• Äldre 3 May 11:47
    3699 visningar
    6 svar
    6
    3699

    Inte bjuda en väns partner?

    Hej!
    Jag och min sambo ska till hösten äntligen gifta oss. Min fråga är: är det okej att inte bjuda alla vänners partners? 

    Anledningen till detta är att en av min sambos bästa vänner är tillsammans med en tjej som mobbade mig i grundskolan så pass mycket att det tog mig flera år efter grundskolan att bygga upp mitt självförtroende och egenvärde igen. Liksom att våga ta plats i ett rum utan att vara rädd. Min sambo har varit med mig under hela processen vi var vänner när mobbningen pågick, han är 4 år äldre än mig så han hade slutat grundskolan när den började. 

    För 3 år sedan blev min sambos dåvarande bästa vän tillsammans med tjejen som mobbade mig, min sambo hade ändå berättat min och hennes historia för honom men de blev ändå tillsammans, man kan ju inte alltid välja vem man faller för. Jag valde då att försöka börja umgås med henne för min sambos skull, jag menar det var hans bästa vän och det kan ju inte skada att försöka umgås med henne på middagar och fester och sånt. Tyvärr slutade det inte där för hennes del. Både jag och lite senare min sambo insåg ganska snabbt att hon inte hade förändrats så mycket sen grundskolan som det då var 4 år sen jag och hon slutade, och hon var fortfarande manipulativ och mytomanisk. Hon är en sådan person som inte kan ha mer än en max två vänskapsrelationer igång samtidigt. Hon började försöka ta sig in mer och mer i mitt liv och i och med att jag var rädd för att hon skulle skada min sambos och hans väns relation vågade jag inte säga nej och hon och jag började därför göra saker själva, ibland bjöd hon in sig själv till mig när killarna var iväg på grejer. Det fungerade ändå okej och trots att jag börjat må dåligt igen på grund av att jag inte vågade säga saker rakt ut vad jag tyckte och tänkte när jag var i närheten av henne och att jag låg och ältade i sängen flera dagar efter att vi träffats vad jag sagt och på vilka sätt hon kunde snurra det och få det till att låta som något annat, det är hon nämligen väldigt bra på, i grundskolan gick det hur många lögner som helst om mig att jag bland annat varit gravid och gjort abort pga att jag varit hemma från skolan längre perioder, dessa perioder berodde egentligen på mobbningen.

    När jag och min sambo för 1,5 år sen köpte hus blev allt mycket värre, de båda kom oinbjudna på vardagskvällar och ibland kom hon när jag var hemma själv för att ta en fika. Jag började här må mycket sämre och hade svårt att komma upp ur sängen på morgonen och gick och oroade mig jämt. När jag tillslut under en föreläsning inne på högskolan bröt ihop på grund av allt gick jag till kuratorn. Sambon har hela tiden varit väldigt stöttande och försökt hjälpa mig. Hos kuratorn började vi nysta i allt som pågick inom mig och till slut hade jag skramlat ihop så pass mycket mod att jag vågade säga ifrån till henne att hon och jag aldrig skulle kunna ha en vänskapsrelation men att jag så klart skulle umgås, prata och vara trevlig mot henne om vi alla fyra skulle göra något ihop. Detta togs inte emot bra och i flera månader ignorerade de mig och när de skulle göra något bjöd de specifikt bara min sambo. De talade till och med om för oss att jag inte var välkommen hem till dem. Under sommaren försökte jag flera gånger få igång en dialog där vi kunde prata alla fyra och reda upp allt och sedan gå vidare. Ingen respons alls. Till slut fick min sambo nog och talade om för sin vän att antingen sätter vi oss ner och löser detta eller så behöver inte vi umgås mer heller. Då tog det bara ett par veckor sen i september förra året satt vi ned och pratade om det.

    Igen talade jag om att jag inte vill ha någon vänskapsrelation talade om att hon och jag har inget gemensamt och att det har stört mig att hon kommer in i mitt liv igen och bara låtsas som att ingenting från grundskolan hänt. De båda säger att de förstår och att det är helt okej att hon och jag bara umgås när vi ska göra något specifikt ihop alla fyra.

    2 gånger sedan dess har vi bjudit båda på middag men då har bara min sambos vän kommit. De har i sin tur inte bjudit tillbaka. Min sambo och hans väns relation tog skada av allt det som hände och de har idag inte samma relation till varandra. 

    Idag mår jag bra igen och kan ändå känna att detta gjorde mig starkare och jag har haft turen att kunna möta min mobbare. Men jag vägrar ha med henne på vårt bröllop och sambon håller med mig då vi bara bjuder de närmsta och de någon av oss har något gemensamt med. Jag bjuder inte ens mina släktingar förutom föräldrar och syskon för jag kan räkna gångerna jag träffat dem de senaste 10 åren på mina fingrar.

    Kan vi utan att jag ska ha dåligt samvete bara bjuda min sambos vän och inte hans flickvän? Vi resonerar så att ingen av oss är vän med henne och ingen av oss har något gemensamt med henne mer än att hon är tillsammans med min sambos vän och om det ska gälla som orsak så måste vi bjuda hela min släkt också resonerar vi.

    Vad tycker ni?`

    Blev en lite längre tråd än jag tänkte mig, men men!
     

  • Svar på tråden Inte bjuda en väns partner?
  • Aniara­4
    Äldre 3 May 12:10
    #1

    Normalt sett skulle jag säga att man alltid bör bjuda etablerade par. Men i det här fallet förstår jag mer än väl att du inte vill ha henne där, och det skulle för mig inte heller framstå som jättekonstigt att bara bjuda sambons vän. Däremot vore det nog bra om han först pratade med sin vän och förklarade läget så att inbjudan till bara honom inte bara dimper ner utan förklaring.

  • Äldre 4 May 10:09
    #2

    Ja, självfallet kan ni bara bjuda in din sambos kompis! Det är ert bröllop och det är ni som ska njuta av varje stund, inte vara stressad eller obekväm.

  • Linngb­g
    Äldre 4 May 10:16
    #3

    tycker absolut att du kan låta bli att bjuda henne utan dåligt samvete!! det är DIN/ER dag och det är hur ni känner och vill som ska prioriteras. ni har försökt att ha en öppen dialog men det fungerar ju uppernbarligen inte med henne. kanske borde din sambo prata med sin vän och förvarna om att hon inte kommer att bli bjuden. risken finns ju att det inte tas emot så bra och att han inte heller kommer. men ha inte dåligt samvete och "vik" er inte genom att då bjuda in även henne för att vännen ska närvara. lycka till och bra att du står på dig!

  • Äldre 4 May 12:13
    #4

    Naturligtvis ska ni inte bjuda henne. Du ska må bra på din bröllopsdag, inte vara orolig och ha ångest. Antagligen kommer inte din sambos vän heller att dyka upp, men det får ju vara upp till honom. Väljer man att umgås eller till och med ha en kärleksrelation med en extremt osympatisk människa så får man räkna med att hamna i sådana situationer att man får välja mellan att umgås med sin vän/partner eller att umgås med andra människor.

  • Äldre 4 May 16:48
    #5

    jag förstår att ingen av er vill ha henne där men jag tror att avvägningen ni måste göra är hur gärna ni vill att din fästmans gode vän kommer.
    kanske kan det vara värt att bjuda båda två för att behålla ett vänskapsband? kanske bjuda båda till vigsel men bara den ena, eller ingen av dem till mottagningen?

    missförstå mig rätt, jag vill inte ursäkta vad hon gjort mot dig på något vis, jag vill också bara ha personer på mitt bröllop som jag väldigt gärna vill ha där och har valt bort personer som inte berikar våra liv. jag tog tillbaka min brors inbjudan med full insikt om att vår relation nu är död - men det påverkar naturligtvis också min relation till hans fru. jag skulle gärna vilja att den överlevde, men jag har tagit in i beräkningen att den inte kommer att göra det - jag kan leva med att hon försvinner bara för att slippa min bror. din mans vän kanske inte valde en särskilt sympatisk tjej men han kan ju ändå vara en viktig person i din mans liv, menar jag. 

  • Äldre 4 May 18:14
    #6
    +2

    Sambon är helt införstådd med att vännen kanske inte kommer och tycker att det är vännens problem inte hans. Det är mer jag som inte vill att sambon på något vis ska komma i mellan. Sambon ska tala med vännen så får jag hoppas på det bästa! Tack för hjälpen, då är jag inte fel ute!

Svar på tråden Inte bjuda en väns partner?