• Äldre 5 Mar 21:28
    12610 visningar
    59 svar
    59
    12610

    Din drömring!

    Med betoning på dröm!

    Mellan alla trådar om kuvertavgifter, jobbiga svärmödrar och struliga kina-sidor, tänkte jag att det kunde vara en välbehövlig paus från verkligheten att ha en tråd med bara massa glitter i!

    Jag vet att det finns en tråd där man kan ladda upp bilder på sina egna vigelringar, och den är alldeles underbar att kika i, men den uppdateras ju inte superofta med nya gobitar! (Vi får gifta oss lite oftare helt enkelt! ;)) 

    Så nu tänkte jag att en tråd, i vilken man får sväva iväg helt och hållet och gå loco på alla vackra ringkreationer ute i världen, skulle vara på sin plats!


    Bortse från ekonomiska hinder, låtsas som att blodsdiamanter inte finns, du har alla förutsättningar i världen att välja exakt den ring du önskar, att den ska fungera att bära i ditt jobb som vårdbiträde? Pfft! I den här världen kommer du aldrig behöva arbeta en dag i ditt liv! Alltså inga begränsningar, what so ever!

    Men, du får inte välja någon av dina egna ringar!

    Vilken skulle du välja då?

  • Svar på tråden Din drömring!
  • Äldre 20 Mar 21:15
    #41

    Ni får gärna berätta mer om vad ni än pratar om, i denna tråd med! :) Skapar ni en ny följer jag den gärna! :)

  • Äldre 20 Mar 21:38
    #42
    zero skrev 2015-03-14 09:04:57 följande:

    Alltså jag personligen hade satt den i en halo. Problemet är väl att den gör sig bäst i typ allt utan vita metaller egentligen och vita metaller är det jag föredrar. Så troligen hade jag fått sätta den i en platina halo fast med klor och eventuellt detaljer i en annan metall.


    Vet inte om jag håller med dig! Jag tycker bruna stenar kan bara jättevackert mot vit metall! Det ger ju en varmare känsla mot gula, men jag personligen har inget emot brunt med vit metall! Har själv sådana smycken (ej diamanter), och jag älskar dem. :)
  • Äldre 20 Mar 21:43
    #43
    augusti skrev 2015-03-15 19:41:42 följande:

    Vilka fina ringar!

    Jag har totalt snöat in på morganit ringar. Den stenen är såååå fin! Dessutom mkt mer prisvänligt så jag är inne på att flytt min förlovningsring till andra handen när vi gifter oss, och ha ett set morganitring istället. Tror dock jag ska leta mig till en mindre sten av praktiska skäl, men iom att det inte finns några hinder nu så slänger jag fram någr exempel med stora stenar!

    www.etsy.com/se-en/listing/214733105/3-ring-sets-14k-rose-gold-12x8mm-pear

    www.etsy.com/se-en/listing/209958830/3-ring-set-7mm-cushion-morganite-ring

    www.etsy.com/se-en/listing/195219318/vs-7x9mm-oval-morganite-ring-solid-14k

    www.etsy.com/se-en/listing/201194985/tabitha-9x6mm-14kt-rose-gold-pear-fb

    Typ så :)


    Åh vilka vackra! Faktiskt aldrig sett kombinationen morganit+ rosé, vad jag kan minnas! Hur fina som helst! Hårdheten på dem är ju tyvärr inte lika bra som på diamanter, vet du alls vad de tål, i jämförelse? (Fröken klumpig som frågar ;))
  • Äldre 20 Mar 21:46
    #44
    Jullis skrev 2015-03-16 13:51:17 följande:

    HHär är min drömring! Kyss Bilden gör den inte riktigt rättvisa eftersom den glittrar mycket mer i verkligenheten Solig


    Ser superfin ut, Jullis! Hjärta Blir också inspirerad av att designa mig en egen ring, så fina som många lyckats göra! 
  • Äldre 20 Mar 21:48
    #45
    noone skrev 2015-03-17 01:34:10 följande:

    Den här ringen kan en ju bara drömma om!

    www.ebay.com/itm/4-01-CT-ROUND-CUT-D-VS1-DIAMOND-RING-18K-White-GOLD-and-3-CT-earrings-D-VS1-18K-/121590950880&hash=item1c4f62abe0


    Helt underbar! Nästan så jag blev sugen på att ha en brilliant cut ist för smaragd eller rektangulär radiant, som jag tänkt mig från början :D
  • AVC
    Äldre 21 Mar 11:31
    #46

    jag glömde ju att bidra till tråden! :)

    Den här var länge min favorit, www.pricescope.com/forum/show-me-the-ring/it-s-here-it-s-here-my-2-30-ct-omb-antique-cushion-upgrade-t158760.html

  • Äldre 21 Mar 12:45
    #47

    Det här är min drömring. Solig


    6:e Augusti 2016
  • Äldre 21 Mar 19:31
    #48
    Pess skrev 2015-03-20 21:43:08 följande:

    Åh vilka vackra! Faktiskt aldrig sett kombinationen morganit+ rosé, vad jag kan minnas! Hur fina som helst! Hårdheten på dem är ju tyvärr inte lika bra som på diamanter, vet du alls vad de tål, i jämförelse? (Fröken klumpig som frågar ;))


    hårdheten ska vara 7-7,5 så jag funderar också på om det räcker för att ha i en varjedag-ring...
  • Äldre 27 Mar 05:28
    #49

    Otroligt vacker!!! :) var kan man köpa såna eller liknande?


    AVC skrev 2015-03-21 11:31:02 följande:

    jag glömde ju att bidra till tråden! :)

    Den här var länge min favorit, www.pricescope.com/forum/show-me-the-ring/it-s-here-it-s-here-my-2-30-ct-omb-antique-cushion-upgrade-t158760.html


  • Äldre 27 Mar 05:28
    #50

    Gud vad fin! Stilren och snygg! :)


    Marleo skrev 2015-03-21 12:45:37 följande:

    Det här är min drömring.


  • Äldre 27 Mar 05:35
    #52

    Jaa, när jag jobbade i smyckesaffär rekommenderade vi aldrig par att ta annat än diamanter till just sina förlovnings- eller vigselringar, just pga hårdheten. Är man superförsiltog kan det ju gå, och att man inte är vårdslös med dem på sig! Men varje dag hela livet ut... Det kommer komma mindre skärpta stunder....

    Vet du om det är vanligt med andra stenar än diamanter på v/f-ringar? Kan ju vara något försäljningsknep som chefen prackade på oss för att sälja dyrare ringar ;) men man ska nog absolut ha det i åtanke iaf innan man bestämmer sig för att köra med någon ädelsten ist för diamant. :) sen är ju en sådan heller inte lika dyr att ersätta som en diamant, o andra sidan. Men helst ska de ju ej gå sönder alls :)


    augusti skrev 2015-03-21 19:31:42 följande:

    hårdheten ska vara 7-7,5 så jag funderar också på om det räcker för att ha i en varjedag-ring...


  • Äldre 27 Mar 05:39
    #53

    Ta förresten en titt i mitt galleri, har några exempel på ringar där som faller mig i smaken, helt fantastiska! Men det mitt hjärta slår hårdast för, just nu, är ringar med stora stenar och smala skenor. Ingen av de i galleriet är direkt ett exempel på det, men ska leta fram någon som är värdig att visas upp här ;)

  • crs
    Äldre 27 Mar 07:13
    #54
    Pess skrev 2015-03-27 05:35:36 följande:

    Vet du om det är vanligt med andra stenar än diamanter på v/f-ringar? Kan ju vara något försäljningsknep som chefen prackade på oss för att sälja dyrare ringar ;) men man ska nog absolut ha det i åtanke iaf innan man bestämmer sig för att köra med någon ädelsten ist för diamant. :) sen är ju en sådan heller inte lika dyr att ersätta som en diamant, o andra sidan. Men helst ska de ju ej gå sönder alls :)


    Rubiner och safirer är väl rätt vanligt med. Men de har hårdhet 9, så de är närmst diamanter i hårdhet. Man brukar väl kalla safirer, rubiner och emeralder för "the big three", just för att de är de tre vanligaste juvelerna i smycken. utöver diamanter då. Emeralder ligger dock bara på typ 7-8 i hårdhet, men i typ halsband och så så lär väl inte det spela så stor roll... 
  • crs
    Äldre 27 Mar 07:21
    #55

    Här var fö en rätt bra text om hårdhet: www.gemsociety.org/article/hardness-and-wearability/
    massa saker där jag inte visste. Sånt kan vara bra att kika på innan man väljer stenar! Till min ring valde jag mest vad jag tyckte såg fint ut. :P 

  • Äldre 27 Mar 15:59
    #55

    Googla "champagne peach sapphire". :) Den är hårdare och tåligare än Morganite men de påminner om varandra i utseende.


    augusti skrev 2015-03-21 19:31:42 följande:

    hårdheten ska vara 7-7,5 så jag funderar också på om det räcker för att ha i en varjedag-ring...


    Pess skrev 2015-03-20 21:46:52 följande:

    Ser superfin ut, Jullis!  Blir också inspirerad av att designa mig en egen ring, så fina som många lyckats göra! 


  • AVC
    Äldre 27 Mar 18:47
    #56

    Jadu, om du menar den typen av diamant så är de ganska svåra att få tag i, åtminstone i Sverige. Det är en äldre slipning av diamant, old mine, du kan googla på det. En bra guldsmed kan ta hem och visa, men det är mycket svårare att hitta fina stenar än mer moderna slipningar som exempelvis runda eller prinsess.

    Själva ringen kan däremot säkert en duktig guldsmed få till! Men jag kan tänka mig att designen med så smal skena är ganska skör så frågan är om det är lämpligt till en ring som man bär varje dag. Fin är den i alla fall! :)


    Pess skrev 2015-03-27 05:28:20 följande:

    Otroligt vacker!!! :) var kan man köpa såna eller liknande?


  • Äldre 27 Mar 22:33
    #57

    www.ebay.com/itm/271816135069&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

    Något såhär! :)

  • Äldre 28 Mar 09:13
    #58
    Jullis skrev 2015-03-27 15:59:30 följande:

    Googla "champagne peach sapphire". :) Den är hårdare och tåligare än Morganite men de påminner om varandra i utseende.


    Snyggt, men jag har ångrat mig haha provade ut såna ringar med rosa sten i verkligheten, nu var det guldplätering cz stenar och nån rosa sten från thomas szabo, men det kändes inte alls vigselring. Det kändes mer som en klä upp sig ring. Kan tänka mig köpa den för speciella tillfällen när man villl klä upp sig lite men somvigselring passar den inte mig.
    Pess skrev 2015-03-27 05:35:36 följande:

    Jaa, när jag jobbade i smyckesaffär rekommenderade vi aldrig par att ta annat än diamanter till just sina förlovnings- eller vigselringar, just pga hårdheten. Är man superförsiltog kan det ju gå, och att man inte är vårdslös med dem på sig! Men varje dag hela livet ut... Det kommer komma mindre skärpta stunder....

    Vet du om det är vanligt med andra stenar än diamanter på v/f-ringar? Kan ju vara något försäljningsknep som chefen prackade på oss för att sälja dyrare ringar ;) men man ska nog absolut ha det i åtanke iaf innan man bestämmer sig för att köra med någon ädelsten ist för diamant. :) sen är ju en sådan heller inte lika dyr att ersätta som en diamant, o andra sidan. Men helst ska de ju ej gå sönder alls :)


    Alltså, jag har varit i kontakt med jenny fors som är anders fors dotter. Hon jobbar mkt med morganit och säger att det är hållbar sten och att hon inte skulle ha den i sina ringar om den gick sönder lätt. Men man får ju vara försiktig ändå. Jag jobbar tex på förskola ochdet är mkt gräva i sanden och klä på och av så det är nog ingen bra ring för mig. Hade jag haft ett kontorsjobb hade jag nog kanske kunnat tänka mig det.

    Nu är jag dock inne på diamantring efter att ha sett hur det skulle se ut på mitt finger.

    Återkommer med bilder på det:)
  • Äldre 28 Mar 20:01
    #59

    guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_0394692

    Detta är min absoluta favorit men matchar inte direkt min förlovningsring. Min förlovningsring är guld med diamanter som går sidleds. Älskar färgen lila och det påverkar mycket mitt val.

Svar på tråden Din drömring!