• Leeona

    Bröllop utan gäster

    Hej!
    Jag och min sambo firar tio år nästa höst. 
    Därför känns det som ett perfekt tillfälle att gifta oss. Dessvärre har vi inte ekonomi till ett stort bröllop.
    Jag tycker det känns svårt att välja bort folk som inte får komma därför funderar jag nu på om kanske ska gifta oss utan gäster. 
    Tanken på det känns som en befrielse. Vi vill gärna gifta oss nästa år och då skulle detta kunna funka.
    Däremot är det vissa saker som blir till stora frågor.

    Tex.
    Med eller utan våra två barn? De är nästa år 7 & 4 år. 
    Hur gör man med fotografering? 
    När själva vigseln är över, vad gör man då? Att sätta sig på en resturang med bröllopskläder känns inte så kul.

    Hade vi gift oss utan barnen, hade vi kunnat bo på hotell en helg. Tex på Ystads saltsjöbad och tagit ett spa paket. Eller liknande. 
    Det känns inte så kul för barnen. 
    Så om vi ska ha barnen med oss, hur gör vi det till en bra upplevelse för dem? 

    Alla tips och råd är välkomna.
    Hur hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Bröllop utan gäster
  • Plättis

    Vi kommer också ha ett litet bröllop med våra familjer som enda gäster. Ingen av oss kunde tänka sig att gifta sig utan dem, men samtidigt ville vi inte ha hur många som helst som stirrar på oss då vi lovar varandra evig kärlek. Scenskräcken kickar in redan nu i såna fall!

    Fotografering kan ni ha ändå, men det går att ta kontakt med en duktig hobbyfotograf eller någon som precis startat företag. Då kostar det inte skjortan, men ni får fortfarande fina bilder att hänga på väggen för att minnas bröllopsdagen Det går att ta kontakt med några restauranger i närheten av där ni bor och kolla om de har något mindre rum ni kan sitta i. Då får ni äta gott, men slipper sitta ute i lokalen och känna er malplacerade.

    Vi har inga barn, men jag kan föreställa mig att en fyraåring lika gärna hade kunnat sitta på golvet och gråta hela vigseln för att inte mamma plockar upp. Om ni vill ha barnen med kanske det är en bra idé att ha en nära vän eller en familjemedlem som kan hålla ordning på barnen. Eller låta dem stanna med barnvakt så att ni får den stunden för er själva. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Leeona

    Tanken på att alla ska titta på oss gör mig jättenervös så därför känns detta som ett bra alternativ för oss. 

    "Problemet" med att bara bjuda de närmsta är att jag har fyra syskon som har sina respektive och barn.
    Min sambo har två syskon som inte har varken respektive eller barn.
    Ska vi då ta med våra syskon så blir det genast dyrare och mycket mer folk.
    Om vi då "bara" tar med våra föräldrar så känns det tråkigt för min svärfar kommer tyvärr inte kunna närvara och då känns det dumt att alla är med utom han.
    Sen är jag helt övertygad om att min sambos syster kommer bli väldigt sur om inte hon får vara med. 
    Men visst hade det vart ett bra alternativ just det här med barnen tex, att det finns någon som tar hand om dem under tiden.  
    Det allra enklaste hade vart att inte ta med barnen alls. Att bara jag och min sambo gör detta tillsammans.
    Hade vi inte haft barnen hade det inte vart något problem.
    Ett bröllop är ändå en stor sak oavsett om det är stort eller litet.
    Så frågan är om vi vill ha ett romantiskt bröllop eller ett mer "barnanpassat" bröllop.
    Att fördriva kvällen utan barnen är inte så svårt, däremot blir det mycket svårare om de ska vara med. 

  • Plättis

    Ett bröllop ska vara något positivt, inte något man får ångest inför. Så gör det ni mår bäst av! 

    Vi kommer ha med föräldrar, syskon med respektive och far- och morföräldrar. Eventuellt även fastrar och mostrar med respektive. Mest för att de kommer säga upp släktskapet med oss annars... Inser nu att jag säger emot mig själv när jag skriver det Tungan ute 

    Det låter i alla fall för er som att det kommer bli lättast och trevligast om ni gör det bara ni två. Oavsett om ni gifter er kyrkligt eller borgerligt så behövs två vittnen, så kom ihåg att fråga när ni bokar präst/vigselförrättare om det finns personal på plats som kan vara vittnen. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Leeona

    Jo det känns nästan som att det är vårt bästa alternativ. 
    Hade barnen vart äldre hade det var lite lättare. Är vi dessutom helt själva så är det ingen som kan bli arg. 
    Eller ingen som borde bli arg. 

    Vi får väl ta oss en funderare helt enkelt Skrattande

  • Plättis

    Det är ingen som kan känna att de blivit orättvist behandlade i alla fall, men av någon anledning är det väldigt lätt att folk blir upprörda över allt som rör bröllop. Så länge NI är nöjda med de val ni gör är det däremot ingen annan som har rätt att tycka något. Då får de sura för sig själva istället. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Leeona

    Jag räknar med att en hel del kommer bli sura, men så får det vara.
    Vill de inte stå för ett stort bröllop får de nog stå ut med att vi gör det bara vi två Flört

  • Em77

    Ett alternativ (om ni har ekonomi) är att gifta er i samband med en resa. Åtminstone på Arlanda och troligen även på andra större flygplatser finns det kapell där man kan gifta sig borgerligt eller med präst. Då finns det ju folk med som vittnen och kanske har de också vana med barn (och det går ju ganska fort om man har en enkel ceremoni). Då åker ni direkt därifrån på semester. Skulle ju kunna gå utan barn också - kanske få någon av era föräldrar att vara barnvakt så ni kan åka på en weekendresa för att fira era 10 år tillsammans, så passar ni på att gifta er i samband med det.

  • Matrimonium

    Grattis till det stundande bröllopet!
    Jag har bara skummat igenom texterna och har nog missat vital information... Men kan ni inte ordna barnvakt över en natt eller en helg?


    Jag har vigt par som har haft barn med sig i den ålder du beskriver. Det har blivit underbart, avslappnat och fint. Jag har tagit med mig leksaker, paret har fått komma i god tid för att bekanta sig med lokal/plats och jag har kunnat bekanta mig med barnen. Jag har involverat barnen i själv ceremonin ( t ex hjälpa till att tända ljus eller ta kort med engångskameror) och de har alltid alltid varit tillåtet för barn att få krumbukta, avbryta och fråga saker - även UNDER vigseln. När löftena skall avges är det en viktig stund. Ibland kan man nästan ta på känslorna och detta märker även barnen. Om jag ser att barnen kan tänkas vara av den sorten att de skulle "störa" löftesbiten så förbereder jag dem på olika sätt. Ibland förklarar jag att "nu hörrni, nu ska jag säga viktiga saker till mamma och pappa - vill ni också höra? Kom och ställ er här hos mig eller dom (ibland bär jag ett barn på ena armen) så ska ni får höra när dom gifter sig!". Jag är så övertygad om att barn är kompetenta och VILL göra rätt, så det har alltid gått bra.


    Involvera barnen i ceremonin! Ge dom uppgifter, det kan bara bli bra tror jag.


    Fotografering kan ni också involvera barnen i. De flesta fotografer är vana att hantera barn (och är dom inte det så välj bort!). Jag brukar erbjuda brudparen att ta bilder med deras kamera. Mest för att stunden går så fort (jag är borgerlig vigselförrättare) och dom hinner inte alltid med att insupa rummet/platsen pga alla känslor. För en tid sedan hängde jag med en barnfamilj till en park, efter vigseln, för att ta bilder. Så fint, avslappnat och magiskt.


    Alla måste äta - även brudpar. Så kolla restauranger där ni kan få sitta lite avskilt. Eller beställ mat med hemleverans. Ät med barnen och ta en gemensamt bröllopsbad med den nyblivne make när barnen har somnat.


     


    LYCKA TILL!

  • Nyfiken gul , nu fru

    barnen är så pass stora tycker jag att det vore synd att inte låta dom vara med på i alla fall vigseln.  Det är minnen för deras liv också och det vore trist att inte få dela ett viktigt ögonblick med barnen. 

    Låt dom få klä sig fina och känna sig delaktiga, kanske låta dom vara brudnäbbar?   och en vigselcermoni är ju i sig ganska snabb så det är inga  problem att få barnen att vara uppmärksamma. Ta med favoritnallen och det är inte hela världen att dom sätter sig med en Ipad en stund ... 

    Fixa barnvakt till efter bröllopet.  Känns det märkligt att hitta på något efter bröllopet iklädda brudkläder finns det ju inget som säger att ni inte kan byta om .  Passa på att byta om och åk och lämna barnen och sen ta en kväll/natt ensamma med god mat, hotellövernattning .  Vill du känna dig extra fin kan du ju köpa lite nya kläder för just den kvällen. 

    På så sätt behöver ni inte känna er utskämda om ni ska sitta i resturang nånstans och äta.  Ni kan ju säga till personalen när ni bokar bord att ni ska äta bröllopsmiddag och gärna vill ha lite extra fint så kan ni känna er speciella ändå utan att behöva sitta i brudklänning och kostym. 

Svar på tråden Bröllop utan gäster