• Äldre 25 Dec 19:21
    2425 visningar
    4 svar
    4
    2425

    Blåklint under våren

    Hej, är det någon som vill/ska ha brudbukett med blommor som inte är säsongsbundna?

    Jag är sugen på att ha blåklint men gifter mig på våren så jag vet inte ens om det är möjligt. Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Blåklint under våren
  • Äldre 25 Dec 20:14
    #1

    Nu vet jag inte hur det är med just blåklint, men många växter odlas under andra tider av året än när de är i säsong av tex plantskolor och liknande. Så ska du köpa bukett av en florist så kan det gå att få blommor som inte är i säsong men det kan bli väldigt dyrt. Om du ska odla själv så läs på ordentligt och fråga hos florist/plantskola eller liknande så kanske det kan gå om du har tillgång till rätt förutsättningar för just blåklint. 

  • Äldre 26 Dec 09:38
    #2

    Okej, tack för feedbacken. Misstänkte att det skulle bli dyrt, men nu vet jag i alla fall var jag ska börja.

  • Äldre 26 Dec 18:02
    #3

    Nu har jag frågat sambon (pluggar trädgårdsmästare) lite och har lite mer info. Det är tydligen så att blåklint är en vinteranuell vilket betyder att den kan odlas både på hösten och vintern och därmed blomma redan på våren. Men det beror på hur tidigt på våren ni gifter er.
    Men vill ni inte odla själv så börja med att fråga runt där ni bor så hittar ni förhoppningsvis ett ställe som kan ha blåklint på våren utan att det blir allt för dyrt. Glad

  • Äldre 28 Dec 17:41
    #4

    Aha, det var nyheter för mig. Googlat runt en massa men inte hittat så mycket.  Vi har inte bestämt datum ännu men troligen mars-maj någon gång. Tusen tack!

Svar på tråden Blåklint under våren