• Anonym (brudt­ärna klänni­ng?)
    Äldre 16 Jan 12:57
    3512 visningar
    8 svar
    8
    3512

    brudtärna?

    Jag undrar är det vanligaste att brudtärnan betalar sina kläder själv nuförtiden eller betalar brudparet det? Eller delar man på priset? Jag ska ev ha en brudtärna och sambon vill inte ha någon bestman

  • Svar på tråden brudtärna?
  • Äldre 16 Jan 13:01
    #1

    Jag tycker helt klart att man bör betala eller i alla fall hjälpa till OM man ställer specifika krav på klädseln. Annars kan man väl göra det för att vara schyst men utan att det är ett krav. Men det beror ju även på hur dyr klänning man vill att de köper, är det en för 500 eller 4000 :)

  • Plätti­s
    Äldre 16 Jan 16:02
    #2

    Tumregeln i alla fall här på Bröllopstorget är att ju större krav man har på tärnans klädsel, desto mer betalar man. Om tärnan själv får välja klänning men bara har en färg att förhålla sig till kan hon köpa något som hon kan använda även senare, men om man har väldigt specifika krav får man betala för hennes kläder. 

    Sedan finns det tärnor som absolut inte vill ha hjälp att betala sina kläder, och de som verkligen inte vill betala själva. Ni får diskutera sinsemellan, kompromissa lite och hitta lösningar som passar för just er.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Anonym (Bland­at)
    Äldre 16 Jan 16:18
    #3

    Två av mina tärnor är helt på att betala sina klänningar själva och den tredje blev väldigt kräsen när jag frågade om hon kunde tänka sig att betala själv. Då skulle dom ändå få välja fritt, förutom färgen.  

    Nu har jag hittat en klänning som skulle passa på alla tre och som dessutom är väldigt billig, under 500 kr med frakt. Ska fråga om dom kan tänka sig att betala hälften och kan dom inte det så blir det inga tärnbuketter. Finns alltid en lösning :) 

  • Anonym (brudt­ärna klänni­ng?) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 14:05
    #4

    Tanken är att vi ska komma överens om färgen. Sen ska det vara rätt så fritt förutom att den ska vara lång. Jag tänkte att hon i alla fall ska betala skorna själv

  • Äldre 17 Jan 14:58
    #5

    Jag kommer att ha min syster som brudtärna men har inga som helst krav på hennes klädsel - förutom att hon håller sig till den klädkod som vi sätter såklart! Alltså får hon gärna köpa en klänning för 300 kr på H&M om hon vill, därför känner jag inte att jag behöver bidra till hennes klädsel.
    Men som folk skriver här ovan, om man nu har väldigt specifika krav på klädseln för sin tärna så får man kanske vara beredd att bidra med en slant. Speciellt om det dessutom är så att det ex. är ett speciellt tema så att hon inte har så stor användning för klänningen efteråt.

  • Camill­aForsg­ren
    Äldre 17 Jan 19:57
    #6

    Vi har valt att göra så att vi betalar klänningarna, men troligtvis blir det inga buketter pga det. Eller möjligtvis egenbundna för att få ner kostnaderna, även om nu klänningarna bara kostade 379 kr tillsammans (kinaklänningar). För marsalkarna däremot betalar vi bara fluga och duk


    Wedding#2 6:e augusti 2016
  • Anonym (brudt­ärna klänni­ng?) Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 10:57
    #7

    Hon kommer att få välja relativt fritt. Men vi ska ha dop och bröllop samtidigt så jag vill gärna se hennes klädsel först. Inte för att hon är sån. Men jag skulle aldrig gå med på för kort klänning eller för urringnigat. Men hon är inte den kvinna som skulle klä sig så på ett bröllop. Eftersom jag ska ha ett mörkblått släp så är det bra om vi kommer överens tillsammans om färgen så det inte skär sig. Så tanken är att hon ska gå in först med babyn o inte ha en bukett. Sen ska vi kommer vi in efter prästen. Det ska vara ett överrasknings bröllop

  • Äldre 18 Jan 10:58
    #8

    jag har sagt att min tärna får ha va tusan hon vill. men hon får hålla det själv. ^^ 

Svar på tråden brudtärna?