• 2BvNOT2B

Församlingshemmet, trädgården eller herrgård?

Sambon och jag pratar om att gifta oss nästa sommar och vi har egentligen tre alternativ:

1) Kyrkan och sen lunch i församlingshemmet efteråt

2) Kyrkan och sen hem till vår trädgård (ca 1km promenad)

3) En herrgård i närheten

Antalet gäster hamnar antagligen på ca 35-40 vuxna och 10-15 barn i åldrarna 0-7. Antagligen blir det ett förmiddagsbröllop där vi bjuder på lunch och fika men eftersom alla våra potentiella barnvakter är bjudna funkar det inte att dansa in kvällen.

Vi har en rätt stor trädgård där man skulle kunna sätta upp partytält men blir det kallt kan vi inte gå in allihop. Fördelen med att vara hemma hos oss är att barnen har ett relativt stort lekrum i källaren och vår tanke var att fråga yngsta barnets dagmamma om hon skulle kunna tänka sig att hålla koll på dem där nere så att föräldrarna föräldrarna till de lite äldre barnen kunde slappna av lite.

Församlingshemmet är inte direkt mysigt utan vi pratar plastmatta på golvet osv. Öppna förskolan ligger dessutom i samma lokal så att ta med våra barn dit utan att de får leka med leksakerna som är vägg i vägg låter inte så lockande.

Herrgården har jag inte så mycket koll på utan vi åkte förbi där i helgen och såg att det pågick ett bröllop.
  • Svar på tråden Församlingshemmet, trädgården eller herrgård?
  • Nightrod

Vi har försammlingshemmet.
    Inte roligaste lokalen i världen men det kommer bli fint när vi har pyntat och gjort i ordning allting. tänkte inte ens på vilket golv det var , kommer troligen ingen göra.

Skulle jag vart som er hade jag bestämt mig för att ha det hemma, men samtidigt bokat upp en av lokalerna ifall väderleksrapporten en vecka innan skulle tyda på regn och kyla så kan du snabbt ordna om vart festen skall äga rum.

Live free, ride free
  • jegen
    Nightrod skrev 2015-06-09 13:01:24 följande:

Vi har försammlingshemmet.
    Inte roligaste lokalen i världen men det kommer bli fint när vi har pyntat och gjort i ordning allting. tänkte inte ens på vilket golv det var , kommer troligen ingen göra.

Skulle jag vart som er hade jag bestämt mig för att ha det hemma, men samtidigt bokat upp en av lokalerna ifall väderleksrapporten en vecka innan skulle tyda på regn och kyla så kan du snabbt ordna om vart festen skall äga rum.

Kanske en dum fråga...men får man ha alkohol i församlingshemmet? 

Jag funderade nämligen på om vi skulle göra så och ha en back-up eftersom vi har festen hemma :)
  • Nightrod
    jegen skrev 2015-06-09 13:20:43 följande:
    Kanske en dum fråga...men får man ha alkohol i församlingshemmet? 

Jag funderade nämligen på om vi skulle göra så och ha en back-up eftersom vi har festen hemma :)
    Vi får inte lov att ha starksprit i församlingshemmet.
    Och då jag kollade upp starksprit (de angav ingen procentsats från församlingshemmet sa enbart starksprit) så kommer vi kunna ha både vin öl och avec till kaffet

Vi har ingen fest och anser att ingen behöver dricka sprit på vårt bröllop, öl vin och cider räcker gott
    Live free, ride free
  • 2BvNOT2B

Om församlingshemmet har fixats till sen 90talet är jag förvånad. Tråkigt och lite slitet alltså och eftersom vi har en hel del renoveringar vi behöver ta tag i är budgeten för bröllopet ganska begränsad. Att lägga massor med tid och pengar på att snygga till en sliten lokal är inte ett alternativ

• Nightrod
    2BvNOT2B skrev 2015-06-09 14:30:33 följande:

Om församlingshemmet har fixats till sen 90talet är jag förvånad. Tråkigt och lite slitet alltså och eftersom vi har en hel del renoveringar vi behöver ta tag i är budgeten för bröllopet ganska begränsad. Att lägga massor med tid och pengar på att snygga till en sliten lokal är inte ett alternativ

Ok då går ju församlingshemmet bort redan i er värld så då är det bara hemma eller herrgården kvar.

Står fast vid att ni skall ha det hemma med en backupp om dåligt väder stundar
    Live free, ride free
  • Kotten

Bra tält med väggar + golv + infravärme fungerar utmärkt även vid dåligt väder. Det behöver inte vara allt för dyrt att hyra. 

Svar på tråden Församlingshemmet, trädgården eller herrgård?