• Äldre 3 May 21:53
    8572 visningar
    12 svar
    12
    8572

    Söker konservativ präst

    Hej!


    Är det någon som har något tips om någon konservativ präst?


    Tacksam för svar! Glad

  • Svar på tråden Söker konservativ präst
  • Äldre 3 May 22:36
    #1

    Jag kan inte hjälpa dig!

    Men skulle tro att du kanske får hjälp lättare om du skriver inom vilket område det handlar om och vad i det konservativa tänket du söker... Vad är du ute efter?
    Konservativ som att vara kvinnoprästmotståndare, abortmotståndare, emot homosexuella eller att du ska lämnas över av din far?

    Ett annat tips är att ringa till din församling och be om hjälp!

  • Aniara­4
    Äldre 4 May 12:33
    #2
    1cinalifetime skrev 2015-05-03 22:36:43 följande:

    Konservativ som att vara kvinnoprästmotståndare, abortmotståndare, emot homosexuella eller att du ska lämnas över av din far?

    Ett annat tips är att ringa till din församling och be om hjälp!


    Konservativa präster lär ju inte gå med på nymodigheten brudöverlämning!

    I övrigt håller jag med, precisera vad det är specifikt ni önskar från prästen och prata med er lokala församling i första hand!
  • Äldre 4 May 16:50
    #3

    Hej igen,

    Jag vill ha präst som är lite gammeldags och står för det konservativa tolkningen av Bibeln att äktenskap ska vara mellan man och kvinna.. Det andra bryr jag mig inte så mycket om, det kanske kommer på köpet, vad vet jag :P


    Gärna manlig.


    Någon som har något förslag??


     

  • Äldre 4 May 18:30
    #4

    menar inte att trampa på några ömma tår här och jag kan ha fel, men alla präster anser väl att äktenskap är mellan en man och en kvinna? och så finns det präster som även tycker att äktenskap kan ske mellan två män/kvinnor. jag hade förstått motsatsförhållandet, att söka efter en präst som utför homovigslar, men varför är det viktigt att er präst inte utför dessa vigslar? även om ni inte håller med prästen i dennes personliga livsåskådning är det är ju trots allt inför gud ni lovar att älska varandra?
    som sagt, förlåt om jag trampar snett här, blev bara hemskt nyfiken

  • Äldre 4 May 19:14
    #5

    Ett tips kan kanske vara att berätta var ni ska gifta er. 

  • Äldre 4 May 19:17
    #6

    Hej,

    Jag känner inte att du trampar på några tår :)


    Vi vill gärna att prästen har samma tolkning på Bibeln som vi har.


    Om man accepterar tvåkönnade vigslar inför Gud är vi inte riktigt på samma plan/syn.


    Förstår du mig bättre? :)

  • Äldre 4 May 19:37
    #7
    Chicita skrev 2015-05-04 19:14:20 följande:

    Ett tips kan kanske vara att berätta var ni ska gifta er. 


    Det glömde jag visst! Stockholm.
  • Äldre 5 May 11:43
    #8
    +3

    Du kan ju googla vilka som skrev på prästuppropet 2005, där har du ju alla präster som är emot att homosexuella ska ha rätt att vigas. Det är ju gammalt dokument men där har du säkert flera fortfarande aktiva präster.

    Jag skulle personligen dock använda dokumentet tvärtom, att se till att min präst inte hade skrivit under det ;)

  • Äldre 7 May 14:34
    #9
    +3

    Eftersom Stockholm är ett liberalt stift är det en övervägande procent av prästerna här som även viger samkönade par. Lättast är väl om ni börjar fråga i den församlingen där ni tänker gifta er och sen arbeta er "utåt" dvs kolla i andra församlingar i samma pastorat osv. Hoppas ni hittar någon ni blir nöjda med.

    Vi hade precis motsatt problematik. Som kristen var det väldigt viktigt för mig att gifta mig i en församling där det fanns präster som kunde tänka sig att viga oss (vi är två kvinnor) och jag behövde inte söka längre än till församlingen där jag är född. 

  • Äldre 30 May 19:46
    #10
    Nilfisk skrev 2015-05-04 19:17:35 följande:

    Om man accepterar tvåkönnade vigslar inför Gud är vi inte riktigt på samma plan/syn.

    Förstår du mig bättre? :)


    Om präster inte accepterar tvåkönade vigslar tror jag att majoriteten av Oss här på BT har problem! :)

    Tror dock att det kan bli svårt för dig att få igenom att en präst inom Svenska Kyrkan idag öppet motsäger sig att viga homosexuella, då de måste följa sin "arbetsgivare",men de kanske har rätt att neka detta?

    Håller med Stresso, hade också sett tvärtemot det dokumentet då det ändå är kärleken som gäller vid äktenskapets ingång oavsett kön.
  • Äldre 31 May 08:33
    #11
    +1

    Hej! Jag jobbade i Stockholms stift i tio år, och som tidigare personer skrivit kan det bli svårt att hitta en sån präst. Jag tycker att du ska fundera över om det viktigaste hos en präst och i ett äktenskap är vilka kön det är på de vigda. Är det inte viktigare att ni delar synen på vilka plikter man har inom ett äktenskap, vad som är okej att göra och inte göra samt om det är okej att skilja sig eller inte?

  • Äldre 16 Jan 18:36
    #12

    Nu är ju tråden lite gammal, men jag kan inte låta bli att undra..

    Har du hittat något TS? Jag är i samma undran som du, också i Stockholmstrakten.

    Försökte googla prästuppropet 2005, men det verkar svårt att hitta.. 

Svar på tråden Söker konservativ präst