• snorkfroken

Sy ett avtagbart släp? Tacksam för tips!

Hej!

Jag har köpt en klänning utan släp, och jag har kommit på att jag önskar ett litet släp på den, framförallt till bröllopsfotograferingen och själva vigseln! Har klänningen i mina händer, 4 månader till bröllopet, så varför inte göra ett försök!

Klänningen är i chiffongtyg eller liknande, mjukt material med liten snörning i ryggen. Under denna funderar jag på hur man lättast kan sätta fast ett släp, jag har sett förslag med rosett, små tryckknappar, samt bälte. Nu önskar jag kreativa förslag från er!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sy ett avtagbart släp? Tacksam för tips!
  • Chicita

Det lättaste är ju att göra ett släp i någon form av tyll (chiffong är ett h-vete att jobba med, det drar sig, om nålen tar i en tråd så går det maskor eller man får fula dragningar långt in på tyget, det fransar sig osv osv...) 

Men du kanske kan göra en "lös kjol" i tunn tyll som du fäster i ett bälte och helt enkelt knäpper runt magen.

Tyll är inte jättedyrt heller så om du ångrar dig har du inte lagt ner varken massa tid (tyll brukar inte repa upp sig, det är bara att klippa och sy) eller pengar Glad

• snorkfroken
    Chicita skrev 2015-03-15 15:55:22 följande:

Det lättaste är ju att göra ett släp i någon form av tyll (chiffong är ett h-vete att jobba med, det drar sig, om nålen tar i en tråd så går det maskor eller man får fula dragningar långt in på tyget, det fransar sig osv osv...) 

Men du kanske kan göra en "lös kjol" i tunn tyll som du fäster i ett bälte och helt enkelt knäpper runt magen.

Tyll är inte jättedyrt heller så om du ångrar dig har du inte lagt ner varken massa tid (tyll brukar inte repa upp sig, det är bara att klippa och sy) eller pengar 

Tack för svar!

Jag gillar inte tyll och kan inte tönka mig det ???? när du menar att det kan få maskor osv, menar du även om syr på tryckknappar och fäster ett tyg till den befintliga klänningen? Tror inte jag vågar att någon klipper i klänningen utan hellre löst tyg på ett midjeband (men då döljs broderingen lite) eller tryckknappar baktill..
  • Chicita

Jag har inte sagt att man ska klippa i din klänning. Flört

Däremot antog jag att du ville ha samma eller liknande material i släpet som i klänningen och chiffong är väldigt svårt att arbeta i. Därför tänkte jag då på tyll, som kan få lite liknande utseende på håll om man väljer den mjukare bröllopstyllen.

För att göra ett löst släp av chiffong så måste du ju sy i det. Det måste fållas om du inte vill lämna långa trådar efter dig när du går, och det är såpass känsligt att det räcker med att mattan ni går på är lite sträv, för att det ska kunna dras trådar och det blir fult.

• snorkfroken
    Chicita skrev 2015-03-16 15:25:46 följande:

Jag har inte sagt att man ska klippa i din klänning. 

Däremot antog jag att du ville ha samma eller liknande material i släpet som i klänningen och chiffong är väldigt svårt att arbeta i. Därför tänkte jag då på tyll, som kan få lite liknande utseende på håll om man väljer den mjukare bröllopstyllen.

För att göra ett löst släp av chiffong så måste du ju sy i det. Det måste fållas om du inte vill lämna långa trådar efter dig när du går, och det är såpass känsligt att det räcker med att mattan ni går på är lite sträv, för att det ska kunna dras trådar och det blir fult.

Tack för ditt svar!

Tangentbordet jävlas lite med mig märker jag, skulle göra en glad gubbe men det fungerar inte. Aha, va trist om chiffong är så svårarbetat! Har nämligen en klänning i chiffong som jag ej använder där jag tänkte använda kjolen till den här klänningen. Jag har noll kunskap när det gäller att sy utan tänkte gå till en kompis som är sömmerska, tänkte det var bra att ha med några idéer till henne. Har du tips på något annat tyg förutom tyll? Det hade varit SÅ roligt om det gick att få till lite släp.

Mvh Louise
  • Chicita

Om din kompis är utbildad sömmerska så borde hon kunna sy även i chiffong. 
    Även om det är ett material som många drar sig för att sy i Flört

Men varför inte gå till henne och fråga? Det är lättare att spåna fram idéer när man sitter med klänningen framför sig och kan kolla och kanske även testa 

• niriel

Har jag alldeles helt fel nu eller hade inte Kronprinsessan ett avtagbart släp på sitt bröllop? Jag har bestämt för mig det, att det satt på ett bredare skärp.. Det kanske kan gå att använda som inspiration om inte annat?

Svar på tråden Sy ett avtagbart släp? Tacksam för tips!