• liselotte

Era brudklänningar

Jag har stoooort beslutsångest om vilken klänning jag vill ha. Jag har flera favoriter. hur väljer ni andra?? Själv sitter jag "åh den vill jag ha å den å den å den"  Sen har jag bestämt mig för en klänning så hittar jag en ny så dumpar jag den andra....

Hur gör ni andra och hur ser era klänningar ut?? 

Här är mina favoriter... 

• Svar på tråden Era brudklänningar
  • Nyfiken gul , nu fru

jag valde klänning utifrån budget, vad som passar min kroppsform och utifrån vilket sorts bröllop jag skulle ha. 
    Det gjorde att många klänningar blev bortsorterade redan från början. 

Jag tror också att det är viktigt att man inte väljer klänning allt för tidigt. Och att när man faktiskt gjort sitt val att man då slutar leta klänning.  
    För självklart kommer det alltid finnas finare och bättre klänningar. Det gäller bara att man måste hejda sig.  

Vi planerade bröllop på 10 månader och jag köpte en begagnad klänning som jag tillsammans med min mamma designade om och sydde om. Såklart att jag under denna tid faktiskt hittade finare och enklare och roligare och trevligare klänningar men jag hade ju faktiskt bestämt mig för att DEN klänningen skulle jag ha.    Och när den färdiga klänningen gled över mig för absolut sista provningen innan bröllopet så föll allt på plats. Såklart jag skulle ha just MIN klänning.  Det fanns helt enkelt ingen annan klänning jag ville ha. 

• Anettem

Jag kollade en hel del klänningar på nätet innan vi ens begav oss till en butik för att prova och hade i princip bestämt mig för en redan. När den väl satt på min kropp insåg jag att den visserligen var fin men totalt osmickrande på min lilla kropp. Min blick föll på en mer slimmad modell som jag kärade ner mig totalt i, trots att jag alltid trott att jag skulle ha en prinsessklänning med full kjol. :)
    Mitt bästa råd är alltså: kolla gärna på märken och modeller om som du kan tänka dig och undersök var du kan hitta dem, när du ska prova klänningar så ha ett öppet sinne och välj det DU känner dig allra vackrast i som verkligen framhäver dig. Det är du som ska synas på din dag, inte din klänning. :)

• filibustern

jag hade jätteångest ett tag, hade köpt min begagnad för längesen (2011) men så börja jag träna och blev förvånandsvärt nog smalare (var ju smal innan..) och helt plötsligt satt klänningen dåligt. och ja tänkte - herregud, vad ska jag nu göra? hur ska jag välja? jag vill eju inte lägga mycket på klänningen, det var jag säker på, men det viktigaste för mig var att den satt bra, att det visar upp mina former på ett bra sätt. så såg jag denna på Ebay, det är väl en longshot att beställa från nätet, speciellt då jag aldrig prövat klänningar i butik, men jag blev kär i den. 998kr, fraktfritt.. jag väntar den nästa väcka och håller tummar å tår och näsa att den sitter så bra jag hoppas!

varför jag tror att den kommer sitta bra på mig är just livet, den verkar åtsmitande (har dessutom valt snörning) och att den har dekorationerna på rätt ställe - bysten och höften, som jag vill framhäva, har inte så mycket till byst så jag ville ha dekor på bysten, men många klänningar kan ju då också ha massa dekorationer i övrigt, men denna har precis rätt mängd tycker jag! 
    och så fallet på kjolen, chiffong har jag blivit kär i^^ 

jag längtar så! men jag är så rädd för att bli besviken. klarar inte besvikelse så bra.. 

• Eriikah

Jag hittade en klänning som jag älskade, som jag inte köpte, som jag ångrar att jag inte köpte. Den har utgått ur kollektionen då den är för gammal. Köpte en annan som ska ändras lite på men som jag har ångest över att jag köpte för den gav mig ingen wow-känsla. Tror mer att jag köpte den för att dom som var med mig och hon i affären som hjälpte mig va så exalterade. Har kollat på en affär efter det och konstaterade att jag fortfarande jämför med den "förlorade".
    Så nu är jag liter mer i valet och kvalet om jag ska leta reda på en ny eller lägga ner pengar på att fixa till den jag faktiskt köpte så jag blir nöjd.
    Tänkte lite som så att om jag hittar en annan som jag köper kan jag ju alltid sälja den jag inte är nöjd med.

• mariamagnus

Jag har inte hittat min klänning ännu men vet precis vad jag vill ha. Jag utgår från min kropp, vad den passar bäst i samt vilken känsla jag vill ha. Dvs lite utifrån min personlighet och stil i övrigt. Jag vill ex inte ha klassisk klänning utan mer lekfull i tyll och sen A-linjeformad med rel hög midja för att det passar min kropp bäst. :) Sen vill jag även kunna röra mig i den, den får inte vara för mkt och ta för mkt plats så det känns som jag bär på ett hus. 

Tror också det är bra att inte välja för tidigt som ngn ovan skrev, man ska låta det marinera lite. I början när jag tittade precis efter vår förlovning började jag titta på en sorts klänning men sen när jag började prova insåg jag att det var för "mkt" för min smak, dvs det var för mkt "ball gown" eller vad man ska kalla det. Hade jag köpt första bästa hade det blivit fel, så för mig har det varit bra att förlovning och giftermål är 1.5 år mellan. 

Hoppas du snart landar i vad du vill ha!

• liselotte

håller med fullt ut i allt. har varit och provat olika modeller och jag känner att jag vill kunna visa upp min kropp och känna mig riktigt sexig inför min blivande, samt att han vill se rumpa Tungan ute
    Så jag har kommit fram till att jag vill ha just sjöjungfrumodellen, men jag vill inte ha kjolen som en skarv där den börjar utan jag vill mer ha mjukt utgående och längre släp.

• Eriikah

har diskuterat både med sambon och systern och kommit fram till att jag så länge kör på den klänning jag köpt och fixar till den. Har jag samma ångest över den då, då får jag leta en ny. =)

• liselotte

jo det går ju det med. hoppas det inte blir allt för tät in på erat datum bara. har varit gift tidigare och har den klänningen kvar. men den vill har inte ha nu då det var en hemmagjord klänning. inge fel på den men den är med typ 1700-1800 inspererad för när jag gifte mig då så var jag 43 dagar från förlossningen så ja... 
    nu vill jag visa upp min kropp =)

• Eriikah

Gifter mig i augusti så än så länge hinner jag iaf. Jag har redan börjat kolla på vad jag skulle vilja dekorera den med och har väl börjat forma en hyfsad plan, lite svårt när jag varken har grejer eller klänning hemma bara =)
    Förhoppningsvis känns det ännu bättre när jag får tillbaka klänningen med hjärtform vid bysten istället för rakt. Hade jag vetat att min blivande inte ville se den hade jag fixat den detaljen redan när jag köpte den.

ja man vill ju framhäva sina bästa kroppsformer i klänningen så man själv känner sig fin!

Svar på tråden Era brudklänningar