• Äldre 26 Oct 15:10
    6407 visningar
    14 svar
    14
    6407

    Ring-funderingar

    Håller på att diskutera ringar med pojkvännen och väljer mellan en slät ring, en enstensring och en alliansring. Velar fram och tillbaka...


    Tycker att en slät ring är lite tråkig, men ihop med en allians kan det bli fint.


    Allians och enstens kan kanske bli för mycket?


    Och slät tillsammans med enstens kan bli lite lagom, MEN är sjukt tveksam på enstens eftersom diamanten blir väldigt utsatt och känslig. Och dessutom i vägen? Funderar på hur det kommer bli på vintern med vantar till exempel..


    Tacksam om någon kan ge sitt perspektiv på detta och framförallt om det är någon med enstens som kan berätta hur det är :)

  • Svar på tråden Ring-funderingar
  • Äldre 26 Oct 17:04
    #1

    Jag funderade ungefär likadant som du och valde till sist en slät ring med en ingraverad rand ett varv runt som kompromiss. Är supernöjd med den :)


    En enstensring med nedsänkt eller halvt nedsänkt sten blir ett mellanting mellan alliansring och uppstickande solitär, det kanske skulle kunna vara en grej?

  • Ms T
    Äldre 26 Oct 19:16
    #2

    Kolla gärna bland mina ringar. Jag säljer en sten o en med flera fast i Vitguld

  • Äldre 26 Oct 19:19
    #3

    Det finns massvis med alternativ vad det gäller enstensringar såväl som alliansringar. Man måste ju faktiskt inte ha en jättesten med jättehög fattning. Det finns mindre enstensringar med mindre diamanter, där diamanten är avsevärt mycket mer skyddad. 
    Själv ÄLSKAR jag alliansringar, men kommer tyvärr inte ha någon. Jag kommer ha en enstensring och min mormors förlovningsring (3 stenar isatta i en slät guldring).
    Jag tycker verkligen att du ska gå till en guldsmed och/eller en smyckesbutik med god service (dvs inte guldfynd, utan något med mer kunnig personal) och pröva ut ringar som passar dig både smakmässigt och livsstilsmässig.

  • Äldre 26 Oct 20:32
    #4

    Jag har en ring som jag älskar men som sticker ut ganska mycket. Min fästman valde den själv och den är vintage och väldigt unik. Jag trodde att jag skulle störa mig sjukt mycket på att den var i vägen, mest eftersom jag aldrig brukar ha ring annars, men man vänjer sig väldigt fort! Har man mjuka vantar är det inget problem, jag brukar lyfta upp tyget precis ovanpå ringen så det inte står och drar bara.

    Som sagt, man vänjer sig oavsett vad man väljer, så välj det du tycker är snyggast. =)

  • Äldre 28 Oct 16:31
    #5

    Jag har en enstensring men en ganska stor sten samt hog fattning och jag tycker inte att den hamnar i vagen.

    Tja, jag skulle nog inte ha pa mig den i duschen (speciellt inte nar man tvattar haret, haha!) men jag har inte haft nagra problem med vantar osv (och da anvander jag ganska tighta laderhandskar).

    Jag tror det basta vore (som flera tidigare papekat) om du gick och provade olika modeller for att se vilken som passar dig. Som sagt, jag tycker inte att min enstensring ar i vagen, men det betyder ju inte att du skulle tycka samma sak.

    Om du verkligen ar sugen pa en enstensring men inte kan bestamma dig, kop en billig fran typ Glitter och "ova" att ha pa dig den. Om du sen kommer fram till att en enstensring inte ar for dig, du har du i alla fall inte slosat bort gud ved hur mycket pa en ring du inte kommer vara bekvam med.

    Lycka till!

  • Äldre 31 Oct 13:19
    #6

    Jag kommer att ha en ring som är ganska enkel solitärring och en aliansring med färgade stenar. Väldigt olika stilar. Men jag är ganska velig person och jag har väl bestämt mig för att köra min egen stil och strunta i vad som passar ihop och inte. Så gör jag ju med mina kläder till vardags så varför inte ha ringar som man gillar och som man känner representerar den man är som person. 

    Solitärringen är dessutom en gemensam investering där vi kommer att skicka in gammalt guld (jag är ändå allergisk) vilket gör att det ändå blir arvegods. Stenen kommer också vara av den typen där men kan förvänta sig en liten värdeminskning. 

    Summan av kardemumman är väl att du ska följa din egen stil. Jag vet att mina ringar är oerhört osvenska men många av mina internationella vänner tycker att det är jätte fint samtidigt som de Svenska undrar om jag är riktigt frisk. :P

  • Äldre 5 Nov 17:55
    #7

    Ni som har enstensringar, hur många karat har ni på diamanten?

  • ost
    Äldre 5 Nov 18:30
    #8

    Jag har en enstensring  (med nedsänkt sten):
    www.nordstansguld.se/wp-content/uploads/2011/12/Lyon.jpg

    och en halvallians:
    www.nordstansguld.se/wp-content/uploads/2011/12/237-252.14.jpg

    Är mycket nöjd med denna kombination. Snyggt och praktisk. Och känns ändå inte prålig.

  • Äldre 5 Nov 19:17
    #9

    När jag tittar på enstens ringar så kan jag tänka mig från 0.4 till ca 1.5 carat. 

  • Äldre 5 Nov 19:37
    #10

    Jag hade en solitär 0,15 carat tillsammans med en allians på tot 0,45 carat och var supernöjd. Inga problem med stenar i vantar om stenen är sänkt i ringen.

    Försöker bifoga fil, men får se om jag lyckas

  • Äldre 5 Nov 19:40
    #11

    Lyckades inte bifoga bilden, men mina ringar finns med på länken

    Längst till höger, femte uppifrån.

    www.glödguld.se/fotogalleri

  • Äldre 7 Nov 16:56
    #12

    Min sten ligger pa 1.25 carat. Det syns inte sa bra pa bilden, men den sitter ganska hogt upp.

    Som sagt, jag tycker inte att den ar i vagen men det skiljer ju sig fran person till person.

    Precis som ellendellen90 skrev sa tycker mina svenska vanner att jag inte ar riktigt klok, medan mina utlandska vanner tycker min ring ar en "standard-ring", haha!

  • Äldre 7 Nov 18:00
    #13

    Gud vad fin ring Kinchy! Klassisk, helrätt i alla lägen :) Är den i vitguld eller platina?


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 7 Nov 18:04
    #14

    Tack VANBRUUN! :)

    Den ar i platina och jag valde just den modellen pga att den ar en klassisk modell som kommer halla sig genom tiderna

Svar på tråden Ring-funderingar