• Anonym (tjorv­)
    Äldre 12 Jan 20:17
    2095 visningar
    3 svar
    3
    2095

    efternamn och resa

    Vi ska utomlands i slutet på sommaren och den är redan bokad och klar.

    Vi ska kanske gifta oss i sommar och visste inte att vi skulle få denna resa i julklapp..

    Jag måste göra ett nytt pass inför denna resa för mitt pass går snart ut.

    Jag vet att pass och biljett måste stämma överens. Istället för att ändra namn på biljetten, kan jag då exempelvis göra ett nytt pass snart och använda de på resan trots att jag under resan kommer ha ett annat efternamn?

  • Svar på tråden efternamn och resa
  • Anonym (tjorv­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 21:01
    #1

    Ingen som vet?

  • Äldre 12 Jan 21:16
    #2

    Hej! 


    Det ska funka att använda ditt nya pass med ditt gamla namn. Såhär står det på polisens hemsida: 


    "Ny resehandling efter namnbyte

    Vid namnbyte måste du alltid byta pass och nationellt id-kort. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket. Det är viktigt att det är samma namn i passet som i folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som används före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten."

    Men du måste ju ändå sen göra ett nytt med ditt nya namn, så kolla vad som blir billigast och smidigast. Kontakta flygbolaget och byta namn på biljetten ifall ni gifter er eller köra på nya passet med gamla namnet och sen skaffa ett nytt efter resan med nya efternamnet. 

  • Anonym (tjorv­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 21:23
    #3

    Bra för beroende på när vi gifter oss så är det en eller två månader före resan, då kanske det fungerar....

Svar på tråden efternamn och resa