• sudrudee

    Respektive på bröllop

    Hej!

    Vi har till vårt bröllop bjudit in en bekant till mig. I början av vår bekantskap hade hon en pojkvän som hon varit tillsammans med i några år men hon gjorde slut med honom. Således bjöd jag självklart bara henne, eftersom vad jag visste så hade hon ingen respektive. Men idag fick jag sms från henne då hon fått inbjudan och då säger hon att hon och hennes ex är tillsammans igen sedan några månader och hon undrar om han får följa med. 

    Kruxet är att vi tyvärr har fått rata några av våra egna kompisar och vänners barn då (den enda) lokalen vi hittade inte rymde mer än 80-90 pers och vi har ändå bjudit 107 gäster. 

    Egentligen är jag helt med på att respektive ska bli medbjudna till bröllop oavsett hur väl vi känner dem. Men nu finns det ju fysiskt inte plats! Är det okej att säga att min bekantas pojkvän tyvärr inte kan komma? 

  • Svar på tråden Respektive på bröllop
  • Linnen

    Jag tycker det är helt okej att säga att han inte kan komma. Förklara hur det ligger till bara. Har man inte plats så finns det ju inte så mycket att göra. Jag har valt att inte bjuda in allas respektive av det skälet. Men dom allra närmastes respektive är självklart bjudna. 

  • Anonym (T)

    jag tänkte och kände så från början också. 2 av mina vänners killar är riktiga as och är inte värda att bli bjudna. Men jag vet att mina vänner skulle tackat nej om dom inte blev bjudna. Och varför bjuda respektive som man inte ens träffat.. men jag fick tänka om på båda punkterna för jag hade själv aldrig gått om min sambo inte va välkommen.

  • Anonym (T)

    Det jag ville få fram är att har man inte plats så har man inte men då kanske man inte kan räkna med att vännen vill komma heller

  • sudrudee

    Nä vilket egentligen vore helt OK för mig då det mest var en hövlighetsinbjudan... Dessutom bor hon i Holland så jag förstår om hon inte har råd/tid att komma heller. Tack för era svar!

  • Anna 2016

    Jag tycker att alla får välja att bjuda eller inte bjuda vem man vill på sitt eget bröllop. Om det bara är platsbristen som gör att du inte vill bjuda personen i fråga så kan du ju säga att det är fullt just nu men att han "är först på väntelistan". Det är ju ganska troliga att några av de ni har bjudit inte kommer kunna komma.

Svar på tråden Respektive på bröllop