• Äldre 3 Dec 19:32
    6856 visningar
    20 svar
    20
    6856

    Köpa endast diamant från 77diamonds?

    Är det någon som har erfarenhet av att köpa lösa diamanter på nätet? Är sugen att handla på 77diamonds men skulle gärna höra andras erfarenheter först.

  • Svar på tråden Köpa endast diamant från 77diamonds?
  • Äldre 4 Dec 22:28
    #1

    Var på väg att beställa från 77diamonds, men av någon anledning som jag inte vet riktigt själv så blev det blue nile istället. Har beställt och betalt och fått bekräftat att diamanten ska skickas 12/12. Så det verkar ta lite tid för dem att skicka den. 10 dagar närmare bestämt. Får se hur det går. 

  • Äldre 4 Dec 23:24
    #2

    Vad roligt, hoppas det går bra! Vilken typ av sten har du beställt? 
    Jag har också tänkt om, tror jag ska beställa från James Allen istället.. 
    Vad gjorde att du valde Blue Nile istället?

  • Äldre 5 Dec 15:30
    #3

    Jag har beställt en radiant, på 0.34 ct. Jag tyckte att jag fick en bra bild av hur diamanten såg ut och man kunde se på GIA certifikatet och läsa det. Så det var nog därför som det kändes som rätt diamant för mig. Nu återstår bara att hitta en bra guldsmed som kan göra en fantastisk ring av den också! Hade jag inte redan haft förlovningsring som den ska matcha så hade jag nog beställt färdiga ringar från UK, men det blev lite väl stor chansning att en ring skulle matcha den jag redan har.

  • Äldre 5 Dec 16:31
    #4

    Jag har förstått att det kan skilja mycket i färgen mellan guld här och utomlands då vårt har mer koppar i sig och blir rödare så det var nog ett bra beslut. Har du kikat på andra sidor att beställa ifrån? Isf, vad gjorde att du vlade 77diamonds?

  • Äldre 5 Dec 18:32
    #5

    Ja jag vet, det är också en orsak till att jag tillslut valde att köpa en lös diamant. Anledningen till att jag skulle valt 77diamond var att jag hittade en ring där som jag gillade. Mailade lite med dem, men fick inget bra svar på om den skulle passa min förlovningsring som är 1.9 mm hög. Jag hade tänkt att ev beställa en i roséguld eller vitguld för att bryta helt mot min röda ring i så fall.

    Jag bad en kompis som bor i England kolla med en guldsmed hur mycket det skiljde sig i färgen och hon tog med ett halsband hon hade från Sverige och jämförde med det yellowgold och rosegold, och yellowgold menade den guldsmeden var samma som hennes halsband. Men i slutändan vågade jag inte ändå med tanke på alla olika saker som kunde gå fel som höjden på ringen och färgen.

    Tror det blir bra att låta göra en ring här istället så blir det rätt nyans. Skulle jag tänkt en vända till när vi köpte förlovningsringarna så skulle jag köpt från England direkt, men det var 1,5 år sedan och jag var då så inne på att det skulle matcha med fästmannens ring att dem skulle vara från samma ställe.

  • Äldre 5 Dec 18:34
    #6

    Tittat på James Allen också men det är väl från USA och då kan tull tillkomma. Dessutom har jag handlat en hel del andra grejer från England som har fungerat bra. Symaskin till exempel. Så England känns tryggt. 

  • Äldre 5 Dec 18:57
    #7

    Det finns mycket man ska fundera över och tänka på. 
    James Allen har jag också kikat på men de har lite högre priser och sedan tillkommer ju momsen och tull (fast den är väl bara på 2,5%) så det blir snabbt dyrt..
    Jag har läst att en del har handlat på Blue Nile från UK och de har ännu bättre priser än 77 diamonds så jag funderar på att handla där istället. 

  • Äldre 23 Dec 20:48
    #8

    Idag fick jag äntligen hem min diamant från Blue Nile UK. Inga problem med Blue Nile, men haft lite problem med fedex. Tillslut åkte jag själv och hämtade paketet istället för att få hemleverans. Nu är jag nöjd! Ska bara hitta en bra guldsmed som jag göra en vacker ring nu också!

  • Äldre 25 Dec 23:26
    #9

    Vad roligt! Jag handlade också från Blue Nile. Hade bara problem med att de inte gav ut spårningsnummret när man handla för över en viss summa.. blev väldigt svårt att veta när fedex tänkte leverera och det blev problem. Huset vi bor i har låst port utan porttelefon och de ringde inte när de var på plats, svårt att veta när de säger mellan 9-18... Fick tillslut hämta på en terminal iallafall fall. :)

    Stenen är jag däremot nöjd med! Har lämnat in den till guldsmeden så nu återstår en låååång väntan till slutet av januri då den beräknas vara klar. Längtar så!

  • Äldre 30 Dec 20:06
    #10

    Å har du redan hunnit lämna in den till guldsmed också..! Jag måste titta runt lite efter en bra guldsmed. Hade jag bott kvar i min hemstad där jag är uppvuxen hade jag vetat var jag skulle lämna in den. Men nu är det lite svårare, finns så många att välja på och jag vill ju att det ska bli perfekt! Vi gifter oss inte förrän i Juni så jag har ju lite tid på mig iaf Glad

  • Äldre 30 Dec 20:11
    #11
    hoppitossa skrev 2014-12-25 23:26:48 följande:

    Vad roligt! Jag handlade också från Blue Nile. Hade bara problem med att de inte gav ut spårningsnummret när man handla för över en viss summa.. blev väldigt svårt att veta när fedex tänkte leverera och det blev problem. Huset vi bor i har låst port utan porttelefon och de ringde inte när de var på plats, svårt att veta när de säger mellan 9-18... Fick tillslut hämta på en terminal iallafall fall. :)

    Stenen är jag däremot nöjd med! Har lämnat in den till guldsmeden så nu återstår en låååång väntan till slutet av januri då den beräknas vara klar. Längtar så!


    Vad blev det för sten förresten?
  • Äldre 30 Dec 22:40
    #12

    Ja, så nu kan januari nte gå snabbt nog! ????

    Såklart man vill ju att den ska bli så bra det bara går, den ska ju sitta på fingret jämnt. Har du någon idé om vad det ska vara för typ av ring?

    Hade svårt att bestämma mig men det blev en briljant på 0.38.

  • Äldre 3 Jan 16:47
    #13

    Jag hade tänkt mig en trestens ring. Var inne på modellen "Roma" från 77diamonds. Men sen har jag sett en fin med en radiant som mittsten och sen 2 st stenar bredvid varandra på sidan om mittstenen. Inte på rad utan mer längst med stenen som ju är lite rektangulär. Funderar på om man kanske kan ha bruna stenar bredvid. Tycker det är fint till rödguld som jag ska ha. 

  • Äldre 3 Jan 19:51
    #14

    Låter som flera fina idéer ?

  • Äldre 3 Jan 19:52
    #15

    Hum, den ville inte göra en glad gubbe, blev ett frågetecken ist

  • Äldre 22 Jan 21:02
    #16

    Hur går det hoppetossa? 
    Har du fått din ring än?? Jag har nu lämnat in min diamant och beställt en ring som kommer vara klar om 3 veckor! Spännande!

  • Äldre 22 Jan 22:37
    #17

    Det går bra! Jag var in i veckan för att prova skenan, den passade bra! Så imorgon är det dags att hämta den färdiga ringen!!! Är så himla glad och förväntansfull. Så på lördag är vi officiellt förlovad, äntligen. :)
    Vad blev det för variant? 

  • Äldre 23 Jan 22:56
    #18

    Idag hämtade jag min ring! Det var inte exakt vad jag hade föreställt mig men är väldigt nöjd med resultatet. :) Imorgon är det äntligen dags att få använda den!

  • Äldre 3 Feb 12:32
    #19

    Det blev med mittstenen i bezelfattning som är öppen vid två av kanterna och vid de andra två kanterna blir det två klackar med 2 st bruna 0,01 ct diamanter på vardera sida. Den kommer gå ut lite över min förlovningsring, eller ska säga mina förlovningsringar som "råkade" bli två stycken när vi förlovade oss. En alliansring och en vanlig slät rödguldsring. Så vigselringen kommer sitta mittemellan dem. Det dröjer dock till juni innan jag får ha vigselringen på mig också. 

  • Äldre 3 Feb 19:52
    #20

    Det låter fint! Hoppas resultatet blir superbra. :)

Svar på tråden Köpa endast diamant från 77diamonds?