara brudgummens nästa omgång. Ska det vara någon information/bildvisning från svensexan och möhippan? 

    Jag önskar dig all lycka som toastmaster  


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Talplanering