• Äldre 6 Nov 13:22
    4992 visningar
    18 svar
    18
    4992

    Kan inte bestämma mig. Smakråd

    Jag är oerhört svårt att bestämma mig för en förlovningsring. Min vigselring kommer förmodligen att vara en ganska enkel solitärring med en sten på ca 0.7 carat. Jag vill ha en förlovningsring som är halvalians för att kunna ändra storleken om det någon gång skulle behövas. Dessutom är jag allergisk mot guld och nickel så jag sikta därför in mig på platinum. Titan och stål är inget allternativ eftersom jag då inte alls kan få den stilen jag vill ha. 



    Denna ringen är från Etsy och en säljare i Kalifornien som har väldigt bra recensioner. Gillar den för att den är lite annorlunda. 



    Denna är från Vanbruun som är Svenskt. Jag gillar kanalfattning och att handla från en Svensk tillverkare ger ju vissa gigantiska konsumenträttsliga fördelar (jag är jurist men inrikting på internationell konsumenträtt). 

    Jag är verkligen förtjust i båda och båda har fördelar utöver att vara fina. Vanbruun har bra och personlig servis + svenskheten. Den amerikanska ringen är fin och helt unik. 

    Priserna är ungefär desamma så det handlar bara om vilken som är finast... Have at it folks!

  • Svar på tråden Kan inte bestämma mig. Smakråd
  • Äldre 6 Nov 13:47
    #1

    Jag gillar den övre, den är mer unik.

  • Äldre 6 Nov 14:09
    #2

    Båda är fina, den övre är lite mer speciellt men kan nog lättare fastna i saker :) 

  • Äldre 6 Nov 14:14
    #3

    Tack för alla åsikter. Jag upplever att stenarna sitter "säkrare" i den kanalfattade. För min del lutar det mest åt den nu. Mest kanske för att jag är yrkesskadad. Att låta tillverka en liknande ring som den första skulle kosta över 10.000 och det är lite väl dyrt för en förlovningsring. 

  • Äldre 6 Nov 14:25
    #4

    Låter som ett bra val :) 

  • Äldre 6 Nov 14:29
    #5

    En stenarna i en kanalfattning behöver inte alls sitta säkrare, även om de är "gömda". Vill du storleksändra ringen så kan stenarna sitta löst efteråt och t.om. ramla ur.
    Jag fick leta länge innan jag hittade en guldsmed som ville ta i min kanalfattade halvalliansring med tång när jag ville storleksändra den. Nu kan man vicka lite på tre av stenarna, men de är i alla fall kvar, fem år senare.

  • Äldre 6 Nov 14:33
    #6

    Personligen tycker jag dessutom att den första ringen var väldigt snygg och jag har goda erfarenheter säljarna på Etsy.

  • Äldre 6 Nov 15:14
    #7

    jag skulle säga den första, för att den var så unik, men ändå inte jätteutstående om du förstår? liksom det är inte "oj, så udda!" när man ser den, men den är inte vanlig heller. 

    den andra är ju såklart också fin^^ 

    följ det DU känner passar ^^ 

  • Äldre 6 Nov 15:40
    #8

    Verkligen intressant det du sa om kanalfattade ringar @Lenblo. Jag kommer absolut att ta upp det med Vanbruun. 

    Jag tittade tidigare på ringar som var mer udda, med olika färger på stenar osv. Men ju längre tiden går ju mer kommer jag tillbaka till ganska enkla ringar även om jag fortfarande vill ha stenar. Just nu försöker jag väl hitta någon som representerar min stil men som jag ändå tror kan vara gångbart i längden, vilket ju inte är helt lätt. @filibustern. Tack för ditt råd. 

  • Himla
    Äldre 7 Nov 00:06
    #9

    Den övre är finast men då blir det svårare att kombinera...

  • Äldre 7 Nov 09:07
    #10

    Jag tycker absolut att den översta var finast! Den känns också med personlig och inte lika kliniskt ren som den andra. Den andra är helt okej dock, inget fel på den mer än att den fick bli jämförd med en så fin ring. Välj den som känns mest du skulle jag säga! Och den som lär ge bäst chans att stenarna inte lossnar om det känns som ett orosmoment med någon av modellerna.

  • Äldre 7 Nov 09:08
    #11

    Jag tror inte att den övre blir svårare att kombinera med vigselring för övrigt, snarare tror jag att den passar med fler stilar än den undre som känns mer "nischad".

  • Äldre 7 Nov 10:40
    #12

    Det lutar starkt mot den översta nu. Igår läste jag på extra om kanalfattningar och det är svårt att göra om storleken på den. Jag planerar att gå ner i vikt, inte så jätte mycket men ca 7-10 kg kanske. Storleken lär förmodligen bli den samma. Men jag vill ändå ha den möjligheten. 

    Jag känner mer för den första just för att den är mer unik. 

    La upp en bild på den ring som jag med största sannolikhet kommer att ha som vigselring. Bara så ni kan visualisera hur det kommer att se ut till slut.

  • Äldre 7 Nov 13:31
    #13

    Har nu bestämt mig. Det blir den kanalfattade ringen ifrån Vanbruun. Dom van på trevlighet och hjälpsamhet. 

  • Äldre 9 Nov 15:23
    #14

    Tycker du gjorde ett superbra beslut jag har en kanalfattad ring och är super nöjd.Glad

  • Äldre 9 Nov 15:34
    #15

    Hej!
    Båda ringarna är jättefina men jag skulle stark rekommendera hemsidan Glimrra.se
    Det finns flera liknande ringar att välja mellan från flera olika guldsmeder från överallt i Sverige. Jag hittade min ring där och jag skulle inte kunna vara nöjdare Glad 

  • Äldre 9 Nov 16:00
    #16

    Kul att du gillar mitt val och verkligen kul att höra att du är nöjd med din ring @vinterbrud08.

    @ZhangyXingie 
    Jag ska kolla på den sidan tills jag ska köpa vigselring. Tyvärr är jag väldigt begränsad av min guld och nickel allergi. Förmodligen kommer jag att handla från Vanbruun igen eller etsy. Beroende på vilken stil jag vill ha då. 

  • Ms T
    Äldre 10 Nov 16:25
    #17

    Jag tycker nr 2

  • Äldre 10 Nov 17:22
    #18
    @MsT Det vart nummer 2. Väntar på att dom ska tillverka och skicka den. 
Svar på tråden Kan inte bestämma mig. Smakråd