• Äldre 24 Feb 12:18
    7703 visningar
    29 svar
    29
    7703

    resa vilka överpriser!

    Hej jag har mailat förr men fått taskig feedback

    så försöker igen vi är Ca30pers alla åldrar  som vill åka Utomlands samtidigt.

    Glammigt ställe kan uteslutas 

    Vad är prisskillnaden på med o utan all ink?

    Kort restid  uppskattas i gärna från umeå. Övik. Sundsvall området

    O okej med aktiviteter då de är majoitet på 20-30åringar 

    över 65 3st.. o barnvänligt!

    Vilken budget bör vi tänka 

    Cermonin kan vi typ göra sj med egna löften o ringar  men finns det möjlighet till hjälp med detta tar vi gärna info om det. Men det är resan som är prio just den bröllopsdelen kan vi göra själva oxå.

    Det är resan o de gemensamma vi är ute efter 

    Hösten 2016

    vart rekomenderar ni o ca pris?

    Det skulle bli Rum

    1; 4 Pers var 2 barn 2år o 4år

    2; 3 Vuxna

    3; 2 Vuxna

    4; 4 Pers varav 2 barn 15år o 14 år

    5; 6 Vuxna

    7; 4 pers var 1barn 15 år

    8; 4 Pers var 2 barn 8 o6 år

    9;3 Vuxna

    Är det ens möjligt?

    Vi vill kunna bjuda våran familj på detta så vi uppskattar alla alternativ ni kan ge. O gärna lågt pris o änn är det hemligt

    Men skicka gärna offert

    Detta ha jag skickat till typ alla resebolag o får friser från 10000 per pers...

    Alltså visst känns de fel o dyrt eller äre bara jag

  • Svar på tråden resa vilka överpriser!
  • Äldre 24 Feb 21:17
    #11

    Begärtboffert från

    Ving apollo fritidsresor solresor mm mm mm.

    Alla bolag ja hittat typ

    Svårt att hitta hus som tar 25-30pers...

  • Äldre 24 Feb 21:37
    #12
    sofia84 skrev 2015-02-24 18:41:01 följande:

    Vilka är "dom"? Jag skulle inte vända mig till något reseföretag utan fixa själv. Dels tar reseföretagen mycket betalt i provision (därför det blir dyrt), dels vill de att man åker till de hotell de har avtal med och som ger dem bäst betalt. De ser (generellt) inte till ditt bästa utan vad som är lönsamt för dem.


    Det behöver inte alltid bli dyrare att boka med resebolag. När vi åkte till Karibien fick vi ett pris från Ving som vi tyckte lät dyrt. Men när vi jämförde med att boka flyg och boende själva så gick bara flyget på den totala kostaden som Ving gett oss. 
  • Äldre 24 Feb 22:09
    #13

    Ett hus för 30 pers för 1 vecka (exempel)

    www.novasol.se/r/380&DUR=7&Q20=Y&C=380&R=&PE=30&K=0&ED=17-10-2015

  • Äldre 24 Feb 22:16
    #14

    Fler förslag på sidor

    www.lavilla.se/hitlista&country=IT&landskap_storstad=&bostadens_namn=&lage=&omgivning=

    www.sembo.se/ 

    Nu googlade jag bara på hyra hus italien och tog de "bästa" resultaten i princip. Det funkar säkert med andra länder :)
    Flyg till Italien får jag nämligen för mig kan bokas från Umeå med norwegian till ganska fördelaktig pris.

  • Äldre 24 Feb 22:19
    #15

    Jag säger inte förresten att det är alltid billigare att boka själv, men ska du boka för fler än 10 och annat än hotell så är det oftast osannolikt att man får bra pris från resebolag. En annan sak som gör att man kan pressa priserna när man bokar själv är ju att man kan välja budgetflyg (norwegian, ryanair m.m.)
    Ibland är det rejält mycket billigare med resebolag dock - särskilt vissa av deras charter! 

  • Plätti­s
    Äldre 25 Feb 08:55
    #16
    fair skrev 2015-02-24 22:16:09 följande:

    Flyg till Italien får jag nämligen för mig kan bokas från Umeå med norwegian till ganska fördelaktig pris.


    Inte direktflyg i alla fall. Det finns ett antal charterresor från Umeå, och de finns listade på deras webb. Om man vill åka någon annanstans får man kolla Skellefteås flygplats, de har lite fler destinationer (av någon mystisk anledning). 

    www.swedavia.se/umea/flyginformation/charter/ 

    3 av 4 resor från Umeå går till Stockholm, och några till Malmö, Göteborg och Luleå. Ska man resa från Umeå måste man nästan vara beredd att betala inrikesbiljett för att ta sig till Arlanda först. 

    Jag brukar titta på sistaminuten.se, där går det se vart man kan åka från Umeå, och kan välja "söderut" som destination. Som regel blir det dyrare än vad priset säger, massa olika tillval och allt möjligt. Men det går boka långt i förväg och åka från Umeå. En tidigare kollega åkte till Turkiet i en vecka för 2 500 kr från Umeå, vet dock ej var hon hade bokat. Resa och boende inkluderat. Har ingen aning om hur hon lyckades med det, men hon var solbränd och nöjd när hon kom hem.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 25 Feb 09:38
    #17
    fair skrev 2015-02-24 22:09:13 följande:

    Ett hus för 30 pers för 1 vecka (exempel)

    www.novasol.se/r/380&DUR=7&Q20=Y&C=380&R=&PE=30&K=0&ED=17-10-2015


    Det kan absolut bli billigare med charter, men det är ju vanligtvis om man åker inom deras ordinarie program och på någon lite udda period. För gruppresor känns inte de "klassiska" charterbolagen som något vettigt alternativ (eftersom dessa resor inte är inom deras ordinarie program), utan jag skulle i så fall titta på specialresebyråer som skräddarsyr paket. Att åka på all inclusive till Medelhavet - som inte är sista minuten - går säkert på 7-9000/person. En "vanlig" charterresa går ju ofta på minst 5 000 om man inte åker off season.
  • Äldre 26 Feb 20:02
    #18

     Ett tips är norra kroatien. ex istirien. Där finns det massor av fina byar och ställen super romantiska. du kan hitta superbilliga flyg med norwegian och ryan air.
    Boka fina hus genom airbnb och resturang  eller cermoni för sig.
    Annars borde det finnas okej alinlusive priser till turkiet i september.

  • Äldre 26 Feb 20:07
    #19
  • Äldre 28 Feb 11:34
    #20
    jkbr skrev 2015-02-26 20:02:28 följande:

     Ett tips är norra kroatien. ex istirien. Där finns det massor av fina byar och ställen super romantiska. du kan hitta superbilliga flyg med norwegian och ryan air.
    Boka fina hus genom airbnb och resturang  eller cermoni för sig.
    Annars borde det finnas okej alinlusive priser till turkiet i september.


    Jag håller med om att Kroatien är ett mycket bra och prisvärt alernativ!
  • Äldre 28 Feb 12:44
    #21

    Vi åker mycket till Malta, och en vecka brukar gå på ca 4000 per person och vecka. Då är det inte all inclusive eftersom vi inte vill äta på samma ställe hela veckan. Vi bokar alltid hotellet och flyget för sig. Kolla skyscanner.se för flyg, och hotels.com eller bokning.com för boende. Då kan du söka på 30 pers och antal rum, all inclusive m.m. och se vad det blir för priser. Vi sökte på 10 personer till i sommar och det fanns både löjligt billiga, typ 1000 kr per person, och löjligt dyra.

  • crs
    Äldre 1 Mar 08:09
    #22

    Tänk på att resesajter ofta "kommer ihåg" vad du varit inne och sökt på, och då också höjer priset för varje gång du tittar, mtp att de vet att du är intresserade. Rundgå det med att öppna webbläsaren i inkognito :) Shift+cmd+n i chrome på mac. googla om du har något annat, så står det hur man gör :) 
    Inkognotimode innebär att du är "hemlig", det du surfar där sparas inte i historik osv. 

  • Äldre 1 Mar 13:17
    #23

    Då har jag haft tur. Har bokat resor de senaste tio åren på det sättet jag skrev, och aldrig råkat ut för höjda priser. Tvärtom hittar vi billigare boenden varje gång vi ska åka någonstans

  • crs
    Äldre 1 Mar 14:09
    #24
    PiaB igen skrev 2015-03-01 13:17:33 följande:

    Då har jag haft tur. Har bokat resor de senaste tio åren på det sättet jag skrev, och aldrig råkat ut för höjda priser. Tvärtom hittar vi billigare boenden varje gång vi ska åka någonstans


    Ja, att boka själv är oavsett billigare än att göra det genom resefirma, men jag vet att en del vanliga sidor gör som jag beskrev. De sparar väl det inte för alltid, men om du är inne och söker på samma destination flera gånger nära varandra. :) Vi brukar kika på resor "som vanligt" men köra inkognito när vi väl ska boka. 
  • Äldre 2 Mar 23:42
    #25

    De här är verkligen svårt när man inte är van aty luska o söka

    Problemet är ju 30 bäddar

    O gärna lite service runt omkring

    Hittat hus men då ska att mat göras sj då restruanger är en mil bort o de känns både och

    Resebolagen som inte gett pris änn har inga resor för 2016 ute..

    Trist

    Vi vill ju inte bli ruinwrad

    Men.ändå.unna oss

    Vi funderar nu på att stå för hus o dom boka biljett själv men hus? lägenhetwr mm

    Skitsvårt

  • Äldre 3 Mar 09:40
    #26

    Jag tror faktiskt att det är för stort att fixa åt 30 pers. Vad jag förstått vill ni bjuda, och ännu är det hemligt? Jag tror det blir enklare att tala om för folk och de får hjälpa till att fixa. Alla kanske inte vill/kan åka ens. Alla vill kanske inte åka till samma ställe.

    Vi gifter oss utomlands i sommar och tänkte först bjuda på allt. Insåg att det blir för dyrt, så vi tänkte bjuda på boendet. Av 19 bjudna är det 8 som vill/kan åka med. Och de vill ABSOLUT inte bli bjudna. Så det slutade med att jag hittade billiga boenden runt omkring där vi ska vara, bokade åt dem efter att de godkänt, och de bokade flyg själva. Så vi bjuder "bara" på bröllopsmiddag och transfer under dagen, vilket vi skulle gjort i Sverige också.

    Så det blir väldigt lite planering för oss vad gäller gästerna. Jag är ändå van att söka och hitta prisvärda resor, men jag hade nog inte tagit på mig att boka åt 30 pers.

    Jag har åkt med många människor förut, men då har vi bott utspridda, typ i samma by/stad. Sedan har vi träffats på stranden de som vill, eller så har vi träffats på kvällen och ätit tillsammans och sedan delat på oss beroende på vad man vill göra.

    Om du kan tala om på ett ungefär vilka länder så kan jag kolla vad jag hittar

  • Äldre 3 Mar 10:51
    #27

    Du kan testa med en sådan här "resebyrå"


    www.tematoscana.se/

    Dom hjälpte oss med bröllopsresan. 
    Det enda dom egentligen gör är att sammanställa och hjälpa till att förmedla boende till folk. 
    Dom har även gruppresor osv. 
    Resan TILL Italien / stället ni ska bo på får ni fixa själva, men ni kan kanske hitta ett vettigt boende där genom dom.

    Bör finnas liknande i andra länder också 

  • Äldre 3 Mar 13:28
    #28

    Saken är den att vi satt o drömde,såg billiga erbjudanden o tänkte men gu va kul de skulle vara

    Typ sommarlovs erb 2500:- per pers.. de bli.liksom samma pengar ca 75000

    som vi skulle ha hemma här för bli vi hemmavid känns de som att vänner kommer bli så besviken om dom inte få delta.. o samtidigt en möjlighet att umgås

    Tilläggas bör att vi bor utspridd o alla gillar att umgås m varann men pga studirr o jobb bor vi hit o dit..

  • Äldre 3 Mar 13:41
    #29

    Kan ni göra såhär då?


    Skicka en inbjudan där ni säger att ni önskar åka iväg på en resa med alla som var med och hjälpte er.
    Tala om att ni har försökt boka så ni kan bjuda alla, men att priserna springer iväg så fort det är en gruppresa.
    Erbjud att betala 2500:- per person för dom som vill följa med på en resa, men att dom bokar resan och boendet själva.


    Om inte alla vill följa så kan ni (om ni vill) överraska dom som följer med med att ge dom mer än dom 2500:- per person - alternativt betala för någon utflykt eller liknande på plats.

    Ni talar om vilket datum ni åker, vilket bolag ni bokar med och vad hotellet heter som ni bokar på och så är det upp till gästerna om dom vill boka billigare, dyrare, inte samma ställe osv..

Svar på tråden resa vilka överpriser!