• Frozenpassion

    Östgöta nation Uppsala

    Hej allihopa,

    Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och har ca 150 gäster. Har kikat runt på olika herrgårdar men det blir extremt dyrt förvisso då det drar iväg och kostar ca 150 000 kr totalt vilket känns för mycket för en kväll oavsett hur viktig den är.

    Vi har kikat på Östgöta nation där priserna verkar overkligt bra. Någon som har erfarenhet från denna nation? Duktig, mat, service?

    Ni som har erfarenhet får så gärna dela ned er!

    Kram!!

  • Svar på tråden Östgöta nation Uppsala
  • Elna14
    Jag kollade lite snabbt på deras hemsida, det står klart och tydligt 'Enligt överenskommelse mellan nationerna ordnar vi endast fester som faller inom den akademiska sfären.' Är ni medlemmar själva i någon nation? Om ni inte är studenter eller har någon annan tydlig koppling kan ni nog glömma nationerna, och kanske även då, jag har svårt att se att bröllop kan kategoriseras som 'inom den akademiska sfären'.

  • marilynandi

    Jag vet att många nationer anordnar bröllop, bland annat Kalmars och Snerikes (båda nationerna har väldigt bra mat!). Så ring runt till alla nationer och hör med dem. Vet inte om man måste vara medlem, men det kanske underlättar.

  • Frozenpassion

    Jag har redan pratat med Östgöta nation och det går bra att ha bröllop där. Enda nationen som sagt nej är V-dala som endast anordnar fester knutna till universitetet.

  • Elna14

    Konstigt att de har den texten på sin hemsida då. Jag har bara varit på en middag där och det är några år sedan, men vad jag kommer ihåg var det bra. Anledningen till att det är så billigt på nationerna är ju att det är studenter som jobbar, mer eller mindre gratis, och ibland blir servicen därefter. Maten brukar vara bra, men det är inte ovanligt att allt blir försenat eller att maten har kallnat innan den når tallriken på grund av bristande rutiner. Jag har ingen specifik koll just på Östgöta, men man måste vara beredd på att det kan bli små missar, man får lite vad man betalar för. Men å andra sidan kan en rutinerad festfixare också göra misstag, och det är ju onekligen en charmig miljö. Det beror med andra ord på hur höga krav du har. Nation kan absolut vara ett bra och billigt alternativ om man inte är alltför petig.

Svar på tråden Östgöta nation Uppsala