• Äldre 14 Feb 13:59
    3622 visningar
    12 svar
    12
    3622

    Fotografering innan eller efter vigseln?!

    Hur har ni gjort eller ska göra?

    Tycker å ena sidan att det blir ont om tid för oss innan då vår vigsel är kl 14 men å andra sidan vill man ju inte att gästerna ska behöva vänta hur länge somhelst på att brudparet dyker upp vid festlokalen efter vigseln heller.... hmmm kluven blir man. Skulle bli tacksam att höra era tips o rekommendationer :)

  • Svar på tråden Fotografering innan eller efter vigseln?!
  • Äldre 14 Feb 14:18
    #1

    Vår vigsel är också kl 14 och vi ska fotograferas innan.
    Vad är det som gör att det skulle bli ont om tid?

  • Äldre 14 Feb 15:45
    #2

    Vi kommer att fotografera oss innan. Det är mest för att vi vill vara så mycket med våra gäster som möjligt. Har själv varit med på vigslar där brudparet och föräldrar försvinner iväg 1-2h efter vigseln för fotografering. Det kändes lite konstigt att mingla runt och vänta. Ingenting händer ju förrän huvudattraktionen kommer Flört

  • Äldre 14 Feb 21:28
    #3

    Vi hade vigsel 14 och tog fotograf innan, för oss var det perfekt eftersom att det blev en lite lugn stund för oss själva innan kyrkan. Enda nackdelen är att det blev tidig morgon och man sov inte direkt bra natten innan. :)

  • Äldre 15 Feb 11:38
    #4

    Ja det är ju lite det med tidig morgon jag funderar ikring, hur har ni haft det tidsmässigt med smink/hår innan? Och hur lång tid har fotograferingen tagit? *nyfiken i en strut*

  • Äldre 15 Feb 12:35
    #5

    Vi har valt att börja fotograferingen innan. Vigseln är 15.00 och vi börjar fotograferingen 13.00. Sen kommer våran fotograf att fota oss under vigseln och ute på kyrktrappan. Sammanlagt 3 timmar fotografering :) 

  • Äldre 15 Feb 12:39
    #6

    Vi ska fotografera oss efteråt, eftersom vi vill ha bilder på oss som gifta. Kanske att fotografen vill ta några bilder innan också, det vet vi inte än, men det blir isåfall under förberedelserna så det blir ingen extra tid. Vi gifter oss ca 17.00, och efter det blir det fotosession medan gästerna får en vinprovning och lite tilltugg. Vi ska iochförsig ha en sen middag eftersom vi gifter oss utomlands, och ingen orkar äta innan det blivit lite svalare på kvällen. Men vi tänker att efter vinprovningen kan gästerna åka till sina hotell och vila eller fräscha till sig om de vill. Eller sätta sig och ta en drink om vi dröjer.
    Om vi skulle varit "hemma" tror jag vi hade tagit bilderna innan om det skulle bli lång väntan för gästerna efter. Nu gifter vi oss nära allas boenden så det känns inte som ett problem

  • Äldre 15 Feb 13:08
    #7

    Vi kommer att köra borgerlig vigsel runt 12.00, kyrklig 15:00. Vi kommer ta oss till lokalen på en gång, tillsammans med gästerna för att ta brudskål allihopa tillsammans och sen under tiden som folk minglar kommer vi att ta fotograferingen i närheten av vår bröllopslokal. 

  • Äldre 15 Feb 20:07
    #8
    josssaanlin skrev 2015-02-15 11:38:43 följande:

    Ja det är ju lite det med tidig morgon jag funderar ikring, hur har ni haft det tidsmässigt med smink/hår innan? Och hur lång tid har fotograferingen tagit? *nyfiken i en strut*


    Om man ska få sminket och håret gjort hos någon professionell så kan jag tänka mig att det tar en stund.
    Jag kommer göra mitt eget och kommer vara klar på under en timme. Sminket tar 5 minuter (puder-foundation och eyeliner) och håret tar ca 30-45 minuter (diskreta lockar med lite uppsättning bak).
    Annars är det absolut ingenting som vi kommer göra mer innan fotograferingen. Ja gå upp och äta frukost då. Kyrkan ligger 10 minuter ifrån oss. Så går väl upp vid 9-10 tiden, fixar smink+hår, äter, åker, byter om, fotograferas vid 11-12 tiden. Jag vet inte hur lång tid fotograferingen tar men jag hoppas att det inte tar mer än 2 timmar för då kommer jag tråkas ihjäl :)
  • Äldre 15 Feb 20:59
    #9
    josssaanlin skrev 2015-02-15 11:38:43 följande:

    Ja det är ju lite det med tidig morgon jag funderar ikring, hur har ni haft det tidsmässigt med smink/hår innan? Och hur lång tid har fotograferingen tagit? *nyfiken i en strut*


    Jag hade min stylist inbokad till klockan 9, det hela tog lite mer än två timmar och därefter var fotografen bokad till 12. Vi bodde på hotell en liten bit därifrån och då tog ju det en stund att skjutsas till platsen för fotografering. Vi fotades i 1,5 timmar ungefär vilket kändes ganska lagom för vår del. :)
  • Äldre 16 Feb 08:10
    #10

    Har också funderat på samma sak....
    Jag vill inte att min m2b ska "se" mig innan vigseln i kyrkan, så jag tänker att vi ska ha fotograferingen efteråt. Vill också ha bilder på oss som nygifta, med den där härliga pirriga känslan som alla gifta pratar om. Är rädd att om vi ska ta bilderna innan vigseln att de kommer att bli lite "stela" och nervösa.

  • Äldre 16 Feb 11:37
    #11

    Viktigt att tänka på om ni ska fotograferas efter vigseln. Lämna inte gästerna åt sitt öde i ett par timmar.

    Se till att gästerna är aktiverade med något att göra. Minglar gör man i max 30-40 min, sen måste det finnas annat att göra. Allra helst om barn är bjudna.

    Jag var gäst på ett bröllop där brudparet fotades efter vigseln och på två timmar hade vi inget att göra. Vi hade inte tillgång till lokalen förrän en kvart före festens början. 30 uppklädda gäster drog till McDonalds och beställde hamburgare och kaffe. Några åkte hem, några åkte runt i stan.. Det var inte lyckat... Inte okej.

  • Äldre 16 Feb 13:29
    #12

    Vi fotograferades innan. Som flera skriver är det inte roligt att vara gäst på bröllop med fotografering efter vigseln, riktigt segt om brudparet försvinner i flera timmar. Om ni har möjlighet så gör det innan vigseln. 

Svar på tråden Fotografering innan eller efter vigseln?!