• FruVinter

    För- och nackdelar

    Hej!

    Skulle behöva höra era åsikter :) vi funderar på att ha ett vinterbröllop, så nu undrar vi om ni kan komma med för- och nackdelar med det?

  • Svar på tråden För- och nackdelar
  • VinterBrud2015

    Vi är mitt uppe i planeringen av vårt bröllop 7/2-15 så än så länge vet jag ju inte hur det är att gifta sig på vintern men det här är fördelarna som jag ser såhär långt:

    - det är inte lika populärt att gifta sig på vintern så det är mindre konkurrens om lokal/kyrka/vigselförrättare/fotograf/musiker m.m så lättare att få den tid och plats/person man vill.
    - mycket mindre väderberoende än t.ex ett utomhusbröllop på sommaren, även om man förstås hoppas på att det ska vara sol och gnistrande snö så är det inte lika kritiskt eftersom majoriteten av dagen ändå kommer att hållas inomhus oavsett.
    - mysfaktorn! finns så mycket man kan göra med levande ljus och öppen spis och härliga plädar och färger när det kommer till dekoration. Eller isblått och kristall! Eller riktigt jultema med rött och guld!
    - får en anledning att ha en härlig kappa eller päls eller sjal till klänningen.
    - det är rätt säsong om man vill sticka iväg på en bröllopsresa direkt efter bröllopet till t.ex karibien eller öarna i indiska oceanen
    - det händer ofta inte lika mycket under vintermånaderna (bortsett från december och sportlovsveckor) så det är större chans att gästerna inte är iväg på annat utan kan närvara plus att man för alltid kommer ha en dag i en annan ganska tråkig period att fira!

    Jag kan inte säga att jag har märkt av så många nackdelar alls men det beror ju givetvis mycket på vad man ser framför sig. Har man en bild av en tunn skir sommarklänning, pastellfärgade vårblommor och champangemingel utomhus så är vintern kanske inte rätt tid att satsa på. Vad tänker ni er?

  • ballerina

    Min bror och svägerska gifte sig i -30 grader! Nu vet jag inte om det blir så kallt där du bor, men det här är de nackdelar jag/vi/alla upplevde:
    - Blombuketten vissnade direkt! Att växla 50 grader i temperaturskillnad mellan utomhusfotografering-kyrka-bil-festlokal blev för mycket för stackars blommorna som blev som en brun lövhög väldigt, väldigt fort...
    - Alla (supervackra!) fotografier är med blåa läppar och omedvetet högt dragna axlar
    - Det fanns bara motorvärmarstolpar till knappt hälften av gästerna, vilket ledde till lite smått kaos när alla skulle hem
    - Det var snöstorm och det snöade så galet mycket! Vägarna blev inte plogade, vilket ledde att väldigt många kom för sent till vigseln (även prästen och vaktmästaren), vilket ledde till att allt blev försenat (nu gjorde det ingenting, men det kan skapa problem!)
    - Det blev ruskigt varmt i lokalen med alla värmeljus, varma klänningar och ingen ville såklart öppna fönster eller dörrar pga snöstormen utanför

    Sen fanns det solklara fördelar också! Här är några:
    - Brudens släkt som inte hade varit norr om Gävle fick sig en snöig och kall upplevelse som de inte kommer glömma!
    - Det var magiskt vackert. Snöstorm innan vigseln och senare under kvällen. Men efter vigseln stod vi utanför kyrkan med tomtebloss. Snön gnistrade, det var iskallt och det var verkligen som en saga.
    - Man kommer alltid ihåg detta bröllop, för det var något helt annorlunda än alla sommarbröllop!

  • VinterBrud2015
    Va bra med alla kommentarer, det ger mig lite att tänka på med :)

    Åh jäklar -30 grader! Ja då förstår jag att det skapar lite bekymmer. Vi ska inte vara så långt norrut så räknar med att om det är riktigt kallt är det -15 grader, vilket förstås kan ställa till en del med. Det där med blommorna är lite knepigt.

    Till fotograferingen gäller det nog att vara förberedd. Ha bra skor och kläder så man faktiskt klarar att vara ute en stund. Jag kommer behöva skaffa nån slags öronmuffar att ha på mig mellan korten för jag får så jobbig huvudvärk om jag blir kall om öronen.

    Det där med snöstorm är en grej att tänka på ja! Vi tittade på ett ställe som var fint men som låg ute i skogen och det var massa småvägar och lite krångligt att hitta även när det var bra väder så det strök vi. Bra att försöka förebygga så mycket det går ifall det skulle va skitväder. Gäller egentligen lika mycket för en sommar/höststorm som kan orsaka lika mycket trafikproblem, vi har ju haft några härliga översvämningar i sommar.

  • Chicita

    Alla säsonger har för och nackdelar Glad

    För utomhusbilder kan det vara bra med ett par grovstickade strumpbyxor (eller till och med termobyxor) under klänningen, samt ordentliga skor. Det kommer ändå inte synas. Och givetvis långkalsonger / ylleunderställ till den blivande maken.


    Eventuellt varsin skönt varmfodrad mantel, alternativt några hjälpredor som står beredda med varma långa kappor åt er mellan bilderna (och gärna något varmt att dricka emellanåt) 


    Buketten kan man lösa på flera olika sätt.
    Antingen 2 lite billigare buketter eller en dyrare samt en "stan in" (prata med floristen så dom gör en "riktig", samt en som dom fuskar till sig lite volym och sånt på, så att den kan vara med på bilderna och se "riktig" ut men är lite billigare). 
    Eller så kan man välja material som inte påverkas av kylan. (papper, plast, fjädrar)... 
    Det finns också blommor som tål kyla bättre än andra. 
    Det värsta är ju omslagen i temperatur, så det är bra om man kanske inte tar in buketten från kylan till festlokalen direkt, utan låter den ligga i farstun ett tag och börja vänja sig lite.


    Det som skiljer ett vinterbröllop från ett sommarbröllop är först och främst planeringen.
    Istället för att planera för att se till att gästerna har skugga och något kallt att dricka så får man planera för att dom har någonstans att komma in och värma sig.
    Vill man ta brudskål utomhus så kan det vara trevligt att göra det med varm choklad exempelvis ;) 

  • Nyfiken gul , nu fru

    jag som bor i norrland kan ju säga att det jag mest tänker på är ju hur pass åkbara vägarna är och har ni någon plan B utifall att katastrofen är ett faktum - snöstorm och oplogade vägar - alternativet - isiga glashala vägar som ingen vågar åka på. 
    - Alltså - väglaget kan göra att en del som tackat ja inte kan komma och det får ni veta i sista sekund.  Se till att ha en bra toastmaster som kan hastigt planera om schemat för dagen - ha också en extra utsedd toastmaster om det visar sig att huvudpersonerna denna dag inte kan närvara. 

    Väglaget kan också ställa till det för ER som brudpar.  Ni kan bli rejält försenade pga snöväder, halka, redan inträffade trafikolyckor, bärgningsarbeten osv.  Tänk på att verkligen ha gott om tid på er.  - Även om det är en gnistrande vinterdag med blå himmel och sol kan vintern vara förrädisk. 

    Vintern kan också medföra sjukdomar,  influensor huserar friskt - värt att notera om ni tänkt er att ha med barn på festen.  Smitthärden är enorm i ett instängt rum med massa baciller när folk nyser, fräser, hostar och har sig.  Glöm inte heller bort risken med vinterkräksjukan.  
    Att folk är sjuka kan man inte gra något åt men det går att ha det i åtanke och inte låta folk bli sjuka i onödan .  Ställ in antibakteriell gele på toaletten och tänk en gång extra på om barn verkligen ska få vara gäster mitt i värsta influensatiden. 

    Vintertid kan också kräva en del av er i planering när det gäller aktiviteter för gästerna och kanske i synnerhet barnen. Sommar kan man alltid vandra ut och in och mingla och softa lite i gräset . Vintertid kräver en del annan planering för att få folk att kunna sträcka på benen och för att hålla barnen sysselsatta som kanske har myror i häcken. 

    Bröllop är ju en dag då man vill vara tipp topp fin ut i fingerspetsarna och man vill visa sig från sin bästa sida - vintern kan då medföra att man måste klä sig varmare än man tänkt sig, att brudklänningen inte blir det man tänkt sig , att finna sig i att man måste ha en bylsig jacka ovanpå sin fina klänning osv.   En detalj alla kanske inte tänker på , alla är inte bekväma med att dra på en pälsjacka på en dyr brudklänning och få den dyra frisyren förstörd av snöglopp eller snöblandat blask. 
    Alla vill inte se ut som en michelingubbe på sina bröllopskort. 

  • Ms T

    Nackdel om det är snö och halt. Halka och bryta arm eller ben

Svar på tråden För- och nackdelar