• Äldre 25 Oct 09:48
    2971 visningar
    3 svar
    3
    2971

    Erfarenhet av vitguld 14K??

    Är ny i det här...=) Vi ska gifta oss maj nästa år och jag funderar nu över ring. Har googlat runt en del och har fått uppfattningen att vitguld i "bara" 14 karat är hållbarare än 18 karat?! Menar man hållbarhet mot repor typ? Vilka fler metaller har man blandat i?
    Det verkar som fysiska butiker har ett mycket begränsat/obefintligt utbud av detta.. Varför undrar man, enligt nätbutiker och oberoende faktasidor på nätet ska denna blandning vara "mycket lämplig" till just vigselring....
    Någon som kan, vet eller har själv?

    Tacksam för lite hjälp...

  • Svar på tråden Erfarenhet av vitguld 14K??
  • Äldre 25 Oct 10:31
    #1

    Nu är jag verkligen ingen expert på området, men anledningen till att jag valde rödguld istället för vitguld var för att expediten berättade att rödguld är mer hållbart än rödguld. Eftersom vitguld bara är en legering - en väldigt MJUK legering f.ö - så är risken för fula märken och annat ganska stor. Om du är försiktig med ringen och inte jobbar mycket med händerna kan du självklart köra vitguld. Då tror jag inte det spelar någon roll om det är 14 eller 18k. Vet dock att guld ofta blir mjukare ju högre karaten än, det är ju därför man sällan gör 24k smycken. Men vad vet jag!

    Lycka till!

  • Äldre 25 Oct 14:37
    #2

    Här kommer lite info om vitguld som kanske kan hjälpa dej att välja:


    14 K är alltid hårdare än 18K oavsett om det är gult, rosé eller vitt guld. motstår alltså repor bättre än 18K

    14 K är gulare än 18K .Man ytbehandlar (rodierar) nästan alltid 14 K för att det skall vara riktigt vitt.

    14 K legeringen innehåller 58% guld. Resten är koppar, zink, palladium och nickel.

    Förhållandet mellan legeringsmetallerna kan skilja. Ju mer palladium desto dyrare och vitare ring.

    14 K kan alltså innehålla nickel om den tillverkas utomlands. Nickel gör 14 K riktigt vitt. Tänk på allergirisken.

    Titansmycken från titanringar.com i Härnösand
  • Äldre 25 Oct 18:59
    #3

    TACK Ni som tog er tid att svara mig! Värdefull information i detta förvisso glamorösa men ack svåra beslut;) Min blivande make är nickelallergiker och jag själv hade inte en tanke på rödguld... Återigen, TACK!

Svar på tråden Erfarenhet av vitguld 14K??