De allra flesta brudklänningsbutiker säljer även klänningar i större storlekar, dock får man ställa in sig på att man kanske inte kan prova just DEN klänningen i sin storlek.
Det är omöjligt att lagerföra alla klänningar i alla storlekar nämligen och det som säljer mest är 34-40 så det brukar finnas provex i storlek 34 och 40 och ibland någon storlek däremellan. Sen blir det ett hopp upp till ca 46/48 och 52/54.
(alla butiker har inte just den storleksfördelningen men typ).
Dom sista (större) storlekarna brukar finnas i betydligt färre ex, men det brukar finnas så att man kan testa en klänning i spets, en klänning i sjöjungfrumodell, en prinsessklänning osv... Så man får fokusera på siluetten först, vilken modell passar man i?
Efter det får man välja klänning utifrån den siluetten och beställa den i rätt storlek.
Jag sydde min egen klänning, men det rekommenderar jag inte alla att göra, för om det blir fel så har du ju ingen att skälla på 
Det du bör hålla i huvudet om du går och provar klänningar i en brudbutik är att det INTE är fel på dig och din storlek, det är en prisfråga för affären att ha provex och det är inte ens säkert att dom smala tjejerna kan prova "sin" klänning i rätt storlek. Det händer ofta att en storlek 34 får lov att ta på sig en storlek 40 och så håller man ihop klänningen med klädnypor och så får dom använda sin fantasi dom också...