• Äldre 17 May 20:39
    7051 visningar
    4 svar
    4
    7051

    Bröllop och planerar barn

    En lite lustig fråga men håller på att bli tokig så måste lätta på hjärtat.

    Det är så att jag och min sambo så innerligt vill ha barn, men har precis fått reda på att jag har Hypotyreos (låg ämnesomsättning) och mitt TSH värde ligger på 4,8 och de ska ligga på under 2, min läkare sa till mig att jag inte får bli gravid förens det har gått ner till 2, och just nu äter jag levaxin så jag hoppas de sjunker snabbt så vi kan försöka få barn. Läkaren sa att de kan ta 6-12 månader innan man är "återställd" men har läst på lite forum att vissa har fått ner sitt TSH värde väldigt snabbt, på bara några månader. Samtidigt så planerar vi att gifta oss, idag var vi och kollade på en kyrka och festlokal, som fölls oss i smaken, så jag tänkte ringa imorgon och eventuellt boka, det är inte förens Juli 2016 som vi planerar att gifta oss. Så de jag funderar på är, tänk om mitt TSH värde går ner till 2 redan till juli-augusti och vi kan börja öppna bebisverkstad i september-oktober och jag blir gravid relativt snabbt, om jag blir gravid i oktober så får vi en bebis i Juli 2016, alltså då vi ska gifta oss, de går alltså inte.

    Så till min fråga, ska jag ringa och boka här i dagarna och om jag blir gravid runt de datumen jag skrev, så får vi flytta fram bröllopet, för jag vil inte undvika att bli gravid för att vi ska gifta oss, hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Bröllop och planerar barn
  • Äldre 17 May 21:01
    #1

    Vi hade lite samma problematik. Vi försökte bli gravida och så friade min sambo. Vi fortsatte med både bebisverkstaden och bröllopsplanerna, för man vet ju aldrig hur lång tid det tar att bli gravid ändå. Vi blev gravida med BF tre månader innan den planerade vigseln, tyvärr fick vi missfall då, så vi fokuserade på bröllopet.

    Ett halvår senare blev vi gravida igen och har nu BF tre månader efter bröllopet istället. Jag kommer alltså gifta mig gravid, vilket inte direkt låg i planerna, men nu är jag så lycklig för både man och barn så det spelar ingen roll. =)
    Kör på med båda tycker jag, bröllopet går att flytta på om det skulle tajma alldeles tokigt!

  • Äldre 17 May 21:02
    #2

    Hur jag hade gjort?
    Jag skulle göra som jag alltid gjort, levt för stunden! Man vet aldrig vad morgondagen har att erbjuda så planera och gör det ni vill. Vem vet, kanske du blir gravid redan i morgon. Eller så tar det 1 år...

    Vad jag vill ha sagt är att gör det som gör er lyckliga! Om du skulle bli gravid och beräknas föda till sommaren nästa år, GRATTIS :) , lös "problemet" då i så fall. En graviditet är ju ändå 9 månader.

  • Äldre 17 May 21:26
    #3
    Sofia2015 skrev 2015-05-17 21:01:59 följande:

    Vi hade lite samma problematik. Vi försökte bli gravida och så friade min sambo. Vi fortsatte med både bebisverkstaden och bröllopsplanerna, för man vet ju aldrig hur lång tid det tar att bli gravid ändå. Vi blev gravida med BF tre månader innan den planerade vigseln, tyvärr fick vi missfall då, så vi fokuserade på bröllopet.

    Ett halvår senare blev vi gravida igen och har nu BF tre månader efter bröllopet istället. Jag kommer alltså gifta mig gravid, vilket inte direkt låg i planerna, men nu är jag så lycklig för både man och barn så det spelar ingen roll. =)
    Kör på med båda tycker jag, bröllopet går att flytta på om det skulle tajma alldeles tokigt!


    Härligt att höra att andra har samma "problem", för jag vet mycket väl att de kan gå både snabbt och ta lång tid att bli gravid, och tyvärr som i ditt fall att de blir missfall... Kanske ska göra som ni och fokusera på bröllopet och blir jag gravid blir jag superlycklig och då är de inte hela världen att ändra på de, för de måste väl funka att flytta på vigsel och fest? Och grattis försten, supermysigt att gifta sig gravid, de är en dröm :)
  • Äldre 18 May 12:40
    #4

    Jag blev diagnostiserad med hypothyreos som 13-åring, jag hade extremt dåliga värden och ingen märkte hur illa tilltygad jag var eftersom det inte är ovanligt för en tonåring att sova massor och gå upp i vikt. När jag äntligen fick komma till läkare så sa han att jag förmodligen bara varit en vecka ifrån att ha fått åka in akut med ambulans - förmodligen medvetlös och ev. i koma.
    Jag kommer inte ihåg exakt hur fort jag kom ner till normala värden men det jag minns är att det tog något år innan jag blev helt stabil. Det kan ju ha berott på att jag var tonåring, för en vuxen kan det säker bli stabilisera sig fortare eftersom det inte är lika mycket hormoner som snurrar runt i kroppen?
    Men jag tycker ändå att du ska ta det lugnt, se till att bli stabil och må bra i första hand och sedan kan ni väl försöka att bli gravida? Det brukar ju ta några försök för de flesta och är det nu så att du skulle bli gravid så kan ni ju alltid flytta på bröllopet eller gifta dig gravid Glad
    Lycka till och hoppas att du mår bra!

Svar på tråden Bröllop och planerar barn