• Äldre 25 Feb 13:23
    9625 visningar
    14 svar
    14
    9625

    Hur långt innan vigseln bör man börja titta på vigselringar?

    Känner att det här med bröllopsplanering går mig över huvudet. (Tycker inte riktigt att det här med planering är så kul).. Har lite svårt att förstå hur långt innan man måste börja med saker och ting.

    Mitt huvudbry just nu är vigselringar. .
    Hur långt innan vigseln bestämde ni er för era vigselringar?
    Hur lång var leveranstiden?
    Vad är viktigt att tänka på / Vad är det vanligaste misstaget?

    Alla tips är välkomna (och välbehövliga) Glad

  • Svar på tråden Hur långt innan vigseln bör man börja titta på vigselringar?
  • Äldre 25 Feb 13:34
    #1

    10 år i förväg om du redan hittat din drömring sedan länge tillbaka.
    En dag före om du bara vill ha en slät vanlig från guldfynd.

    Som alla andra trådar så är det sunt förnuft som gäller.
    Skall du ha en special designad ring så tar det tid, och då får man kolla själv genom att fråga om tillverkningstid eller leveranstid.

    Vill du bara ha en du köper i en butik så är det ju bara att gå in i butiken köpa den och ta med den hem


    Live free, ride free
  • Plätti­s
    Äldre 25 Feb 14:11
    #2

    Vi ska köpa ringar hos en guldsmed, anpassade särskilt för oss. Min ring är en halvallians i vitguld med gröna diamanter (Hjärta) och sambons är en slät, bred vitguldsring. Vi gifter oss i slutet på juli, och min ring måste beställas innan april (tre-fyra månader innan) för att de ska garantera att den är färdig innan semestern, medan sambons ring skulle ta en eller två veckor att göra. 

    För en månad sedan ungefär bestämde vi oss för att vi ville ha de här ringarna, men vi har tittat läääänge innan det. Och ändrat oss flera gånger  

    Viktigt att tänka på är att om ni har en budget är det bra att hålla er till den. Vi dubblerar vår ringbudget, men kommer leta i byrålådorna efter guld som inte används för att betala en del av ringarna. Det kändes viktigare att båda får de ringar de vill ha istället för att köpa en budgetvariant som ingen är nöjd med. 

    Och stressa inte fram en ring. Prova, fundera, prova igen, titta på andra ringar och sedan bestäm er. Jag är världens velpotta, därför har jag funderat i typ två år och bestämt mig först nyligen vad jag vill ha Oskyldig


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 11 Mar 13:53
    #3

    Köpte min ring helt oplanerat i helgen. Varit och prövat på två ställen innan som "skämt" för att se pris/utbud/vad jag gillar.

    Gifter oss i september. Och vi hade inte hunnit lägga undan pengar för ringen så blir bröd och vatten nu. (Kostade nästan 6000 med 15% rabatt)

  • KoA201­6
    Äldre 11 Mar 16:16
    #4

    Hej, när vi köpte våra förlovningsringar tipsade guldsmeden oss att vara ute i god tid om vi tänkt gifta oss under sommarmånaderna. Vi gifter oss nästa år under sensommaren och han tyckte det vore bra om vi beställer ringen redan i maj, för att vara på den säkra sidan. (Under sommaren är det ju en massa semestrar och sånt också.). Enligt vår guldsmed är leveranstiden ca. 1,5 månad på den ring jag önskar. Är det en vanlig slät ring du är ute efter tar det bara 2-3 veckor, beroende på arbetsbelastningen. Hoppas att det var till hjälp! Lycka till! Glad

  • KoA201­6
    Äldre 11 Mar 16:17
    #5

    Hej, när vi köpte våra förlovningsringar tipsade guldsmeden oss att vara ute i god tid om vi tänkt gifta oss under sommarmånaderna. Vi gifter oss nästa år under sensommaren och han tyckte det vore bra om vi beställer ringen redan i maj, för att vara på den säkra sidan. (Under sommaren är det ju en massa semestrar och sånt också.). Enligt vår guldsmed är leveranstiden ca. 1,5 månad på den ring jag önskar. Är det en vanlig slät ring du är ute efter tar det bara 2-3 veckor, beroende på arbetsbelastningen. Hoppas att det var till hjälp! Lycka till! Glad

  • crs
    Äldre 11 Mar 17:17
    #6

    Förra veckan spikade vi designen på våra vigselringar. Det efter att haft kontakt och bollat utformning med guldsmeden i sådär 1,5 månad. Beställer dem gör vi när vi kollat upp våra storlekar, typ till helgen. Och vi har nu ca 4,5 månad kvar till vigseln. :) Jag tror att denna guldsmeds leveranstid är sådär en månad eller två.

  • Äldre 11 Mar 18:48
    #7

    Tack för alla svar! Jag gifter mig också under sensommaren i år, så det kanske är dags att ge sig ut :)
    Behövde ni lämna ifrån er era förlovningsringar under tiden? Känns lite naket :)

  • KoA201­6
    Äldre 11 Mar 21:09
    #8
    brekt skrev 2015-03-11 18:48:00 följande:

    Tack för alla svar! Jag gifter mig också under sensommaren i år, så det kanske är dags att ge sig ut :)
    Behövde ni lämna ifrån er era förlovningsringar under tiden? Känns lite naket :)


    VI har inte kommit så långt än, men det tror jag knappast. Det räcker väl med att guldsmeden tar era/ ditt mått och arbetar utifrån det? (Antar jag i alla fall...)
  • Äldre 1 Apr 23:29
    #9
    brekt skrev 2015-03-11 18:48:00 följande:

    Tack för alla svar! Jag gifter mig också under sensommaren i år, så det kanske är dags att ge sig ut :)
    Behövde ni lämna ifrån er era förlovningsringar under tiden? Känns lite naket :)


    Denna tråd verkar inte vara så aktiv längre, men jag fick lämna in min förlovningsring under ca 2v :) (det skulle ha tagit ca 1v, men det drog ut på tiden hos guldsmeden) 
    Min förlovningsring har stenar och guldsmeden behövde då ringen så att stenarna på vigselringen börjar och slutar på samma ställe som på förlovningsringen.

    Vet inte om du har en slät förlovningsring? Då behöver du troligtvis inte lämna in den, men om den har stenar (och vigselringen också ska ha det) så är det ju bra om guldsmeden kan matcha dem :) 

    Leveranstiden är ca 5 veckor och min ring kommer att vara klar 10 maj. Vi ska gifta oss i september :) Skönt att vara ute i god tid och kunna bocka av på listan! 

  • Äldre 2 Apr 10:43
    #10

    Vi rekommenderar alltid våra kunder att så klart vara ute i så god tid man bara kan.

    Men gärna beställa minst 1 månad innan, så att man justera ringen om något blivit tokigt samt reservera sig för händelser som att guldsmeden/juvelinfattaren blir sjuk, något under tillverkningen går tokigt som man för göra om eller att någon transport blir sen.

    Så börja gärna titta på allvar senast 2-3 månader innan er stora dag.


    Lycka till och glad påsk Cool


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 2 Apr 12:07
    #11

    jag har bara för en timme sen gett klartecken om att beställa hem min ring och skicka iväg karlns ring för gravyr (haft några frågor jag vill eha besvarat före de fick beställa) och det är ju 5månader kvar, fick veta att min ring kommer ta typ 1 vecka att få hem, karlns kommer ta ca 3 veckor. men fick veta att det är bra att vara ute i god tid, spec. då sommarn är på väg och så. 

  • Äldre 4 Apr 12:52
    #12

    Jag valde en "custom made" ring hos guldsmed. Skulle ta 4 veckor. Lämnade även in min förlovningsring för omarbetning. Så går nu utan min förlovningsring (hämtar båda ringarna på samma gång) så känns allt lite tomt på fingret.

  • baller­ina
    Äldre 4 Apr 13:45
    #13

    Jag beställde min vigselring förra veckan, och nu väntar jag på att guldsmeden ska ringa! Vi gifter oss i början av augusti, men när jag hittade drömringen så kände jag att det inte är någon idé att vänta! Min bror och hans fru hade stora problem när de skulle köpa vigselring... Först hade de stavat hans namn fel, och vid omgraveringen så skrev de fel datum! Det gick bara att gravera två gånger, så de fick helt enkelt göra en ny ring. Tredje gången gillt blev graveringen rätt, men då hade guldsmeden glömt bort två stenar så det blev 16 istället för 18. Men de orkade inte fixa till igen, så hon har nu 16 stenar, men fick såklart billigare pris för allt besvär. Det skulle alltså ta två veckor, men blev närmare två månader.

    Så alltså - hittar du drömringen så rekommenderar jag dig att köpa den, oavsett om det är en eller sju månader kvar!

  • Anonym (snart fru)
    Äldre 9 Apr 07:44
    #14

    Vill bara tillägga att även om man vill ha en "ring från hyllan" eller direkt ur en katalog så räkna med 1-3 veckors leverans. Beroende på butik och leverantör så har de nämligen inte ringarna hemma - och har de dem hemma är det ju långt ifrån säkert att just din storlek finns tillgänglig.


    Någon skrev "dagen innan" om man ville ha en "vanlig" ring och det gäller kanske för en del sorter, men vill man ha hyfsat rätt storlek på dagen, så en vecka i alla fall. 
    Solig


    Vi valde ringar från Schalins och de hade ca 1v leverans inkl gravyr. 
    Det fanns andra ringmärken i butiken som angav 3v som leverans (bla Flemming Uziel eller vad de heter, och det är ju inte direkt ett ovanligt märke?)

    Stort lycka till! Skål

Svar på tråden Hur långt innan vigseln bör man börja titta på vigselringar?