• Äldre 29 Nov 18:44
    2661 visningar
    2 svar
    2
    2661

    Kostnad för ring hos smed?

    Vi har börjat prata om förlovning och är ute efter ringar. Han vill ha en slät i rött guld ring från Schalins så det är ju inga problem. Jag är inne på en solitärring i rött guld men har svårt att hitta precis vad jag vill ha och ska istället gå till en guldsmed och få ett kostnadsförslag men vill gärna ha något att jämföra med. Hade tänkt mig rött guld, 2-3 mm bred och 1,5 mm hög skena med en diamant ca 0,3 carat (typ briljant med slipning very good, H, WVI). 

    Tacksam om någon vill dela med sig ungefär vad de har fått betala för sin ring hos guldsmed. :)

  • Svar på tråden Kostnad för ring hos smed?
  • Äldre 29 Nov 21:01
    #1

    Det bästa är nog att gå till en guldsmed, de då det är så många olika faktorer som spelar in vad den kommer att kosta. Eftersom du vet ungefär hur bred och hög du vill ha ringen kan de på ett ungefär uppskatta vad dess vikt blir. Sedan är det om du vill ha rött eller vitt guld. Kanske har du nåt gammalt smycke som du kan använda? I så fall sjunker priset. De har även tabeller på vad deras diamanter kostar. Alla smeder använder kanske inte den kvaliten du vill ha. Men kanske ändå kan ge ett bättre pris på sten då de köper fler i verksamheten. Den första ringen jag fick tillverkad gjordes hos en smed som endast använde riverdiamanter. Jättefina (och dyra...) min nya är gjord hos en som valt att ha top wessel som standard.

    Kolla på diamantia.com så kanske du kan få en hum om vad stenen kan kosta på ett ungefär.

  • Äldre 29 Nov 21:26
    #2

    Tack för svar!

    Ja jag tror också det är precis vad jag behöver göra.

    Tycker det är svårt att resonera kring stenens kvalitet gentemot priset, är det värt att betala mer för bättre kvalitet?

    Vore roligt om någon vill visa bilder på egna ringar ????

Svar på tråden Kostnad för ring hos smed?