• cecbj195

    Lokala bröllopstraditioner?

    Under vårt bröllopsplanerande har jag stött på två stycken lokala bröllopstraditioner. Den ena kommer från min sida släkten och den andra från min fästmans.

    1. Min mamma är uppvuxen i Vimmerby-området i Småland. När hon och pappa gifte sig hade de lysning (vilket i sig känns som en utdöende tradition?) och fick då en lysningsbjörk. En stor tjock björkstam helt enkelt! Stammen är tänkt att användas till parets gemensamma liv och en början till deras gemensamma hem. Nu hade ju mamma och pappa bott ihop i några år då men pappa snickrade i alla fall ihop en vagga och min barnsäng (som jag hade tills jag var 10-11 år) av den där björken. Min blivandes familj, som kommer från västgötaslätten, hade inte hört talas om denna lysningsbjörk.

    2. Mina blivande svärföräldrar har istället berättat om traditionen med ärebåge vid bröllop. Den görs vanligen av brudparets vänner och sätts upp utanför brudparets hus. Ibland kombineras det av en del bus också. När mina svärföräldrar gifte sig kom de hem till ett hus som var inlindat i toapapper, invändigt och utvändigt!

    Så nu är jag nyfiken på vilka lokala bröllopstraditioner ni har och om det är något ni kommer följa/följde vid ert bröllop? Glad

  • Svar på tråden Lokala bröllopstraditioner?
  • Nyfiken gul , nu fru

    I dom frikyrkliga kretsarna jag är uppvuxen i så var det tradition att busa för brudparet . Någon kom över brudparets hemmanycklar och under pågående fest försvann ett par personer och överöste hemmet med diverse bus och påhitt. 

    *fylla hallen med ballonger
    *ställa trappan full med plastmuggar med vatten i 
    *bädda säck
    *ställa väckarklockor på ringning varannan timma och gömma klockorna
    *tömma garderoben på kläder och lämna kvar en badboll, gubbshorts, sandaler och en pulka. 
    *gladpack kring toalettstolen och bortskruvade kranar
    *sätta upp en kamera nånstans och filma pågående bus + lite annat och skriva en lapp till brudparet att dom gärna fick titta på filmen och sätta fram en påse chips. 

    För dom som kanske inte riktigt uppskattade grova skämtlynnet så blev det lite snällare "bus" i form av choklad på sängen, en korg med delikatesser och mitt i detta kunde det ligga ett kondompaket, två balar toapapper kunde stå mitt i vardagsrummet  som en bröllopspresent, badkaret kunde vara fyllt med rosenblad osv. 

  • cecbj195
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-09-05 16:57:58 följande:

    I dom frikyrkliga kretsarna jag är uppvuxen i så var det tradition att busa för brudparet . Någon kom över brudparets hemmanycklar och under pågående fest försvann ett par personer och överöste hemmet med diverse bus och påhitt. 

    *fylla hallen med ballonger
    *ställa trappan full med plastmuggar med vatten i 
    *bädda säck
    *ställa väckarklockor på ringning varannan timma och gömma klockorna
    *tömma garderoben på kläder och lämna kvar en badboll, gubbshorts, sandaler och en pulka. 
    *gladpack kring toalettstolen och bortskruvade kranar
    *sätta upp en kamera nånstans och filma pågående bus + lite annat och skriva en lapp till brudparet att dom gärna fick titta på filmen och sätta fram en påse chips. 

    För dom som kanske inte riktigt uppskattade grova skämtlynnet så blev det lite snällare "bus" i form av choklad på sängen, en korg med delikatesser och mitt i detta kunde det ligga ett kondompaket, två balar toapapper kunde stå mitt i vardagsrummet  som en bröllopspresent, badkaret kunde vara fyllt med rosenblad osv. 


    Hahaha! Kul med bus :) Min fästmans föräldrar blev faktiskt utsatta för något liknande, de fick hela huset invirat i toapapper, både utvändigt och invändigt ;)
  • FruJuni2015

    Åh jag kanske är tråkig men jag hade blivit GALEN! Jag hade blivit så j*vla förbannad. Jag är pedant och hade hellre myst med min man när jag kom hem än att städa. Gillar inte när någon är inne i vårat hus när vi inte är hemma. Vill egentligen inte ens ha blomvakt när vi är på semester. Mitt hem är mitt allt! hemma kär som jag är..

  • cecbj195
    FruJuni2015 skrev 2014-09-05 20:33:05 följande:

    Åh jag kanske är tråkig men jag hade blivit GALEN! Jag hade blivit så j*vla förbannad. Jag är pedant och hade hellre myst med min man när jag kom hem än att städa. Gillar inte när någon är inne i vårat hus när vi inte är hemma. Vill egentligen inte ens ha blomvakt när vi är på semester. Mitt hem är mitt allt! hemma kär som jag är..


    Råkar veta att fästmannens föräldrar bara gick in och hämtade ombyte och åkte sedan till sommarstugan ;) 
  • TheD
    FruJuni2015 skrev 2014-09-05 20:33:05 följande:

    Åh jag kanske är tråkig men jag hade blivit GALEN! Jag hade blivit så j*vla förbannad. Jag är pedant och hade hellre myst med min man när jag kom hem än att städa. Gillar inte när någon är inne i vårat hus när vi inte är hemma. Vill egentligen inte ens ha blomvakt när vi är på semester. Mitt hem är mitt allt! hemma kär som jag är..


    Jag tycker inte man gör sånt i huvudtaget. Förbannad är ordet, samt att jag skulle säga upp vänskapen/bekantskapen med de inblandade. Det är ofint och otroligt fult att göra sånt.
  • TheD

    Vi följde traditionen att inte få skit kastat på oss när man kommer ut från kyrkan! :) Ingen båge av något slag någonstans, inget bus osv... Lysning hade vi inte och det hade nog inte mina mor-farföräldrar heller fastän de flesta jag känner vet vad det är. Så traditionen i min släkt att göra som man själv vill. Best ever. Sen är det en sak jag kommer försöka få mina barn till att göra. Vi dansade brudvalsen till det musikstycket som mina föräldrar hade och jag vill gärna att mina barn ska göra samma sak :) Men först ska det ploppa ut barn...eller ja, produktionen måste komma igång först ;)

  • AkJ

    Jag skulle också bli fullständigt vansinnig! För mig skulle sådana bus vara att förstöra bröllopet. Som tur är vet våra vänner det, och ingen kommer ändå över våra nycklar. :)


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • cecbj195
    TheD skrev 2014-09-05 22:03:29 följande:

    Jag tycker inte man gör sånt i huvudtaget. Förbannad är ordet, samt att jag skulle säga upp vänskapen/bekantskapen med de inblandade. Det är ofint och otroligt fult att göra sånt.


    Det är väl som alltid: folk tycker olika och det gäller väl att känna efter hur brudparet själva skulle uppfatta buset. Vet man att brudparet skulle ta illa upp så låter man bli. Jag hade nog tyckt att det var helt okej så länge det är lite snyggt gjort. Ägg på golvet t.ex. hade jag nog inte blivit så glad över. Men det snälla buset som Nyfiken Gul beskriver med choklad på sängen hade jag tyckt varit väldigt omtänksamt!
    TheD skrev 2014-09-05 22:08:10 följande:

    Vi följde traditionen att inte få skit kastat på oss när man kommer ut från kyrkan! :) Ingen båge av något slag någonstans, inget bus osv... Lysning hade vi inte och det hade nog inte mina mor-farföräldrar heller fastän de flesta jag känner vet vad det är. Så traditionen i min släkt att göra som man själv vill. Best ever. Sen är det en sak jag kommer försöka få mina barn till att göra. Vi dansade brudvalsen till det musikstycket som mina föräldrar hade och jag vill gärna att mina barn ska göra samma sak :) Men först ska det ploppa ut barn...eller ja, produktionen måste komma igång först ;)


    Det är ju såklart också bra att göra som man själv vill, det känns som en utgångspunkt. Själva ska vi t.ex. förmodligen inte dansa brudvals alls :) lycka till med produktionen ;)
Svar på tråden Lokala bröllopstraditioner?