• Äldre 6 May 11:37
    6284 visningar
    8 svar
    8
    6284

    Så kallade "vänner" stal våran ide på ringar

    Jag står mitt i ett dilemma nu som jag inte vet hur jag ska ta mig ur. 
    Min sambo pratade för ett halvår sedan om att han hade lite "hemliga" planer på att beställa egendesignade förlovningsringar hos en duktig smed som han känner privat. Hon skulle i princip inte ta betalt alls för jobbet hon lägger ner utan bara för materialet.  Sambon kan ibland prata lite för högt om sina idéer och det är inte första gången han blir snuvad på dem. Några månader senare kom han hem och berättade för mig att ett par kompisar till oss (eller till honom egentligen) har stulit hans ide på designen, hört av sig till samma smed och redan beställt ringar. Vi visste inte ens att de skulle förlova sig överhuvudtaget... Jag blir riktigt förbannad men snäll som han är konfronterar han dom inte, och jag antar att då får vi helt enkelt tänka om. Tilläggas ska att jag aldrig dragit särskilt jämnt med tjejen som är tillsammans med min sambos kompis.
    Nu ytterligare några månader senare anar jag att min sambo har ringar på gång när han ber om måttet på mitt finger. Jag frågar då lite försiktigt hur han har tänkt nu. Han svarar att han fortfarande ska använda sig av samma smed och berättar hur de ska se ut. Jag vill absolut inte att våra ringar ska vara lika de ringar som det här paret har beställt. Speciellt inte eftersom jag avskyr denna tjej, och speciellt ännu mer efter denna kopieringsincident. Detta förklarade jag för min sambo som inte tycker att det spelar någon roll.
    Så nu står vi här, han tappade lusten, jag känner mig som en idiot, och vi har ingen aning om hur vi ska gå vidare. Det som skulle blivit något speciellt har bara skapat irritation. 
    Vad skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Så kallade "vänner" stal våran ide på ringar
  • Äldre 6 May 11:50
    #1

    För det första bode din snubbe ta sig i kragen och säga ifrån, det handlar inte om att man är snäll över huvudtaget.

    För det andra så förstår jag lite om han tycker att det är hans design och det är de som kopierat er, men du låter din avsky till dena tjejen förstöra era ringar. de hade ju kopierat er design oavsett om ni redan hade dem elelr ej.


    Live free, ride free
  • crs
    Äldre 6 May 12:08
    #2

    Hur specifik är designen? Finns ju ändå väldigt många ringar som är väldigt lika varandra utan att vara identiska. Om de bara influerats av hans idéer så är det kanske inte en så stor grej? 

    Om din snubbe vill vara söt och ta fram något han tror att ni båda kommer tycka om, så kan du väl bara låta honom göra det? Det blir ju ändå hans verk, oavsett om någon annan också gillat det. Det lär väl oavsett inte bli helt identiska ringar? 

  • Äldre 6 May 12:45
    #3

    Jag håller med de andra, original idén är ju din sambos, och han har skapat det till er, till dig, som en kärleksförklaring. Det är han som lagt ned allt arbete och designat ringarna. Han kan ju alltid beskriva problemet för guldsmeden och förklara att han inte vill ha "samma" och tillsammans kan de ytterligare formulera hans idé och design?

    Men jag tänker också att utan skisser på ringarna, hur identiska gentemot era ringar är deras egentligen? För jag lovar att vad din sambo än har för idé så finns det någon där ute som gjort något liknande. 

  • Plätti­s
    Äldre 6 May 13:44
    #4
    +1

    Vi har vanliga Schalinsringar som förlovningsringar, och som vigselring kommer sambon ha en bredare Schalinsring och jag får en av guldsmedens standardskenor med diamanter. 

    För mig spelar det absolut noll och ingen roll vad jag har för ring, för jag har fått den av min älskling. Det finns tusentals andra som har precis likadana ringar som oss, men det har jag aldrig tänkt på. För det är bara jag som har hans ring på mitt finger. 

    Jag har blivit chockad när många i vår omgivning förlovat sig också, för vanligen så brukar man inte prata om det innan. Likadant med gravidmagar och möhippebilder. En bekant förlovade sig från det blå med sin sambo när vi precis hade börjat prata om att förlova oss, och sedan dess har hon hunnit göra slut med honom, hittat en ny kille, förlovat sig och gifter sig snart, under tiden vi planerat bröllop. 

    Antingen kan jag vara sur på henne för att hon får vårt bröllop och förhållande att framstå som mindre seriöst eftersom hon kan förlova sig med två personer inom loppet av något år, eller så kan jag fokusera på oss och vår framtid.

    I det långa loppet kommer ringarna vara en bagatell, och de går dessutom byta ut på en årsdag om man skulle känna att de inte passar in längre. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 6 May 14:11
    #5
    +4

    Många kloka ord som verkligen har fått mig att tänka till och värdera vad som egentligen är viktigt och betyder något. Självklart ska ingen annan få förstöra detta för oss bara för att jag är tjurskallig och dom inte har några egna idéer.

    Nej förmodligen kommer ringarna inte bli helt identiska med deras även om den här smeden har en speciell stil och arbetssätt som blir lika. Men skit samma! Jag har förstorat upp det här onödigt mycket.

    Ibland behöver man lite input för att inse att man har tänkt helt fel. Så tack för era inlägg!

  • Äldre 6 May 14:26
    #6
    +1
    Osmal skrev 2015-05-06 14:11:35 följande:

    Många kloka ord som verkligen har fått mig att tänka till och värdera vad som egentligen är viktigt och betyder något. Självklart ska ingen annan få förstöra detta för oss bara för att jag är tjurskallig och dom inte har några egna idéer.

    Nej förmodligen kommer ringarna inte bli helt identiska med deras även om den här smeden har en speciell stil och arbetssätt som blir lika. Men skit samma! Jag har förstorat upp det här onödigt mycket.

    Ibland behöver man lite input för att inse att man har tänkt helt fel. Så tack för era inlägg!


    Glöm inte att berätta just det för din älskling! Jag är säker på att det kommer göra hans dag att du tar ner garden och förklarar!
  • Äldre 28 May 12:10
    #7

    Så här är det: om ni inte har copyright på designen så är det bara att gilla läget. Om det är viktigt för er att ringarna är unika så kan ni ändra lite på något mått eller detalj. Lycka till!

  • Äldre 22 Apr 12:17
    #8

    Hej nu är det ett år sedan som du la upp ditt inlägg hoppas du är glad och nyförlovade.

    Fråga vad heter guldsmeden söker en guldsmed med ljus och lyckta och min idé har jag redan men behöver en billig guldsmed ?

    Mvh Tina

Svar på tråden Så kallade "vänner" stal våran ide på ringar