• Äldre 17 Apr 12:21
    10972 visningar
    28 svar
    28
    10972

    Ni som beställt lösa diamanter från usa

    Jag är på väg att beställa diamant från usa. Jag har bra koll på diamanter och bra sidor att beställa från, men jag undrar hur det går till när man väl köpt stenen.

    1.Man börjar med en bank wire ju, det är en liten kokstnad på 50kr från min bank, men sedan tillkommer ju den mottagande bankens avgift, den vet jag inte i förskott, men har ni betalat den mottgande bankens avgift också eller stod företaget för det.

    2. Hur mkt betalar man i tull och moms för lösa stenar från usa?

    Får inget bra dvar när jag söker så tackar den som svarar

  • Svar på tråden Ni som beställt lösa diamanter från usa
  • Äldre 19 Apr 12:35
    #11
    zero skrev 2015-04-19 00:10:59 följande:

    Det är helt upp till dig vad du föredrar såklart :) Hoppas du blir nöjd vilket som.

    Gällande tull så får man i princip betala tullen direkt eftersom processen att ändra sådant tar väldigt lång tid. Men man har så klart rätt att få tullavgiften tillbaka om det händer men det tar ett tag.


    Ja, hoppas jag med, trist att behöva skicka tillbaka hela vägen till usa liksom o börja söka om. Men vi får se, blir säker bra. Pricescope är ju en guldgruva, få råd av erfarna gemmologer är tcksamt:)

    Tack iaf! Håller tummarna att jag slipper tullen med;)
  • Äldre 19 Apr 13:57
    #12

    Hej,
    Det stämmer att det inte är någon tull på diamanter. Moms får man dock alltid betala på 25% utöver inköpspriset och det är oftast kuriren som debiterar er direkt med en faktura i samband med leveransen.


    Mottagande banks kostnad är oftast så liten att det inte spelar någon större roll för mottagaren och får ni betala den rör det sig ofta om motsvarande 50-150sek

    Kul att ni nämner oss. Vi kommer att göra en prisjustering i veckan för att bättre matcha våra amerikanska konkurrenter men kan redan idag i 99% av fallen erbjuda en lägst prisgaranti om ni hittat en speciell diamant så slipper ni tänka på allt ovan. Det är få diamanter som har ASET- samt ideal-scopebilder tyvärr men i så många fall vi kan försöker vi hjälpa kunder med att ta fram dessa. 


    Fortsatt trevlig söndag!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • AVC
    Äldre 19 Apr 14:19
    #13

    Hej!

    Jag håller med om att det på ett sätt är bra att beställa från USA, eller åtminstone att kolla upp det innan man köper här. Däremot måste jag säga att priserna hos olika guldsmeder i Sverige skiljer sig jättemycket på lösa stenar. Jag har en guldsmed som jag gillar och där matchar de priserna i USA (medräknat frakt och moms, som man ju ändå ska betala) och de har dessutom GIA certifikat på stenarna. De tar hem exakt vad man vill ha, kvalitet/färg/etc. Så om jag skulle köpa en rund diamant så hade jag nog tyckt att det var värt att gå runt till guldsmederna hemma först, slippa oron med att köpa på nätet och faktiskt se diamanten fysiskt innan jag betalar för den. Men det är förstås bara vad jag hade gjort. Jag bor dessutom i en medelstor stad ;) så har ganska många smeder att gå runt bland.

    Jag är en sådan diamantnörd att jag ska byta min runda diamant mot en avc. Tyvärr lyckades inte min guldsmed få fram sådana eller likvärdiga, även om de gjorde ett otroligt jobb med att försöka.

    Gog arbetar på en sten till mig just nu. Det är lite läskigt ändå tycker jag, att beställa så dyra saker på nätet. Jag har lagt mycket tid på att undersöka om de verkar ok och har hört om andra som har beställt där så det känns ganska ok. Jag kanske är mesig. Hur tänker ni kring det? Jag menar, pricescope är trots allt anonyma människor.

    Zero, blev du nöjd med din beställning?

    Och ja, jag vet inte heller hur det fungerar med det där med mottagande banks avgifter....

  • AVC
    Äldre 19 Apr 14:31
    #14

    haha där hann en guldsmed skriva samma som jag om priserna. Själv har jag ingen erfarenhet av just den gulsmeden, så ingen tror att vi hör ihop bara för att jag skrev det också. ;)

  • Äldre 19 Apr 14:37
    #15
    AVC skrev 2015-04-19 14:19:38 följande:

    Hej!

    Jag håller med om att det på ett sätt är bra att beställa från USA, eller åtminstone att kolla upp det innan man köper här. Däremot måste jag säga att priserna hos olika guldsmeder i Sverige skiljer sig jättemycket på lösa stenar. Jag har en guldsmed som jag gillar och där matchar de priserna i USA (medräknat frakt och moms, som man ju ändå ska betala) och de har dessutom GIA certifikat på stenarna. De tar hem exakt vad man vill ha, kvalitet/färg/etc. Så om jag skulle köpa en rund diamant så hade jag nog tyckt att det var värt att gå runt till guldsmederna hemma först, slippa oron med att köpa på nätet och faktiskt se diamanten fysiskt innan jag betalar för den. Men det är förstås bara vad jag hade gjort. Jag bor dessutom i en medelstor stad ;) så har ganska många smeder att gå runt bland.

    Jag är en sådan diamantnörd att jag ska byta min runda diamant mot en avc. Tyvärr lyckades inte min guldsmed få fram sådana eller likvärdiga, även om de gjorde ett otroligt jobb med att försöka.

    Gog arbetar på en sten till mig just nu. Det är lite läskigt ändå tycker jag, att beställa så dyra saker på nätet. Jag har lagt mycket tid på att undersöka om de verkar ok och har hört om andra som har beställt där så det känns ganska ok. Jag kanske är mesig. Hur tänker ni kring det? Jag menar, pricescope är trots allt anonyma människor.

    Zero, blev du nöjd med din beställning?

    Och ja, jag vet inte heller hur det fungerar med det där med mottagande banks avgifter....


    Jag har kollat med olika smeder här, men alla har avrått mig att beställa lägre än H färg, trots att jag sagt att jag frmför allt tittar på slipningen. Då säger de att alla stenar med exexex är typ lika bra och de vet inte vad aset idealscope osv är, då går jag. Som sagt vanbruun fattar och om de ska matcha priserna snart så känns det säkrare att beställa därifrån då omjag måste skicka tillbaka. Då skulle jag inte blilika nojjig som att skicka tillbaka till usa.

    Testat diamantia också och Ann är super gullig men priserna går ju som sagt inte matcha med usa inkl avgifter.

    Jag tänker att pricescope är anonyma men alla de stora gemmologerna som äger typ gog, whiteflash osv är ju där och har varit medlemmar sen ibland 2000, hade de varit dåliga hade de nog fått ta emot mkt skit och lämnat forumet, men man måste ju undersöka såklart, jag skulle våga beställa från de stora, vars ägare är medlemmar och aktiva på pricescope.

    Spännande att gog gör en speciell sten till dig! FÅr jag fråga vad det kostar att custom make en sten där? ( behöver såklart inte svara)
  • AVC
    Äldre 19 Apr 15:05
    #16

    Inga problem, fråga på! Jag har däremot tyvärr inga bra svar. :) Tänkte nämligen beställa en sten där, men någon annan hann före plus att jag egentligen drog ut på att bestämma mig eftersom jag kände mig osäker på färgen. Jag hade redan kontakt med gog angående den stenen och när den försvann så fanns ingen sten kvar i rätt storlek/kvalitet. Eftersom jag har kollat på deras sida ett tag så har jag fått en känsla för deras priser så jag frågade helt enkelt ungefär vad en i rätt färg/kvalitet skulle kosta och då svarade de på min fråga och sa dessutom att de redan håller på att tillverka en sådan så jag får första tjing på den när den är klar. Med andra ord behöver jag inte custombeställa, så jag kan inte svara på din fråga. De har inte gett mig ett pris än eftersom de inte kan säga exakt vilken kvalitet det blir, de har bara gjort en ungefärlig uppskattning. De kommer höra av sig när stenen är klar... Två till tre månader.... Den som väntar på något gott väntar alltid för länge?

    Jag läste en ganska lång tråd på pricescope om någon som custombeställde och ingen var särskilt sugen på att berätta hur de bestämmer pris. Det är kanske inte så konstigt att de inte vill säga sådant offentligt.

  • AVC
    Äldre 19 Apr 15:18
    #17

    Och vad gäller färg. Jag har själv en rund h och tycker att den är helt vit i färgen. Men för många år sedan gick jag till en guldsmed och pratade om att göra själva infattningen i vitguld (ringen är i rödguld) och han avrådde från det "då kommer färgen på stenen att synas". Jag håller faktiskt inte alls med om vad guldsmeden sa. Det kanske är så att färg är subjektivt och att vissa guldsmeder är lite känsligare än andra, de ser ju stenar varje dag.

    Lägsta färgen som jag har sett är j, men på den gick färgen mot brunt och där måste jag ändå säga att jag såg färg. Det var dock en cushion och som sagt brun, inte gul. Jag har sett cushions som har gått mot gult och i färg och där såg jag ingen nyans alls. När stenen väl är infattad i en ring tror jag att färgen syns ännu mindre, särskilt om det inte är vitguld.

    Har du sett lägre färger irl?

  • zero
    Äldre 19 Apr 15:32
    #18

    AVC: jag vet inte än, jag bad Brian gavin skicka senare än normalt eftersom jag ville ha dom till ett visst (ungefärligt) datum. De lär anlända om ca 1,5 vecka eller så. Sedan var det ju ingen stor beställning i den meningen heller. Men alltid bra för att testa hur just det företaget är att köpa ifrån.Så gog nästa antar jag, även om de i princip aldrig har vad jag vill ha inne och om de haft det så är det alltid någon annan som hinner före.

    VANBRUUN: tack för svaret på frågan.

  • Äldre 19 Apr 15:42
    #19

    Okej, ba det är väl trade secrets kanske hur man prissätter :)

    Om man googlar på gia nummer så får man upp flera sidor där stenen säljs och då kan man nu se om någon satt e orimligt pris innan man beställler, men med avc är det kanske lite svårare såklart :)

    Jag har en typ brunaktig sten från mormor, den är roktigt låg i färg och minst P3 i klarhet typ haha inge vidare men jag tycker om den för den har mkt karaktär.

    Men om vi talar pm färger jag vet så har jag inte sett lägre än H på riktigt. Dock tycker jag att guldsmeder borde utgå ifrån vad man som kund vill ha, om jag säger att jag vet att jag vill ha en I för jag är inte så färgkänslig så borde det väl ändå inte vara något problem för dem?

    Tittar man på pricescope så finns det hur mkt fina vita J stenar som helst, det var någon där som lade sin H sten bredvid sin J sten och bad folk gissa vilken vr vilken, gick inte att urskilja. Såg några bilder på en K med som inte alls såg så gul ut, men det är ju det där med färger vissa j är gulare än andra osv...

  • AVC
    Äldre 19 Apr 16:08
    #20

    Hehe ja, håller med. Jag har ju väntat sedan i höstas/vintras egentligen.

    Och ja, tack V för svaret.


    zero skrev 2015-04-19 15:32:55 följande:

    AVC: jag vet inte än, jag bad Brian gavin skicka senare än normalt eftersom jag ville ha dom till ett visst (ungefärligt) datum. De lär anlända om ca 1,5 vecka eller så. Sedan var det ju ingen stor beställning i den meningen heller. Men alltid bra för att testa hur just det företaget är att köpa ifrån.Så gog nästa antar jag, även om de i princip aldrig har vad jag vill ha inne och om de haft det så är det alltid någon annan som hinner före.

    VANBRUUN: tack för svaret på frågan.


  • AVC
    Äldre 19 Apr 16:30
    #21

    Jag håller med om att fäg kan ge karaktär! Jag måste klargöra att den j jag såg alltså var jättevacker, den bruna färgen låg liksom i stenen som ett slags lyster som var jättefint! Så, jag skulle aldrig tacka nej till en sådan sten. ;) men nu är jag ute efter en helt vit sten.

    Däremot tycker jag att en bild inte riktigt beskriver färg ordentligt. Färgen kan se olika ut i olika ljus och dessutom ha att göra med vad kameran kan fånga. Jag hade nog försökt se färg i verkligheten först innan du bestämmer dig, men det kanske är svårt för dig att göra i praktiken.

    Jag tycker också att det är viktigt att hitta en guldsmed som man kan ha förtroende för. Det kanske räcker att skriva så. :)


    augusti skrev 2015-04-19 15:42:19 följande:

    Okej, ba det är väl trade secrets kanske hur man prissätter :)

    Om man googlar på gia nummer så får man upp flera sidor där stenen säljs och då kan man nu se om någon satt e orimligt pris innan man beställler, men med avc är det kanske lite svårare såklart :)

    Jag har en typ brunaktig sten från mormor, den är roktigt låg i färg och minst P3 i klarhet typ haha inge vidare men jag tycker om den för den har mkt karaktär.

    Men om vi talar pm färger jag vet så har jag inte sett lägre än H på riktigt. Dock tycker jag att guldsmeder borde utgå ifrån vad man som kund vill ha, om jag säger att jag vet att jag vill ha en I för jag är inte så färgkänslig så borde det väl ändå inte vara något problem för dem?

    Tittar man på pricescope så finns det hur mkt fina vita J stenar som helst, det var någon där som lade sin H sten bredvid sin J sten och bad folk gissa vilken vr vilken, gick inte att urskilja. Såg några bilder på en K med som inte alls såg så gul ut, men det är ju det där med färger vissa j är gulare än andra osv...


  • Äldre 19 Apr 16:43
    #22
    AVC skrev 2015-04-19 16:30:59 följande:

    Jag håller med om att fäg kan ge karaktär! Jag måste klargöra att den j jag såg alltså var jättevacker, den bruna färgen låg liksom i stenen som ett slags lyster som var jättefint! Så, jag skulle aldrig tacka nej till en sådan sten. ;) men nu är jag ute efter en helt vit sten.

    Däremot tycker jag att en bild inte riktigt beskriver färg ordentligt. Färgen kan se olika ut i olika ljus och dessutom ha att göra med vad kameran kan fånga. Jag hade nog försökt se färg i verkligheten först innan du bestämmer dig, men det kanske är svårt för dig att göra i praktiken.

    Jag tycker också att det är viktigt att hitta en guldsmed som man kan ha förtroende för. Det kanske räcker att skriva så. :)


    Ja alltså, de lite brunaktiga j färgerna tycker jg är jätte fina i af lösa på internet :)

    Jag hade gärna tittat märmre på diamanter live, men det är svårt att få mågon att beställa in lägre än H att titta på. Jag har själv H stenar och tycker de är vita, jämfört med min kompis D så är de ju lite färgade men inte alls så man tänker på det om man inte jämför sida vid sid, så jag tror absolut att en I-J skulle gör mig nöjd, gärna med flouresens. Jag ska ha den i en guldskena också så tror ännu mindre att jag skulle störa mig. Hade jag haft vitguld hde jag nog satsat på en I som absolut lägst.

    Den jag bäst gillar just nu är en I följt av en G och tittar man på james allen på dem sida vid sida och när de snurrar ser man ju att G är lite vitre men den där I skulle likaväl kunna vara en H i mina ögon :) önskar dock att jag hade sett fler I J K stenar live...som du säger så fångar ju inte foton alltid verkligheten
  • AVC
    Äldre 9 May 19:03
    #23

    Hej! Hur har det gått med inköpen? *nyfiken*

  • Äldre 9 May 19:49
    #24

    Hej!

    Jag fick en jätte bra deal via diamantia faktiskt så det blev ingen usa diamant. Blev en 0.6 J.

    Först var jag lite skeptisk till den men helt ärligt så är den tokigt vit! Ivissa dåliga ljus kan man se en liten hint av värme, på undersidan bara, uppifrån är den vit hela tiden.

    Jag fick jämföra den med en F som var VG cut, min är EX, och den såg faktiskt vitare ut. Cut is king som man säger på pricescope ;) är defenitivt hel nöjd, nu måste jag bara sätta den i en fattning.

  • AVC
    Äldre 9 May 20:06
    #25

    Så roligt att höra! Ja, det sägs ju det om bra slipade j. :)

    Berätta gärna vad du har för ideer om fattning.

  • Äldre 9 May 20:15
    #26

    Jag vet att det ska vara en solitärring, tänker mig fyra klor, men vet faktiskt inte hur jag vill den ska se ut. Kollat en del på van bruun på deras fattningar och har helt örligtj ötte svårt att bestämma mig...

  • AVC
    Äldre 9 May 21:22
    #27

    Ja, det är svårt med fattningar. :) Hoppas du hittar något du blir nöjd med!

  • Äldre 9 May 21:58
    #28

    Gud jag kan inte skriva på telefonen...ursäkta usla stavningen

Svar på tråden Ni som beställt lösa diamanter från usa