• Äldre 4 Sep 09:08
    2914 visningar
    4 svar
    4
    2914

    lindra allergisk reaktion på ögonlocket?

    Hej!
    Jag har fått en allergisk reaktion på ögonlocket av min concealer. Det kliar och svider och är allmänt obehagligt. Någon som har något tips på vad som lindrar? I vanliga fall tar jag kortisonkräm, men kortisonkräm på ögat känns som en jättedålig idé.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden lindra allergisk reaktion på ögonlocket?
  • Plätti­s
    Äldre 4 Sep 09:54
    #1

    Om det är den sort som finns att köpa receptfri kan du ha den på ögonlocket, var dock extremt försiktig så du inte får det i ögat. Annars kan en vanlig receptfri allergitablett göra lite skillnad.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 4 Sep 14:02
    #2

    När maken får sina besvär runt ögonen så brukar han använda Ficortril (behövs recept har jag för mig) www.fass.se/LIF/product&nplId=19550129000019


    Men han varierar bara med andra typer av svalkande och lugnande salvor som är gjorda för att ha runt ögonen.
    På nätterna lägger han på ett lager med vanlig idomin så att eventuella tårar som rinner pga irritationen inte irriterar huden runt ögat ännu mer.

  • Äldre 4 Sep 18:19
    #3

    Tack för tipsen! Ska prova dem. Och i fortsättningen blir det naturligt smink för mig!

  • Alylly­ra
    Äldre 5 Sep 12:04
    #4

    Jag fick förut utslag på ögonlocket och runt ögat varje vår på grund av pollenallergi och fick Ficotril utskrivet av läkaren. Så länge du inte har det i ögat ska det gå bra Glad 
    Har även provat andra receptfria kortisonsalvor och de funkar bra om än inte lika effektivt som den receptbelagda. Nu tar jag allergitabletter istället vilket gör att jag slipper få utslagen från början Solig

Svar på tråden lindra allergisk reaktion på ögonlocket?