• Josefine90

    Serveringspersonal

    Ni som hade eran fest i en bygdegård eller liknande, hur fixade ni serveringspersonal?
    Jag vill heller inte betala mängder för det, utan mer ge typ 500 var eller liknande som tack för hjälpen

  • Svar på tråden Serveringspersonal
  • Chicita

    Om du vill ha folk som jobbar gratis (vilket du i princip letar efter då 500:- inte är mycket för det jobb man gör som servitris - även om det kan vara svårt att förstå för någon som inte är i restaurangbranchen), så får du nog kolla runt bland dina släktingar och vänner.

    Annars brukar restaurangskolor kunna vara bra ställen att hitta personal.
    Men då får du nog räkna med minst 100:- i timmen. Och minst 1 personal per 15 gäster (helst 1 "extra" också, dels som backup ifall någon blir sjuk eller hoppar av, men också för att dom inte är så vana och därför kanske inte klarar av att hålla en bra nivå på servicen om dom har för många att ta hand om) 

  • Paprikaplanta

    Jag kan också tipsa om att kolla med tredjeklassarna på en restaurangskola, speciellt de elever som läser just servering.
    Beroende på hur länge du vill ha dom på plats och vilka uppgifter de ska sköta så är nog en femhundring i minsta laget. 


    Bis dat, qui cito dat
  • Aniara4

    Vilken timlön förväntar du dig själv när du arbetar? Det kan vara ett bra riktmärke, tänker jag.

  • Josefine90

    Jag vill bara tillägga att jag är utbildad servitris och har själv jobbat på ett bröllop där jag fick 500


    Chicita skrev 2014-11-05 19:30:16 följande:

    Om du vill ha folk som jobbar gratis (vilket du i princip letar efter då 500:- inte är mycket för det jobb man gör som servitris - även om det kan vara svårt att förstå för någon som inte är i restaurangbranchen), så får du nog kolla runt bland dina släktingar och vänner.

    Annars brukar restaurangskolor kunna vara bra ställen att hitta personal.

    Men då får du nog räkna med minst 100:- i timmen. Och minst 1 personal per 15 gäster (helst 1 "extra" också, dels som backup ifall någon blir sjuk eller hoppar av, men också för att dom inte är så vana och därför kanske inte klarar av att hålla en bra nivå på servicen om dom har för många att ta hand om) 


  • Chicita
    Josefine90 skrev 2015-09-07 10:40:26 följande:

    Jag vill bara tillägga att jag är utbildad servitris och har själv jobbat på ett bröllop där jag fick 500


    Då tycker jag att du värderar din arbetsinsats rätt lågt. 
    Eller var du bara in någon timme och ställde fram och plockade bort maten kanske? 
    Eller kände du brudparet och tyckte att du kunde bjuda på en del av arbetskostnaden som gåva? 
    Jag har också "jobbat gratis". Men då är det folk jag känner och tycker att jag kan bjuda på min tid då det inte kostar mig något, men är värt mycket för dom.
    Jag skulle inte jobba gratis (eller acceptera en symbolisk summa som "tack" för folk jag inte känner), så kul är det inte att jobba ;) 


    Tråden är ett år gammal... 
    Kanske mer värt att berätta hur det gick för dig om du ska dra upp tråden - än att gå in och klaga på svaren du fick ;) 

  • Josefine90

    För det första så ska inte jag gifta mig förbräns nästa år och sen så har jag inte tänkt att ha personal som jag inte känner eller vet vilka det är, det stod inte i min fråga men jag undra bara hur andra fixade personal, om dom hade några de kände eller ordna på annat sätt..


    Chicita skrev 2015-09-07 11:15:31 följande:

    Då tycker jag att du värderar din arbetsinsats rätt lågt. 

    Eller var du bara in någon timme och ställde fram och plockade bort maten kanske? 

    Eller kände du brudparet och tyckte att du kunde bjuda på en del av arbetskostnaden som gåva? 

    Jag har också "jobbat gratis". Men då är det folk jag känner och tycker att jag kan bjuda på min tid då det inte kostar mig något, men är värt mycket för dom.

    Jag skulle inte jobba gratis (eller acceptera en symbolisk summa som "tack" för folk jag inte känner), så kul är det inte att jobba ;) 

    Tråden är ett år gammal... 

    Kanske mer värt att berätta hur det gick för dig om du ska dra upp tråden - än att gå in och klaga på svaren du fick ;) 


  • Nightrod

    vi hade två servetriser som diskade handlade och fixade massor,
    det var bla en släkting till mig, överenskommet var  800 de fick 1000 var.
    det var det lätt värt för allt de gjorde, så jävla duktiga


    Live free, ride free
  • Chicita
    Josefine90 skrev 2015-09-07 12:34:31 följande:

    För det första så ska inte jag gifta mig förbräns nästa år och sen så har jag inte tänkt att ha personal som jag inte känner eller vet vilka det är, det stod inte i min fråga men jag undra bara hur andra fixade personal, om dom hade några de kände eller ordna på annat sätt..


    Ok, det kan ju inte jag veta, men det kändes väldigt långt att komma in ca 1 år senare och bemöta svaren du fått. 
    Och eftersom du då valde att fokusera på prisfrågan i ditt svar så gjorde jag det också. :) 


    Som jag redan skrivit i första inlägget så kan man vända sig till restaurangskolor.
    Man kan fråga runt i bekantskapskretsen, om man jobbar i branchen så kan man fråga kollegor. Du kanske har vänner från utbildningen som du kan fråga.
    Tonårsbarn till avlägsna släktingar kanske vill tjäna en slant (och på så sätt också få vara med på något dom annars inte skulle blivit inbjudna till)...


    Jag frågade kollegor (då jag jobbade i hotell och restaurangbranchen när vi gifte oss). Kollegorna jag frågade brukar ställa upp och ta lite udda jobb ibland för att tjäna ihop pengar till resor dom gör gemensamt. 
    Alltså dom jobbar tillsammans, sätter pengarna på gemensamt resekonto och reser tillsammans...
    Dom fick själva bestämma lönen och sa faktiskt 500:- för vi räknade med 4-5 timmars arbete. 
    Det slutade med att dom jobbade över 10 timmar så jag ville betala mer. Men dom sa nej, för dom ville ge resten av tiden som en gåva till oss. 

    Jag gjorde bröllopstårta i helgen till ett brudpar jag egentligen inte känner, men det är min svägerskas syster och svägerskan brukar klippa mig gratis, och hon ställde upp massor på mitt bröllop så det var en chans att ge tillbaka av min tid. Så det blev min gåva till brudparet. :) 


    Poängen är att du kanske inte kan leta på samma ställen som alla andra om du inte är villig att betala "lön" till dom, utan vill ge en symbolisk ersättning. 
    Lägg ut en trevare på Facebook eller annat ställe där du vet att dina vänner finns, om att ni behöver hjälp med servering på ert bröllop och se om några erbjuder sig. 
    I så fall kan du säga typ "vi har inte så stor budget, men vi kan ge dig 500:- som tack för hjälpen" (och kanske tillägga - och om du vill så får du stanna kvar på festen efter middagen).
    Och om du vill ha folk du känner - tja då måste du ju leta bland folk du känner helt enkelt :) 

Svar på tråden Serveringspersonal