• Sthlm2015

    Olika tankar kring närvaro av barn

    Jag har den bestämda åsikten att jag vill inte ha barn (oavsett ålder) under vigsel och/eller festen, något jag har varit väldigt tydlig om med min fästman. Jag är inte jätteförtjust i dem och jag känner att jag vill ha kul utan att de som är föräldrar låter sina barn skrika och hålla hus fritt alternativt byta blöjot på random platser, men främst för att jag anser att barnen inte kommer ha kul.

    När vi har skrivit prel gästlistan försökte han räkna med sitt syskons platsbarn, och då sa jag ifrån och han sa att han hade bara skrivit ner namnet. I

    dag var vi och kollade på en lokal som vi båda förälskade oss i och som antagligen kommer blir vår lokal. Personalen sa att personer som är gravida eller ammar kan sitta på ett ställe då det kommer vara närmare utgången/toaletten. Då kommenterar jag att ja, gravida kan det finnas men ingen som kommer amma. Då svarar min fästman att jo, en person (mamman) med en 3mån bebis kommer vara på plats (ett par kompisar till honom kommer få barn i sommar), varpå jag per automatik svarar emot och säger att inga barn ska vara med övh. Awkward moment minst sagt...

    Är jag dum nu som säger nej till ett spädbarn? Kan barnet inte klara sig några timmar med någon som tar hand om det?

    Vi har inte pratat mer om detta men det kommer i sinom tid..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-12 15:17
    www.dn.se/sthlm/ribbing-det-ar-brollopshyfs/ Uppklarat! Ibland behöver man ventilera lite, vilken tur att den här kanalen finns!

  • Svar på tråden Olika tankar kring närvaro av barn
  • Sthlm2015
    Nightrod skrev 2015-02-12 16:12:29 följande:

    Vår bekanta skall föda veckor innan, och hon sa att antingen stannar mannen med barnet hemma eller så får han vänta utanför kyrkan med barnet.
    Men hon skulle aldrig ta med det in i kyrkan av respekt för oss som gifter sig.

    Men som säger, folk idag, med all teknik mjölkersättning, bröstpumpar, uppvärmda rum osv verkar ha svårare hantera barn än de hade innan elen kom
    Vilka fantastiska bekanta ni har!
  • Aniara4
    Nightrod skrev 2015-02-12 15:46:18 följande:

    va fan blev texten så wierd för.
    Sorry men nätverket på jobbet är cp idag


    Använd inte funktionsnedsättningar som allmän svordom, är du snäll.
  • Lenblo
    Nightrod skrev 2015-02-12 16:12:29 följande:
    Men som säger, folk idag, med all teknik mjölkersättning, bröstpumpar, uppvärmda rum osv verkar ha svårare hantera barn än de hade innan elen kom
    Förr tog man helt enkelt med sig barnen på bröllopet. Utom de borgerliga då, som lämnade barnen till sin vanliga barnflicka. Det var enklare förr, och det har inget med teknik att göra.
  • Nightrod
    Lenblo skrev 2015-02-17 21:48:18 följande:
    Förr tog man helt enkelt med sig barnen på bröllopet. Utom de borgerliga då, som lämnade barnen till sin vanliga barnflicka. Det var enklare förr, och det har inget med teknik att göra.
    Förr så var det vanlit qatt kvinnan dog vid barnafödande, förr fanns inte modern medicin och utrustning vilket ledde till att många många barn som ammade blev föräldralösa och de klarade ju sig. Jag tycker ändå det har att göra med dagens teknik och framsteg.
    För det jag menade på var hurvida barn skulle klarar sig utan sin mamma i några timmar eller ej.
    Live free, ride free
  • Lenblo

    Om man nu inte hade en amma så gav man förr komjölk i ett horn eller en klut till spädbarn. Fungerar utmärkt om man bara vill vara borta från barnet tillfälligt. Tekniken kring kortare bortavaro har inte ändrats mer än marginellt. Skillnaden är den sociala acceptansen och kringpersonerna.

    Mödradödlighet och antibiotika har inte så värst mycket att göra med problematiken kring att lämna bort sitt spädbarn när man går på bröllop, eller tycker du?
    Och helt OT: Nej, många barn som blev moderlösa dog, just på grund av att man inte hittade någon lämplig amma. Komjölk är inte lämpligt att föda upp ett barn på.

  • Goc

    Som jag förstått det har du diskuterat frågan med din blivande man. Jag hoppas då att ni är överens! Om ni inte är det finns annars en risk att det kommer bli ett irritationsmoment om allt inte går som planerat.

    Faktum är att denna dag handlar om DIG och DIN MAN och jo, på bröllopsdagen får världen faktiskt kretsa runt er! Det är ER fest och ERA "regler" som gäller. Dessutom är det nyttigt för nyblivna föräldrar att vara ifrån sina barn några timmar ibland för att göra något roligt tillsammans!

  • Tillys

    Jag kan helt ärligt säga att om jag haft ett tre-månaders spädbarn och blivit bjuden på bröllop utan det barnet, så hade jag antagligen inte gått. Jag hade känt mig besviken och trampad på. Hade jag däremot fått möjligheten att välja själv hade det varit en annan femma. Jag och min sambo kanske hade tyckt att det varit skönt med en kväll själva. Det måste få vara upp till var och en att bestämma! Ett spädbarn stör som sagt inte speciellt mycket, och gråter barnet går man ut. Svårare än så är det inte.

    Vi kommer antagligen inte att bjuda lite större barn på vårt bröllop just för att de kan bli stökiga och uttråkade, men att förbjuda spädbarn är samma sak som att be om konflikter.

  • Sthlm2015
    Goc skrev 2015-02-19 14:13:00 följande:

    Som jag förstått det har du diskuterat frågan med din blivande man. Jag hoppas då att ni är överens! Om ni inte är det finns annars en risk att det kommer bli ett irritationsmoment om allt inte går som planerat.

    Faktum är att denna dag handlar om DIG och DIN MAN och jo, på bröllopsdagen får världen faktiskt kretsa runt er! Det är ER fest och ERA "regler" som gäller. Dessutom är det nyttigt för nyblivna föräldrar att vara ifrån sina barn några timmar ibland för att göra något roligt tillsammans!


    Hej Goc!
    Ja, vi har diskuterat det här och kommit fram till följande.
    På inbjudningskorten kommer det framgå att inga barn övh är välkomna. Om föräldrar (inte många som tur!) hör av sig, är det följande som gäller:
    - I kyrkan kommer inga barn (oavsett ålder) att vara välkomna.
    - I festlokalen, om föräldrarna verkligen känner att de inte kan vara ifrån sina spädbarn (ålder upp till 12 mån, dvs 1 år) kommer de få ta med sig dem under middagen enbart och få sitta lite mer avskilt då.

    Min fästman kommer få ansvaret att vara övertydlig om detta med sina vänner. Musiken och volymen kommer inte vara anpassad till barnen, utan till oss. Jag tänker inte ta hänsyn till någon som säger att det är för högt för barnen, då kommer min fästman få sköta det (men vad jag kommer bli irriterad, vet att jag föreställer mig worst-case-scenario, å andra sidan ska man vara förberedd på det värsta).
  • Karlaa

    Att barnen "överlever" är väl knappast en måttstock att behandla sina barn efter kan jag tycka? Barn överlever den mesta skit de utsätts för, de är helt fenomenala på det sättet, men det innebär inte att det är ok för det. Jag tycker det är mycket märkligt om deras behov och känslor inte skulle vara värda samma respekt som vuxnas. Men det är min åsikt.

    Förövrigt har mina barn fullständigt vägrat flaska, och visst skulle de tekniskt sett ha överlevt om de skrek hysteriskt efter mig (av hunger/rädsla/oro) i ett par timmar (så små barn har dessutom inte vår uppfattning om tid, så det skulle upplevas som en evighet för dem) men det är verkligen inte något jag skulle drömma om att utsätta dem för bara för mitt egna nöjes skull.

    (Stor skillnad mot en 10månades tex som kan äta vanlig mat och inte behöver amma stup i kvarten) 

    Däremot tycker jag att man gör PRECIS man som man vill när man bjuder in till sitt eget bröllop. Jag skulle inte ta illa upp om mitt spädbarn inte var välkommet, men jag hade definitivt tackat nej. Inte mer med det. Hade brudparet däremot haft åsikter om mitt val att tacka nej så hade de nog inte varit mina vänner länge till.. 

    Tycker ni har kommit fram till en schysst lösning

  • Sthlm2015
    Tillys skrev 2015-02-19 14:18:29 följande:

    Jag kan helt ärligt säga att om jag haft ett tre-månaders spädbarn och blivit bjuden på bröllop utan det barnet, så hade jag antagligen inte gått. Jag hade känt mig besviken och trampad på. Hade jag däremot fått möjligheten att välja själv hade det varit en annan femma. Jag och min sambo kanske hade tyckt att det varit skönt med en kväll själva. Det måste få vara upp till var och en att bestämma! Ett spädbarn stör som sagt inte speciellt mycket, och gråter barnet går man ut. Svårare än så är det inte.

    Vi kommer antagligen inte att bjuda lite större barn på vårt bröllop just för att de kan bli stökiga och uttråkade, men att förbjuda spädbarn är samma sak som att be om konflikter.


    Tilly, jag förstår att en person med spädbarn skulle känna sig besviken att ens barn inte är bjudet. Men anledningen till att jag ville ha en hel barnfri fest var för att alla skulle få ha kul och verkligen släppa loss. I mitt tycket bör man inte förlora sin individualitet bara för att man har blivit förälder, det finns ett liv även utanför barnbubblan, och alla anser faktiskt inte att barn är det bästa här i livet. Det måste man ha förståelse för.
Svar på tråden Olika tankar kring närvaro av barn