• amonday

Kinaklänning - Hur visste du att just DEN var rätt?

Jag sitter och funderar på att beställa en klänning via Matildas fest i Stockholm.
    Jag vet vilken typ av klänning jag vill ha och har blivit kär i en klänning som är just den modellen. Men jag har inte provat den, såklart.

Det jag undrar över är, oavsett om du var nöjd med det färdiga resultatet eller inte, exakt hur visste du vad du skulle beställa för klänning om du bara sett den på bild?  Hur visste du att du skulle tycka att just denna var den rätta för din speciella dag?

Jag har ju värsta föreställningen att jag ska gråta när den rätta klänningen sitter på, men jag har skjutit allt som har med bröllopet att göra för långt fram så nu hinner jag inte med något annat än att beställa en klänning från Kina, som Matildas fest gör.. 

Vill helst inte om du blev missnöjd med Matildas fest eller klänningen, jag har ju bara två enkla, eller kanske inte så enkla, frågor.

• Svar på tråden Kinaklänning - Hur visste du att just DEN var rätt?
  • crs

Nu har jag inte beställt min klänning än, så det kanske går åt helvete. Men jag har bestämt vilken jag ska beställa, och det beslutet tog jag helt enkelt genom att jag visste vilken stil jag ville ha, och jag har tillräckligt bra koll på min kroppsform för att veta vad jag passar i. Väljer en klänning som i siluetten är nära vad jag brukar ha när jag har klänning. Så vet jag att jag både kommer passa i den och vara bekväm i den. Men jag har inga föreställningar om att jag kommer gråta när jag tar på mig den. Har aldrig fattat varför någon skulle gråta av att ta på sig en klänning... 

• Plättis

Jag har provat klänningar i två år innan vi gifter oss. Inte så mycket för att jag är galen, utan vi sköt upp bröllopet ett år eftersom vi blev arbetslösa båda två  

I och med att jag provat massor av olika klänningar och modeller har jag fått en uppfattning om vad jag tycker är fint och även vad jag passar i. Men bäst av allt är att jag vet vad jag absolut inte vill ha. Jag hade en ganska bestämd uppfattning om vad jag ville ha innan jag började, och har på vägen ändrat mig ungefär en miljon gånger, bestämt mig för några olika och ångrat mig också. 

Den jag till slut kände "den här är rätt" om har allt det jag önskade mig från början och stämmer in på de önskemål jag samlat på mig efter vägen då jag provat. Och istället för att kosta 10 000 som alla klänningar jag förälskat mig i när jag provat i butik, har jag betalat 2 600 för den. 

Vilken modell är det du fastnat för? Och vilken kroppsform har du? A-linjemodeller är mycket smickrande för de flesta kroppsformer, medan till exempel mermaid är en väldigt svår modell. På länken här nedanför kan du läsa lite mer, men min bästa rekommendation är att åka och prova olika modeller. Det är först då man förstår hur de sitter på kroppen. 

www.alltombrollop.com/brud/brudklaenningar/faktasidor/figurguide-klaenningen-foer-din-kroppsform.aspx

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • amonday
    Plättis skrev 2015-02-23 13:26:17 följande:

Jag har provat klänningar i två år innan vi gifter oss. Inte så mycket för att jag är galen, utan vi sköt upp bröllopet ett år eftersom vi blev arbetslösa båda två  

I och med att jag provat massor av olika klänningar och modeller har jag fått en uppfattning om vad jag tycker är fint och även vad jag passar i. Men bäst av allt är att jag vet vad jag absolut inte vill ha. Jag hade en ganska bestämd uppfattning om vad jag ville ha innan jag började, och har på vägen ändrat mig ungefär en miljon gånger, bestämt mig för några olika och ångrat mig också. 

Den jag till slut kände "den här är rätt" om har allt det jag önskade mig från början och stämmer in på de önskemål jag samlat på mig efter vägen då jag provat. Och istället för att kosta 10 000 som alla klänningar jag förälskat mig i när jag provat i butik, har jag betalat 2 600 för den. 

Vilken modell är det du fastnat för? Och vilken kroppsform har du? A-linjemodeller är mycket smickrande för de flesta kroppsformer, medan till exempel mermaid är en väldigt svår modell. På länken här nedanför kan du läsa lite mer, men min bästa rekommendation är att åka och prova olika modeller. Det är först då man förstår hur de sitter på kroppen. 

www.alltombrollop.com/brud/brudklaenningar/faktasidor/figurguide-klaenningen-foer-din-kroppsform.aspx

Jag har ju hittat en modell och det är a-linje. Den har jag provat också på bröllopsmässan, med flera modeller, men det är den som passar mig bäst. 

De klänningar jag velar över nu är dessa två.
    www.sweetheartgowns.com/sweetheart/6071
    www.sweetheartgowns.com/sweetheart/6059

6071 har jag provat men den var för liten den jag provade.
    Det som jag känner är lite problemet med den är att det finns egentligen ingenting som håller in magen, Finns såklart att köpa sådant och jag har egentligen ingen mage men massa hud som hänger efter graviditeten.. Därför känns 6059 bättre. 
  • Plättis
    amonday skrev 2015-02-23 16:19:05 följande:
    Jag har ju hittat en modell och det är a-linje. Den har jag provat också på bröllopsmässan, med flera modeller, men det är den som passar mig bäst. 

De klänningar jag velar över nu är dessa två.
    www.sweetheartgowns.com/sweetheart/6071
    www.sweetheartgowns.com/sweetheart/6059

6071 har jag provat men den var för liten den jag provade.
    Det som jag känner är lite problemet med den är att det finns egentligen ingenting som håller in magen, Finns såklart att köpa sådant och jag har egentligen ingen mage men massa hud som hänger efter graviditeten.. Därför känns 6059 bättre. 
    Det ser ut som att 6059 sitter åt mer över midjan och höfterna, att den kramar om lite mer. För mig blev det jättefel, mina höfter såg jättebreda ut bara av den lilla detaljen. Men alla har ju inte min kroppsform heller

6071 ser ut att vara lite mer förlåtande, men risken finns att det blir muffinseffekt i och med att den sitter åt till midjan och sedan "släpper ut". Man slipper dock muffinseffekten om man använder sig av en "fläskpress" som någon kallade det här på BT Skrattande Alltså något som håller in och formar. Jag tycker personligen att 6071 var finare, men det är du som vet din kroppsform och vad du trivs bäst i. 

Det här är den klänning jag till slut beställde. Eftersom jag har rätt så breda höfter och en i jämförelse mycket smal midja kommer den här sitta som en dröm. Åtminstone om jag utgår från hur de klänningar jag provat tidigare passat på mig
  • amonday

Idag köpte jag min klänning.
    Eller la handpenning på en i alla fall.
    Jag köpte den i en butik i Eskilstuna. Jag kände där att jag inte vågar beställa från Kina och priset var 4000:- för den jag nu köpte. Till skillnad från 4800:- + resor för att prova och sedan eventuellt hämta den från Matildas fest.
    Superglad är jag och nu kan jag börja fokusera på resten av bröllopet!

• Plättis

Så bra! Grattis  

Svar på tråden Kinaklänning - Hur visste du att just DEN var rätt?